گرفتاری‌ عراق با بازی‌های سیاسی امریکا با انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۷۷
گرفتاری‌ عراق با بازی‌های سیاسی امریکا با انرژی

روزنامه وال‌استریت ژورنال اخیرا به نقل از منابع آگاه خبر داد که امریکا قصد دارد معافیت عراق برای واردات گاز و برق از ایران را تمدید کند.

این روزنامه امریکایی به نقل از مقامات امریکایی و عراقی آگاه نوشته است: این خبر در حالی اعلام شده که واشنگتن و بغداد پس از بحران ماه گذشته که با اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در بغداد ایجاد شد، تلاش می‌کنند تنش‌ها را کاهش دهند.

بر اساس گزارش میدل ایست مانیتور، با این حال در میان مقامات دولت ترامپ اختلاف نظراتی در خصوص این معافیت وجود دارد. یک مقام امریکایی به وال استریت ژورنال گفته است: ما می‌خواهیم فشار حداکثری روی ایران را حفظ کنیم اما نباید به قیمت ثبات اقتصادی

همسایگانش باشد.

امریکا آخرین بار اواخر مهرماه یک معافیت ۱۲۰ روزه به عراق صادر کرد که به این کشور اجازه داد با وجود تحریم‌های امریکا، به واردات برق و گاز طبیعی ایران ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در زمان تمدید این معافیت، اعلام کرد این معافیت تضمین می‌کند که عراق قادر است نیازهای انرژی کوتاه‌مدت خود را تامین کند و همزمان اقداماتی را برای کاهش وابستگی خود به واردات انجام دهد. ما با دولت عراق مرتبا در تعامل هستیم تا از تدابیری که خودکفایی انرژی این کشور را بهبود می‌بخشد، حمایت کنیم.

این پنجمین معافیتی بود که امریکا از زمان وضع تحریم‌ها علیه ایران، برای عراق صادر کرد. اولین معافیتی که وزارت خارجه امریکا برای عراق صادر کرد، ۴۵ روزه و دو معافیت بعدی ۹۰ روزه بود و یک معافیت ۱۲۰ روزه هم در ژوئن

 صادر شد.

تحلیلگران می‌گویند واشنگتن امیدوار است با وادار کردن عراق به خودکفایی در تأمین انرژی مورد نیاز خود، ایران را از نظر اقتصادی منزوی کند و همزمان از منابع انرژی گسترده عراق

 بهره ببرد. عراق با وجود ذخایر انرژی گسترده‌ای که دارد، برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به‌شدت وابسته است. کمبود گاز در عراق که به مساله بسیار مهم برق مرتبط است، مایه نگرانی عمده دولت این کشور است و به همین دلیل مقامات عراقی مقابل خواسته‌های واشنگتن برای قطع واردات گاز ایران ایستاده‌اند و از این نگران هستند که کمبود برق به اعتراضات گسترده و بی‌ثباتی داخلی منجر شود. واردات گاز و برق حدود یک سوم از تقاضای این کشور برای ۱۴۰۰۰ مگاوات را تشکیل می‌دهد. در ماه‌های تابستان که از ژوئن آغاز می‌شود و دمای هوا در عراق افزایش پیدا می‌کند، تقاضا در شبکه به ۲۴۰۰۰ مگاوات در روز می‌رسد.

عباس جابر، معاون وزیر برق عراق سه ماه پیش در سخنانی درباره ضرورت واردات از ایران اظهار کرده بود که ما به واردات برق از ایران نیاز داریم زیرا ظرفیت تولید کافی نیرو برای تامین تقاضا در عراق نداریم. شاید عراق تا سه سال دیگر به خودکفایی دست پیدا کند اما چنین امری چالش برانگیز خواهد بود زیرا مصرف‌کنندگان تنها بخشی از هزینه‌های تولید را پرداخت می‌کنند. وی گفته بود: ظرفیت تولید داخلی عراق ۱۹.۵ گیگاوات است، در حالی که نیاز این کشور ۲۶.۵ گیگاوات است و واردات از ایران کمبود موجود را جبران می‌کند. و این آمار شامل منطقه نیمه مختار کردستان عراق نیست.

 

ارسال نظر