کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۰۵

تحریم‌ها ظرفیت تولید نفت ایران را کاهش نداد

ایرنا| مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: تحریم‌ها نتوانسته ظرفیت تولید نفت ایران را کاهش دهد. کریم زبیدی با اشاره به اینکه تحریم تولید نفت مورد نیاز داخل کشور را نتوانسته تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: همچنین تحریم‌ها نتوانسته ظرفیت تولید نفت ایران را کاهش دهد. وی همچنین با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، مشکل در تزریق گاز به میادین نفتی را رد کرد. زبیدی تاکید کرد: در حال حاضر مشکلی برای تزریق گاز به میادین نفتی طبق برنامه وجود ندارد. وی افزود: اما اگر مصرف گاز خانگی بیشتر شود، مجبور خواهیم بود تا تزریق گاز به میادین نفتی که یکی از راه‌های افزایش ضریب برداشت است را محدود کنیم زیرا اولویت گازرسانی، بخش خانگی است. افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری باعث محدودیت در گازرسانی به نیروگاه‌ها و برخی صنایع شده است. با این حال تزریق گاز به میادین نفتی طبق برنامه در جریان است اما اگر صرفه‌جویی در بخش خانگی اتفاق نیافتد، ممکن است مشکلاتی در این بخش نیز ایجاد کند.

وجود 5 میلیون کولرگازی فرسوده در کشور

باشگاه خبرنگاران| رجبی مشهدی با اشاره به وجود ۵ میلیون کولرگازی فرسوده در کشور گفت: اجرای طرح جایگزینی کولرهای گازی پربازده به جای کولر‌های فرسوده قدیمی، صرفه‌جویی در مصرف گاز را به همراه خواهد داشت. مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق، در تشریح جزییات طرح جایگزینی یک میلیون دستگاه کولرگازی پربازده به جای کولر‌های فرسوده قدیمی، گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد از بار پیک مناطق گرمسیری به کولر‌ها و وسایل سرمایشی اختصاص دارد. دوره گرما در مناطق گرمسیری، ۹ ماه از سال است که در این نواحی ساکنان به‌طور متوسط ۱۸ ساعت در شبانه‌روز را از کولر استفاده می‌کنند. او با اشاره به وجود پنج میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده در کشور، افزود: این تجهیزات، دو برابر کولر‌های پربازده برق مصرف می‌کنند که در مرحله اول اجرای این طرح تنها یک میلیون دستگاه کولر گازی فرسوده اسقاط و کولر‌های پربازده جایگزین آنها می‌شود. سخنگوی صنعت برق با تأکید بر اینکه اجرای این طرح منافع اقتصادی قابل توجهی برای مشترکان خواهد داشت، ادامه داد: براساس ارزیابی صورت گرفته اجرای این طرح، کاهش ۳۰ درصدی مبلغ قبوض برق مشترکان را به همراه خواهد داشت و مشترک تنها ۳۵ درصد از قیمت کل یک کولر را در حدود ۲۴ ماه به صورت اقساط پرداخت خواهد کرد. رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه این طرح به لحاظ ملی نیز منافع اقتصادی فراوانی را به همراه دارد، عنوان کرد: اجرای این برنامه موجب کاهش یک هزار و ۶۰۰ مگاواتی از پیک بار شبکه در تابستان می‌شود که این مهم معادل یک نیروگاه دو هزار مگاواتی است.

تمدید معافیت گازی عراق از تحریم‌های ایران

مهر| روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری امریکا به زودی معافیت عراق از تحریم واردات گاز از ایران را تمدید می‌کند. نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت امریکا قصد دارد مجوز معافیت عراق از تحریم واردات گاز و برق از ایران را تمدید کند. وال استریت ژورنال نوشت که پیش از این برخی مقام‌های امریکایی پیشنهاد کرده بودند که با توجه به درگیری‌های اخیر میان واشنگتن- بغداد بهتر است که معافیت عراق تمدید نشود؛ اما در پی معرفی نخست‌وزیر جدید عراق پیروزی در نهایت نصیب مقام‌هایی شد که از تمدید این معافیت‌ها حمایت می‌کردند. گفتنی است که با توجه به وابستگی شدید عراق به واردات گاز از ایران برای تولید برق موردنیاز، عدم صدور مجوز معافیت تحریمی و بروز اختلال در واردات گاز از ایران، اقتصاد عراق را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام عراقی نوشت که مقام‌های امریکایی بغداد را تهدید کرده‌اند که در صورت آسیب دیدن نیروهای امریکایی در حملات احتمالی در عراق، این احتمال وجود دارد که امریکا در تصمیم خود برای تمدید معافیت تحریمی عراق تجدیدنظر کند.

افزایش حملات سایبری به «آرامکو »

تسنیم| مسوول امنیت اطلاعات شرکت آرامکو گفت، این شرکت از سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش حملات سایبری بوده است. مسوول امنیت اطلاعات شرکت آرامکو گفت، این شرکت از سه ماهه پایانی سال 2019 شاهد افزایش حملات سایبری بوده است. خالد الحربی گفت: به‌طور کلی شاهد افزایش تلاش‌ها برای انجام حملات سایبری بوده‌ایم و در جلوگیری از انجام این حملات موفق عمل کرده‌ایم. وی بدون ارایه جزییات بیشتری اظهار داشت: الگوی حملات سایبری چرخشی است و ما شاهد این هستیم که وسعت این حملات در حال افزایش است. من احتمال می‌دهم که این روند ادامه داشته باشد. عربستان در ماه‌های اخیر هدف مجموعه‌ای از حملات سایبری قرار گرفته که از جمله می‌توان به ویروس «شمعون» اشاره کرد که با پاک کردن دیسک‌ها رایانه‌ها را فلج می‌کند.

 

ارسال نظر