کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۴۴

سفیر ایران و دبیرکل اوپک بازار نفت را بررسی کردند

ایلنا| «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دایم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، با «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک دیدار و دو طرف تحولات بازار نفت را در پی شیوع ویروس کرونا در چین بررسی کردند. طرفین همچنین بر نقش مهم اوپک در کمک به حفظ ثبات پایدار در بازارهای نفت و تامین منافع متقابل تولید و مصرف‌کنندگان، تاکید کردند. بارکیندو در این ملاقات بر ضرورت انجام مشورت‌های نزدیک میان اعضای اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو اوپک در چارچوب اعلامیه همکاری، به ویژه در شرایط مبهم فعلی، تاکید کرد. غریب‌آبادی نیز با رد تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه نفتی ایران، بر اعمال حقوق ایران در هر زمان و با هر شرایطی که صلاح بداند، تصریح کرد. بر اساس گزارش اوپک، نشست بعدی وزیران کشورهای تولید‌کننده نفت قرار است دو هفته دیگر (۱۵ اسفند) در وین تشکیل شود.

نیاز کلانشهرها به یک‌هزار جایگاه جدید سی‌ان‌جی

ایرنا| رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سی‌ان‌جی و صنایع وابسته گفت: پنج سال آینده تعداد خودروهای دوگانه سوز افزایش پیدا می‌کند و لازم است تا یکهزار جایگاه سی ان جی جدید در کلانشهرها احداث شود که سهم تهران ۱۲۰ جایگاه است. اردشیر دادرس با بیان اینکه انجمن صنفی سی ان جی پیشنهاد و بسته حمایتی برای افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی را به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی داده، افزود: تلاش می‌شود تا به تناسب افزایش خودروها، جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیز توسعه یابد، تا شاهد ایجاد صف‌های چند کیلومتری نباشیم. وی افزود: براساس آمایشی که در کلانشهرهای کشور انجام شده، نیاز به ۸۰۰ تا یک‌هزار جایگاه جدید در پنج سال آینده وجود دارد که در برنامه نصب، احداث و بهره‌برداری قرارگیرد. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سی ان جی، نیاز تهران به جایگاه‌های جدید تا پنج سال آینده را ۱۰۰ تا ۱۲۰ جایگاه عنوان کرد و افزود: میانگین در هر منطقه شهری، به پنج جایگاه جدید نیاز است و ‌با ساخت و راه‌اندازی یک‌هزار جایگاه جدید در کلانشهرهای کشور، ‌ظرفیت جایگاه‌های  سی‌‌ان‌جی، ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرده و از ۴۰ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

خطر توقف تجارت نفت ونزوئلا جدی شد

ایسنا| تحریم‌های امریکا علیه زیرمجموعه شرکت روس‌نفت ممکن است توانایی ونزوئلا را دچار مشکل جدی کرده و منبع اصلی درآمد این کشور را فلج کند. شرکت «بازرگانی روس‌نفت» که صادرکننده اصلی نفت ونزوئلا است، به دلیل کمک به دولت ونزوئلا برای فروش نفت هدف تحریم امریکا قرار گرفت. آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد این واحد سوییسی روس‌نفت عامل فروش حدودی نیمی از صادرات نفت ونزوئلا به میزان ۸۷۴ هزار و ۶۴۹ بشکه در روز در ژانویه بوده است. عمده صادرات نفت ونزوئلا در سال میلادی گذشته به خریداران در هند و چین تحویل داده شد. فرناندو فریرا، مدیر ریسک ژئوپلیتیکی در شرکت “راپیدان انرژی “ اظهار کرد: با این تحریم‌ها پالایشگاه‌ها رغبت خود برای خرید نفت ونزوئلا را بیشتر از دست می‌دهند و کشتی‌داران تمایلی برای همکاری با شرکت «بازرگانی روس‌نفت» نخواهند داشت. تولید نفت ونزوئلا ممکن است در مقایسه با ۸۵۰ هزار بشکه در روز در ژانویه به حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان امسال سقوط کند.

کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت شیل امریکا به دلیل نفت ارزان

شانا| پس از کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر، شرکت‌های حفاری نفت شیل امریکا ممکن است میزان سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش تولید را سریع‌تر از آنچه قبلا انتظار می‌رفت کاهش دهند.

 پس از کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر، شرکت‌های حفاری نفت شیل امریکا ممکن است میزان سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش تولید را سریع‌تر از آنچه قبلا انتظار می‌رفت کاهش دهند.

تولید‌کنندگان نفت در هفته‌های اخیر و همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در چین که موجب کاهش تقاضا برای نفت شده، افت شدید قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند. قیمت نفت برنت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 12 درصد افت داشته است. حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، به دلیل کاهش قیمت نفت در نیمه دوم سال 2019، بسیاری از تولید‌کنندگان نفت شیل اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش می‌دهند. انتظار می‌رود کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید موجب افت نرخ رشد تولید نفت شیل شود، هرچند که همچنان انتظار می‌رود میزان تولید نفت امریکا در سال 2020 به رکورد جدیدی دست پیدا کند. اکنون تولید‌کنندگان نفت شیل با ضربه دیگری به درآمدهای خود مواجه شده‌اند، زیرا قیمت گازهای مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) که شامل پروپال و بوتان است به‌شدت افت کرده است. در سال‌های اخیر فروش گازهای مایع طبیعی موجب افزایش قابل توجه حاشیه سود شرکت‌های نفت و گاز شیل شده بود.

 

ارسال نظر