زنگنه: درباره صادرات نفت عدد نمی‌دهم

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۱۳
زنگنه: درباره صادرات نفت عدد نمی‌دهم

وزیر نفت درباره رقم کنونی صادرات نفت، عنوان کرد: همیشه گفته‌ام که درباره صادرات عددی نمی‌گویم. درست است مردم محرم هستند، اما صدای من را تنها مردم نمی‌شنوند؛ دشمنان هم می‌شنوند و در جریان یک جنگ، نباید مواضع خود را به دشمن آن هم دشمن بی‌رحمی مانند امریکا بگوییم. توقع نداشته باشید در این باره اعداد یا اطلاعاتی اعلام کنم.

به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، درباره عملکرد در زمینه توسعه میدان‌های مشترک توضیح داد: در میدان مشترک گازی پارس جنوبی عملکرد درخشانی داشته‌ایم؛ توان تولیدمان بسیار افزایش یافته و از رقم روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به رقم کنونی ۶۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است و در تولید روزانه گاز از قطر جلوتر هستیم. در غرب کارون نیز ظرفیت تولید کنونی نفت میدان‌های مشترک این منطقه نسبت به سال ۹۲ حدود پنج برابر شده است و به‌طور طبیعی در کاهش تولید ناشی از شرایط تحریم نیز میدان‌های مشترک آخرین گزینه‌ها هستند.

زنگنه با اشاره به عملکرد شرکت‌های چینی در فاز نخست توسعه میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران، ادامه داد: ما می‌خواستیم چینی‌ها در یادآوران به کار خود ادامه دهند، اما نیامدند؛ اکنون نیز طرحی را برای توسعه این میدان در حال تدوین داریم و پیش از اجرایی شدن آن با طرف چینی مذاکره خواهیم کرد تا بعدها جایی برای ادعای حقوقی نباشد. در آزادگان هم با یک پیمانکار عمومی قرارداد بسته‌ایم و کار از این طریق دنبال می‌شود.

وی با اشاره به خروج شرکت فرانسوی توتال و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: کار توسعه این فاز با همکاری شرکت ایرانی پتروپارس در حال انجام است و امیدواریم تا پایان دولت، نخستین برداشت را از این فاز داشته باشیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه میدان فرزاد بی‌که با عربستان مشترک است نیز به سامان می‌رسد و کار در میدان مشترک فروزان نیز در حال انجام است و قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال نیز امضا شده است، به میدان آذر هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا عید امسال تولید این میدان نفتی نیز افزایش یابد.

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد جدید مصرف گاز در زمستان امسال گفت: در اوایل بهمن‌ماه مصرف روزانه گاز در بخش خانگی از ۶۰۰ میلیون متر مکعب فراتر رفت. من جسارت به مردم نمی‌کنم، اما مصرف گاز در کشور زیاد است و میانگین مصرف تابستان و زمستان حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب اختلاف دارد.

وی به این پرسش که آیا صادرات گاز با توجه به شرایط کنونی کاهش یافته، پاسخ منفی داد و گفت: به این دلیل که جریمه نشویم، صادرات طبق برنامه ادامه دارد. زنگنه همچنین درباره تغییر قیمت گاز در سال آینده نیز عنوان کرد: در بودجه سال ۹۹، هیچ تغییری در قیمت گاز دیده نشده و دولت در این زمینه پیشنهادی نداده است.

 

ارسال نظر