طرح تخصیص کارت سوخت رایگان سی‌ان‌جی از نیمه نخست سال آینده

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۳۴
طرح تخصیص کارت سوخت رایگان سی‌ان‌جی از نیمه نخست سال آینده

اردشیر دادرس

رییس انجمن صنفی سی‌ان‌جی

 ما به دولت پیشنهاد کرده‌‌ایم که در راستای اصلاح قیمت بنزین، به جای آنکه پول حاصل از این طرح را به مردم بپردازد، با هدف مدیریت و بهینه‌سازی مصرف سوخت، با در اختیار گذاشتن سوخت رایگان برای وسایل حمل‌ونقل عمومی و سهمیه‌های مناسب برای خودروهای شخصی، امکان گسترش استفاده از سی‌ان‌جی به عنوان سوخت پاک را بیش از پیش فراهم سازد. در واقع با استفاده از طرح‌هایی جامعه را به استفاده از این سوخت به جای بنزین تشویق کند.

در همین راستا ما پیشنهاداتی از سوی انجمن صنفی به دولت ارایه دادیم که زمینه ارایه کارت سوخت رایگان سی‌ان‌جی برای خودروهای مشمول را فراهم آورد و منابع مالی مورد نیاز اجرای این طرح را نیز در نظر گرفته بودیم.

 این طرح در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته و کلیات آن به تایید دولت رسیده است.

در حال حاضر این طرح توسط کارشناسان وزارت نفت در حال بررسی است.براین اساس قرار است کارت سوخت سی‌ان‌جی رایگان برای 4.5 میلیون خودروی گازسوز فعلی اختصاص یابد که این کارت‌ها به صورت ماهانه حدود 300 متر مکعب سوخت سی‌ان‌جی رایگان را در خود جای می‌دهند.

 این 4.5 میلیون خودرو شامل 2 میلیون خودروی دوگانه‌سوزی است که از قبل وجود داشتن به اضافه حدود 2.5 میلیون خودرویی که به این گروه اضافه شده‌اند.

 طبق برآوردهای موجود پیش‌بینی می‌شود تعداد خودروهای دوگانه‌سوز تا دو سال آینده به مراتب افزایش یافته و به حدود شش میلیون خودرو برسد. باتوجه به شرایط فعلی روند پیگیری و بررسی طرح، می‌توان پیش‌بینی کرد که این طرح سال آینده و تا نیمه نخست سال 1399 در کشور به مرحله اجرا درآید. البته باید منابع مورد نظر نیز تخصیص یابد که تصور می‌شود این فرآیند نیز تا نیمه نخست سال آینده محقق شود.  در حال حاضر باید منتظر نوشتن دستورالعمل این طرح از سوی دولت بود.

آن‌طور که ما پیشنهاد داده‌ایم، طرح کارت ملی سوخت باید همزمان با پیاده‌سازی طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت اجرایی شود. منابع مورد نیاز این طرح نیز در قالب پیشنهاد ارایه شده به‌طور کامل دیده و ارایه شده است. نخستین محل منابع مورد نیاز اجرای طرح کارت ملی سوخت از افزایش قیمت 392 ریالی سی‌ان‌جی است که این اقدام از خردادماه سال جاری توسط دولت به اجرا درآمد و به تبع افزایش قیمت سی‌ان‌جی منابع جدیدی برای دولت فراهم شد که می‌تواند به این طرح اختصاص یابد. علاوه بر این بخش دوم منابع مورد نیاز می‌تواند از محل تخصیص 6500 میلیارد برای طرح تبدیل دوگانه‌سوز کردن خودروها که مصوبه شورای پول و اعتبار را دارد، در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظر