زمزمه کاهش عرضه نفت، تبعات منفی «کرونا» را متوقف کرد

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۰۱
زمزمه کاهش عرضه نفت، تبعات منفی «کرونا» را متوقف کرد

گروه انرژی|

نفت پس از چند هفته، اندک اندک در حال بازیابی خود در بازارهای جهانی است. انتشار اخباری از کنترل روند شیوع ویروس کرونا از یک سو و قوت گرفتن تصمیم اوپک برای کاهش تولید خود، موجب شد تا قیمت نفت که تا آستانه 53 دلار هم پیش رفته بود، اندکی افزایش یافته و شیب نزولی آن طی چند روز متوقف شود.

نفت در آخرین معاملات بازار جهانی با تداوم شیب مثبت به 55 دلار و 25 سنت رسید؛ رشد قیمتی که کارشناسان به نوعی آن را مدیون اعلام همراهی روسیه با اوپک برای کاهش سقف تولید نفت عنوان می‌کنند. این در حالی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در چین تاکنون، قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از 20 درصد کاهش را تجربه کرده است.

به دنبال کاهش تقاضای نفت چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده این محصول، قیمت نفت رو به کاهش گذاشت که همین موضوع موجی از نگرانی‌ تولیدکنندگان نفت از جمله اوپکی‌ها را به همراه داشت. در همین راستا بود که به دنبال گسترش شیوع کرونا، زمزمه‌های اوپک برای کاهش عرضه نفت به منظور جلوگیری از ریزش مداوم قیمت جدی‌تر شد و مقامات عربستان از عزم خود برای کاهش مجدد عرضه نفت خبر دادند.

این سیاست که در ابتدا با مواضع متفاوت مسکو همراه بود به مرور توانست روسیه را نیز با خود همراه سازد. به همین ترتیب بود که با اعلام حمایت روسیه از توصیه کمیته فنی اوپک پلاس برای کاهش تولید بیشتر به دلیل افت تقاضا برای نفت، قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کردند. در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال توافق اوپک برای کاهش 500 هزار بشکه‌ای نفت در روز مطرح شده بود اما در تازه‌ترین گزارشی که رویترز اعلام کرده؛ کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک پس از مذاکرات مفصلی که به سومین روز کشید، به این گروه توصیه کرده که تولیدش را به میزان 600 هزار بشکه در روز کاهش دهد. پیشنهادی که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده از آن حمایت می‌کنند. این اعلام حمایت زمانی از سوی روس‌ها اعلام شد که پیش از آن ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با ملک سلمان، پادشاه سعودی درباره آثار منفی کرونا بر بازار و لزوم جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی، گفت‌وگو کرده بودند.

اما این تصمیم در حالی آثار خود را بر قیمت نفت به همراه داشت که هر گونه توافق نهایی در این خصوص باید در نشست اوپک و با حضور وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو گرفته شود.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر کنترل روند شیوع این ویروس منتشر شده که این اخبار توانسته تا حدودی تبعات اقتصادی خود در بازارهای نفتی را نیز به همراه داشته باشد. این موضوع که به گمانه برخی تا روزهای آینده مشخص‌ خواهد شد، می‌تواند تبعات گسترده‌ای بر بازار داشته باشد.

 

ارسال نظر