امریکا خود را جایگزین ایران در بازار نفت کره جنوبی کرد

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۱۴
امریکا خود را جایگزین ایران در بازار نفت کره جنوبی کرد

گروه انرژی|

  ایران در سال‌های اخیر جزو صادرکننده اصلی نفت به کره جنوبی بود اما تحریم‌های نفتی جای ایران در بازار نفت کره جنوبی را به ایالات متحده امریکا داد. در واقع امریکا با مسدود کردن مسیر صادرات نفت ایران به پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان؛ سهمی از این بازار را به خود اختصاص داد.

ایران در سه ماهه نخست سال 2017 با صادرات حدود 46 میلیون و 730 هزار بشکه نفت به کره جنوبی، دومین تامین‌کننده بزرگ نفت این کشور به شمار می‌آمد. پیش از آن یعنی در سال 2016 نیز ایران روزانه حدود 598 هزار بشکه نفت در روز به کره جنوبی صادر کرد. اما در سال 2018 به دنبال تحریم نفتی ایران از سوی امریکا و برقراری یک معافیت شش ماهه از سوی واشنگتن برای خرید محدود نفت از ایران، کره جنوبی روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که البته بیشتر آن را میعانات گازی تشکیل می‌داد.

اما آن‌طور که ایسنا براساس آمارهای گمرک کره جنوبی نوشته؛ واردات نفت کره جنوبی از ایران در ژانویه به دلیل تحریم‌های واشنگتن متوقف شده است. کره جنوبی در ژانویه سال گذشته ۲۲۷ هزار و ۹۴۱ تن معادل ۵۳ هزار و ۶۷۶ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده بود و عمده خرید این کشور میعانات بود که نوع بسیار سبک نفت خام است. این در حالی است که ایالات متحده با اعمال تحریم نفت ایران، در واقع فرصتی جدید برای صادرات نفت خود در بازارهای سنتی ایران باز کرده است؛ فرصتی که بنیان آن به واسطه اعمال تحریم فروش نفت توسط این کشور گذاشته شد. حالا آن طور که رویترز نوشته؛ امریکا در جای خالی ایران به دومین صادرکننده بزرگ نفت به کره جنوبی، پس از عربستان تبدیل شده است. امریکا در ماه ژانویه 1.72 میلیون تن معادل 406 هزار و 55 بشکه نفت در روز به کره جنوبی صادر کرده که این میزان 53.3 درصد در مقایسه با ژانویه سال گذشته رشد داشته است.

اینها در حالی است که کره جنوبی در کنار چین و هند، طی سال‌های اخیر جزو مشتریان بالقوه نفت ایران بودند و بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می‌داد. این شرایط حاکی از آن است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها (باتوجه به جایگزینی نفت امریکا)، ایران باید روی گزینه‌های تازه‌ای برای بازگشت به این بازار فکر کند. به اعتقاد برخی کارشناسان حتی اگر روند بازگشت ایران به بازارهای سنتی صادراتی نفت خود پس از تحریم‌ها سخت باشد، باتوجه به رشد تولید فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی باید به این بازارها بازگشت.

 

ارسال نظر