تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده مسکوت است

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۱۲
تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده مسکوت است

گروه انرژی| وزیر نفت اعلام کرده که دولت در بودجه سال 99، پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداده است؛ ادعایی که پیش از این نیز در مورد لوایح بودجه سال‌های قبل اعلام شده بود با این حال، در همان سال‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست دولت رقم می‌خورد.

دولت در هیچ‌یک از تبصره‌های بودجه‌ای سال آینده، پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارایه نداده است. این موضوعی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز بر آن تاکید و عنوان کرده که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده ندارد. اما آیا این اظهارات می‌تواند به معنای آن باشد که سال آینده هیچ تغییری در نرخ حامل‌های انرژی رخ نخواهد داد؟ تجربه‌ سال‌های گذشته و چه بسا سال جاری پاسخی منفی در مقابل این سوال قرار می‌دهد.

در حالی که دولت در لایحه بودجه سال جاری نیز هیچ تبصره‌ای مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارایه نداده بود، از اوایل سال جاری قیمت برخی از حامل‌ها از جمله برق و سی‌ان‌جی با تصمیم دولت در فصل بهار و تابستان افزایش پیدا کرد. ادامه این روند نیز به افزایش یک‌باره قیمت بنزین در آبان‌ماه سال جاری منتهی شد. یعنی در حالی که دولت تصمیمات یارانه‌ای خود را در بودجه لحاظ نکرده بود، دست به تعدیل قیمتی حامل‌ها در سال جاری زد. این تجربه‌ای بود که در سال‌های گذشته نیز تکرار شده بود. موضوع آنجاست که دولت با اختیارات خود در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها که از سوی مجلس به دولت تنفیذ شده، بدون در اختیار داشتن پشتوانه بودجه‌ای می‌تواند دست به تغییرات قیمتی در حامل‌های انرژی بزند. بر همین اساس است که به جای آنکه این تصمیمات خود را در لوایح بودجه‌ای بگنجاند که مجبور به مذاکره بر سر آن با مجلسی‌ها شود، تصمیمات خود در این زمینه را از کتاب بودجه سالانه حذف کرده تا به صورت مستقیم خود وارد عمل شده و قیمت‌ حامل‌های انرژی را آن‌طور که خود تصمیم می‌گیرد افزایش دهد.

براین اساس عملا دور از ذهن نیست که سال آینده قیمت گروهی از حامل‌های انرژی برای بار دیگر توسط دولت افزایش پیدا کند. کمااینکه پیش از این نیز وزیر نیرو از تصمیم دولت برای افزایش حدودا 7 درصدی تعرفه آب و برق در سال آینده خبر داده بود. در عین حال برخی برآوردهای بودجه‌ای دولت برمبنای جدول منابع و مصارف تبصره 14 لایحه بودجه سال 99 و درآمدهای پیش‌بینی شده در این تبصره از محل فروش بنزین و گازوئیل، حکایت از پیش‌بینی رشد درآمدهای دولت از این بخش دارد. همین موضوع برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش مجدد قیمت بنزین در سال آینده و همچنین گازوئیل را تقویت کرده است؛ افزایش قیمتی که در لایحه بودجه سال آینده دولت خبری از آن نیست، اما احتمال وقوع آن هم دور از انتظار نیست.

 

ارسال نظر