کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۱۸

نیاز به صرفه‌جویی  10 درصدی در برق

مهر| سخنگوی صنعت برق گفت: پایداری در گرمایش و روشنایی کل کشور فقط با۱۰درصد صرفه‌جویی در مصرف امکان‌پذیر خواهد بود. مصطفی رجبی‌مشهدی، در این باره گفت: هم‌اکنون به دلیل آنکه اولویت کشور تامین گاز بخش خانگی است تا مشکلی در گرمایش منازل هموطنان ایجاد نشود، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها متناسب با این شرایط کاهش یافته است. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در این شرایط نیروگاه‌ها باید از سوخت مایع استفاده کنند، ادامه داد: با توجه به مشکلات تامین سوخت در مناطق سردسیر و برفی کشور، از هموطنان درخواست می‌کنیم با درک این شرایط، نسبت به کاهش مصرف خود اقدام و کارکنان صنعت برق و گاز را در تداوم خدمت‌رسانی یاری کنند.

افزایش انگیزه روسیه  برای کاهش تولید نفت

شانا |برخی منابع اعلام کردند که اشباع بازار نفت و افزایش ارزش روبل، دلایل روسیه برای کاهش تولید نفت را افزایش داده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، منابع نفتی اعلام کردند که عرضه مازاد نفت در روسیه و احتمال افزایش عرضه دلایل به دلیل فروش یک بانک مهم در این کشور سبب شده‌اند انگیزه روسیه برای کاهش تولید نفت همراه با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در قالب بیانیه همکاری موسوم به اوپک پلاس افزایش یابد. پیش از این نهاد ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرده بود که تصمیمی درباره موافقت یا مخالفت روسیه با تشدید کاهش تولید اوپک و متحدانش اتخاذ نشده است. تصمیم نهایی در این زمینه به عهده ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه  است.

کاهش ۱۰ دلاری پیش‌بینی قیمت نفت

ایسنا | درست چند روز پس از اینکه اوپک پیش‌بینی خود از میزان تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را به‌دلیل آسیب‌های اقتصادی ناشی از بیماری کووید ۱۹ کاهش داد، بانک امریکایی گلدمن ساکس قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سه ماهه اول سال جاری تا پایان امسال را ۱۰ دلار کاهش داد و ۵۳ دلار پیش‌بینی کرد. دامین کوروالین، استراتژیست کالا در بانک گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: ابهامات بنیادیم در بازار نفت فوق‌العاده بالاست و افت تقاضای چین و جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل توجه است .  وی در نخستین ارزیابی خود از میزان افت تقاضای چین برآورد کرد که تقاضای این کشور چهار میلیون بشکه در روز بر مبنای سالانه افت خواهد کرد. با فرض بهبود تدریجی تقاضا تا ماه مه، رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به ۰.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد قبلی خواهد رسید و بازار جهانی تا نیمه اول سال ۲۰۲۰ دچار یک میلیون بشکه در روز مازاد عرضه خواهد شد. گلدمن ساکس بر مبنای این فرضیات عرضه و تقاضا انتظار دارد بازار جهانی نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ دچار مازاد عرضه شده و ذخایر نفت چهار برابر پیش از پیش بینی انجام شده قبل از شیوع ویروس کرونا شود.

سرمایه‌گذاری   برای کاهش مصرف گاز نیروگاه‌ها

ایرنا| معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: در حال حاضر با توجه به سهم قابل توجه نیروگاه‌های سیکل باز در کشور، با سرمایه‌گذاری ۳۳میلیارد دلاری و همچنین اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیروگاهی شاهد افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف گاز خواهیم بود. حسن منتظرتربتی با اشاره به نحوه اجرای خط لوله ششم سراسری گاز کشور ادامه داد: این افزایش تولید با توجه به قیمت برق صادراتی، سالانه معادل ۴.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد که منبعی مناسب برای باز پرداخت سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کمتر از هشت سال خواهد بود. تربتی با معرفی پروژه‌های با اولویت در شرکت ملی گاز برای تامین منابع مالی  گفت: خط صادراتی عمان، احداث خط انتقال گاز نهم، دهم و یازدهم سراسری، توسعه فاز دوم مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم، احداث فاز دوم پالایشگاه ایلام و... از اولویت‌های مهم شرکت ملی گاز ایران برای سرمایه‌گذاری است. معاون وزیر نفت به پیشنهاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای آینده اشاره و تصریح کرد: در بخش تولید و عرضه گاز می‌توان به پروژه‌های پالایشگاهی اشاره کرد که بازپرداخت این پروژه‌ها از محل منابع حاصل از تولید محصولات جانبی خواهد بود.

 

ارسال نظر