سیاست‌های تشویقی دولت ایتالیا برای استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۵۲

علاوه بر قیمت ارزان سوخت ال‌پی‌جی در ایتالیا، دولت این کشور کمک هزینه‌هایی را نیز به صورت دوره‌‌ای برای تبدیل خودروهای با سوخت تک به دوگانه‌سوز با سوخت ال‌پی‌جی به صاحبان خودروها اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ال‌پی‌جی سوخت شماره یک جایگزین در اتحادیه اروپا است و تعداد بیش از 8 میلیون وسیله نقلیه ال‌پی‌جی‌سوز و 31 هزار جایگاه سوختگیری اتوگاز در اروپا وجود دارد. تمیز، ایمن و در دسترس بودن این سوخت از مزایای آن به شمار می‌‌رود. در چند سال گذشته، در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به کیفیت هوای شهری، مقامات ایتالیایی اقداماتی را برای ترویج استفاده از سوخت‌های گازی از جمله ال‌پی‌جی در وسایل نقلیه انجام داده‌اند. در حال حاضر بعد از لهستان، ایتالیا دومین بازار بزرگ اتوگاز در اروپا را در اختیار دارد.

ایتالیا جزو نخستین کشورهایی است که در دهه 1950 از ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو استفاده کرد. در سال 2001 استفاده از اتوگاز در این کشور به 1.4 میلیون تن در تعداد یک میلیون و سیصد هزار دستگاه خودرو رسید و به مرور این مقدار کاهش یافته تا اینکه در سال 2007 به کمتر از یک میلیون تن رسید. به لطف مالیات کم این سوخت و مالیات زیاد دیگر سوخت‌‌ها، دوباره از سال 2008 استفاده از این سوخت شروع به افزایش کرد. تقاضای استفاده از اتوگاز در سال 2016 به 1.7 میلیون تن در سال رسید و همچنان در حال گسترش است. اکنون 46 درصد از ال‌پی‌جی مصرفی در ایتالیا در خودروها مصرف می‌شود. بنابر آمارهای انجمن جهانی ال.پی.جی، تعداد خودروهای ال‌پی‌جی‌سوز در ایتالیا در سال‌‌های اخیر افزایش یافته و در سال 2018 به بیش از 2.5 میلیون دستگاه رسیده است. تعداد جایگاه‌‌های سوخت‌گیری اتوگاز ایتالیا نیز در حال افزایش است و اکنون 1204 جایگاه گازمایع در این کشور وجود دارد. فقط در سال‌های 2017 و 2018 تعداد 600 هزار دستگاه خودرو با سوخت اتوگاز در ایتالیا به فروش رسید که 16 شرکت خودروسازی در مجموع 51 مدل خودرو ال‌پی‌جی‌سوز را به بازار عرضه کردند. کشور ایتالیا خود یکی از مهم‌ترین کشورهای سازنده موتور ال‌پی‌جی‌سوز و کیت تبدیل موتور بنزینی به دوگانه ال‌پی‌جی است.  در این راستا رضا رحیمی کارشناس نفت و انرژی گفت: علاوه بر قیمت ارزان این سوخت، دولت نیز کمک هزینه‌هایی به صورت دوره‌‌ای برای تبدیل خودروهای با سوخت تک به دوگانه‌سوز با سوخت ال‌پی‌جی به صاحبان خودروها اختصاص می‌دهد.

رضا رحیمی در ادامه به اشاره به جایگاه ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی در ایتالیا اظهار داشت: «گاز طبیعی در اروپا و کشوری مثل ایتالیا به فراوانی کشور ایران نیست. بنابراین برای گازسوز کردن خودروها در این کشور نیاز به واردات گاز دارند. از آنجایی که واردات گاز مایع برای آنها اقتصادی‌تر از گاز طبیعی است، بنابراین گسترش استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها بیشتر از سی‌ان‌جی است. هر چند که تعداد خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز در ایتالیا نیز کم نیست و در سال 2018 آمار خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز در این کشور یک میلیون دستگاه است.

 

ارسال نظر