کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۵۴

خطر توقف تولید صنایع پتروشیمی منتفی شد

ایلنا| ژاپنی‌ها از حدود 10 سال قبل همکاری از زمان تحریم هسته‌ای فروش و ارایه خدمات اکسترودرها را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده و حتی در دوره برجام هم حاضر به ازسرگیری همکاری‌ها نشده‌اند، اما اکنون در این حوزه کوچک‌ترین مشکلی وجود ندارد. حسین خطیبی از منتفی شدن خطر توقف تولید در صنایع پتروشیمی ایران در شرایط تحریم به دلیل بومی‌سازی ساخت و ارایه خدمات دو تجهیز استراتژیک مجتمع‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: کمپرسورها قلب تولید در مجتمع‌های پتروشیمی هستند که شرکت‌های ژاپنی و آلمانی با افزایش تحریم‌های غیرقانونی فروش و ارایه هرگونه خدمات جانبی، تامین قطعات یدکی را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده‌اند. این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: با توقف ارایه خدمات پیش‌بینی می‌شد در یک دوره 3 تا 5 ساله شاهد کاهش و توقف تولید در اکثر مجتمع‌های پتروشیمی کشور باشیم، اما در شرایط فعلی تمامی خدمات جانبی شامل تعمیرات، تامین قطعات یدکی، ساخت، راه‌اندازی و گارانتی‌های فنی توسط متخصصان داخلی به شرکت‌های پتروشیمی ارایه می‌شود و مدیران پتروشیمی نگرانی بابت کمپرسور ندارند.  خطیبی همچنین از بومی‌سازی طراحی و ساخت اکسترودرهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی خبر داد و افزود: اکسترودرها یک تجهیز مهم و استراتژیک در واحدهای پلیمری صنعت پتروشیمی بوده که هم‌اکنون بدون نیاز به حضور خارجی‌ها در این حوزه هم انواع خدمات فنی شامل تعمیرات، تعمیر قطعه و ساخت تجهیز به شرکت‌های پتروشیمی ارایه می‌شود.

ایجاد مانع در صادرات برق صلاح نیست

ایرنا|  نایب‌رییس سندیکای صنعت برق ایران گفت: احتمال قطع صادرات برق به دلیل تامین نشدن گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در شرایط فعلی کشور که درگیر تحریم‌ها است به صلاح نیست. پیام باقری افزود: چنانچه براساس افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، خللی در کار صادرات برق ایجاد شود، از نظر تعهدات بین‌المللی به ضررکشوراست، زیرا از نظر بین‌المللی پایبندی جمهوری اسلامی به صادرات بسیار مهم است. وی اضافه کرد: اکنون و در شرایطی که کشور عراق برای پنجمین بار از معافیت‌ها درباره واردات انرژی از کشورمان برخوردار شده، نبایداجازه داد این مزیت به دلیل مسائل داخلی با مشکل روبرو شود. نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اضافه کرد: قطع صادرات برق علاوه برکاهش درآمد‌ها، عواقب ناخوشایند بین‌المللی خواهد داشت که این وجه از جنبه کاهش درآمدها مهم‌تر است. وی یادآور شد: وقوع چنین شرایط در سال ۹۷ و قطع صادرات برق به عراق به دلیل کمبود ظرفیت تولید در کشور قبلا تجربه شده و این موضوع هم برای عراق عوارض ناخوشایندی داشت و هم به جایگاه کشورمان در جهان در این بخش، خدشه وارد ساخت.

کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌ها در صنعت نفت امریکا

شانا| بانک فدرال رزرو دالاس پیش‌بینی کرد صنعت نفت امریکا شاهد تغییر ساختار و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه‌ها باشد.  بانک فدرال رزرو دالاس که منطقه نفت‌خیز پرمین در این منطقه اقتصادی واقع است، پیش‌بینی کرد کاهش قیمت نفت خام و کاهش رشد تولید آن می‌تواند به افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه سرمایه شرکت‌های خدمات انرژی در سال ۲۰۲۰ بینجامد. راب کپلان، رییس این بانک در مقاله‌ای اظهار کرد که کاهش رشد تولید نفت تأثیری بسزا در شرکت‌های خدمات انرژی خواهد داشت و سال جاری میلادی، سال تجدید ساختار و ادغام این شرکت‌ها خواهد بود. وی افزود: تقاضای نفت خام، در طولانی مدت تحت تاثیر رشد انرژی‌های تجدیدپذیر قرار می‌گیرد و میزان مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۴۰ میلادی به یک‌سوم مصرف نفت خام می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایالات متحده از سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ میلادی تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

گام نفتی چین برای کاهش تنش تجاری

شانا| چین در تازه‌ترین اقدام خود ایالات متحده امریکا را از پرداخت تعرفه واردات نفت خام، ال‌ان‌جی و فرآورده‌های پالایشی مستثنا کرد. به گزارش نشریه پلتس از سنگاپور، چین روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن‌ماه)، اعلام کرد که پیرو توافق تجاری اخیر واشینگتن و پکن، چین تعرفه‌های اعمال شده بر ۶۹۶ کالای امریکایی از جمله نفت خام، گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) و فرآورده‌های نفتی از دوم مارس (هفتم اسفندماه) را بر می‌دارد. براساس بیانیه کمیسیون دولتی تعیین تعرفه‌ها در چین که روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دارایی این کشور منتشر شد، شرکت‌های چینی از پرداخت تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین بر کالاهای امریکایی که به دلیل جنگ تجاری دو طرف در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وضع شده بود، معاف شدند.  این وزارتخانه اعلام کرد که این معافیت‌ها تا یک سال پس از تاریخ تصویب، معتبر هستند و بر اساس ارزش بازار محاسبه می‌شوند. براساس اعلام وزارت دارایی چین، معافیت‌ از تعرفه‌ها تنها به خریدهایی اعطا می‌شود که از نظر اقتصادی و تجاری عملی باشند.

 

ارسال نظر