شرط باقی ماندن ایران در بازار صادراتی برق

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۹۱
شرط باقی ماندن ایران در بازار صادراتی برق

اینکه بگوییم برای تامین گاز نیروگاه‌ها دچار مشکل هستیم و برق صادراتی را کاهش دهیم قطعا اثرات بسیار منفی در عرصه بین‌المللی دارد به‌ویژه اکنون که در شرایط تحریم هستیم. نباید خودمان به این چالش‌ها دامن بزنیم. به گزارش ایلنا، وزیر نفت در آخرین اظهارات خود درباره تامین گاز نیروگاه‌ها گفته است: طراحی ما برای تامین گاز به این شکل است که ابتدا باید گاز خانگی، سپس گاز عمومی، صنایع کوچک، پتروشیمی‌ها و در اولویت آخر نیروگاه‌ها قرار دارند بنابراین اولین جایی که زمانی با کاهش گاز مواجه می‌شویم قطعی اعمال می‌شود، نیروگاه‌ها هستند، چون سوخت دوم دارند. او با توجه به افزایش مصرف گاز به خصوص در بخش خانگی از نیروگاه‌ها خواسته است صادرات را نه تنها اضافه نکنند بلکه کاهش دهند. در این شرایط وزیر نیرو از عدم امکان صادرات برق ابراز نگرانی کرده و گفته است: شرایط به نحوی است که با مصرف خانگی گاز به ما گفته می‌شود برق را صادر نکنید، اگر برق صادر نشود ما چگونه می‌توانیم جواب تعهدات خود را بدهیم در حالی که تنها اتکای جدی ارزی ما به صادرات برق است.

این موضوع به حدی جدی و حتی نگران‌کننده شده که روز گذشته سخنگوی صنعت برق از اعمال خاموشی‌های اضطراری ناشی از محدودیت تامین سوخت نیروگاه‌ها خبر داده که مهم‌ترین عامل این ماجرا افزایش مصرف گاز در بخش خانگی که البته بخشی نیز به سرمای شدید و یک‌باره هوا در بخش‌هایی از کشور بر می‌گردد. به گفته یک عضو هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی عدم عمل به تعهدات صادراتی وجهه کشور را آن هم در شرایط سخت تحریم به‌شدت دچار خدشه می‌کند. که البته همه این مشکلات به بهینه نشدن مصرف انرژی در تمامی حوزه‌ها برمی‌گردد که سال‌هاست در کشور ما حل نشده باقی مانده و اگر هم اراده‌ای بر آن بوده با فراز و فرود بالایی مواجه بوده است. پیام باقری درباره تبعات وقفه در صادرات برق به لحاظ بین‌المللی اظهار داشت: صادرات کالا، خدمات و برق در قالب یک قرارداد بین‌المللی منعقد می‌شود که دو طرف نسبت به هم تعهد دارند و این طور نیست که هر زمان که صلاح دانستیم به اختیار خودمان به تعهدات‌مان عمل نکرده و ترم‌های یک قرارداد بین‌المللی را رعایت نکنیم. وی افزود: صادرات برق به کشورهای همسایه تابع مقررات و تعهداتی است که دو طرف باید رعایت کنند در حال حاضر ما بیشترین صادرات برق را به کشور عراق داریم که زمان پیک مصرف دو کشور هم یکسان است البته طبق توافق رقم صادرات یک عدد قطعی نیست و شناور است و در دو فصل زمستان و تابستان فرق دارد. اما در هر حال ما نمی‌توانیم از عددی که اعلام کرده‌ایم کمتر صادر کنیم. اینکه بگوییم برای تامین گاز نیروگاه‌ها دچار مشکل هستیم و برق صادراتی را کاهش دهیم قطعا اثرات بسیار منفی در عرصه بین‌المللی دارد به‌ویژه اکنون که در شرایط تحریم هستیم. نباید خودمان به این چالش‌ها دامن بزنیم. عضو هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی تصریح کرد: در تابستان 97 وقتی با کمبود تولید برق و خاموشی برنامه‌ریزی شده در کشور مواجه شدیم، صادرات برق به عراق نیز قطع شد و اتفاقاتی در عراق افتاد که تبعات اجتماعی سنگینی داشت که برای کشور ما خوب نبود، پس از آن این مساله انگیزه‌ای شد که عراق به این سمت برود که اگر ایران به ما برق نداد آن را از کجا تامین کنم. ما نباید خودمان محرک چنین تصمیماتی شویم.

وی ادامه داد: اکنون نگاه‌ها در حوزه بین‌الملل سمت ما است و مراودات بین ما و عراق فقط متوجه این دو کشور نیست بلکه تمام دنیا به این روابط نگاه می‌کنند. ما نباید نسبت به تعهدات خودمان به گونه‌ای عمل کنیم که بهانه‌ای برای برای دیگران باشد. زیرا یکی از کشورهایی که برای پنجمین بار از تحریم معافیت گرفت، صادرات گاز و برق به عراق است بنابراین به لحاظ بین‌الملل عمل به این تعهد اهمیت بالایی دارد، ما نباید کشورهای منطقه را نسبت به خود بی‌اعتماد کنیم به‌ویژه در شرایط فعلی که در فضای بین‌المللی نیاز به همراهی و همسویی کشورهای دیگر داریم.

باقری یادآور شد: ما نباید به این دلیل که در حوزه گاز با چالش مواجهیم صادرات برق را تحت‌الشعاع قرار دهیم چرا که آثار و تبعات بین‌المللی آن جبران‌ناپذیر است.

 

 

ارسال نظر