آشفتگی بازار« نفتا» در اروپا با زمین‌گیری «آرامکو»

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۶۸
آشفتگی بازار« نفتا» در اروپا با زمین‌گیری «آرامکو»

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار نفتا در اروپا با کمبود مواجه بود؛ چرا که به علت حمله به تأسیسات عربستان در اواسط ماه دسامبر (آذر - دی سال ۹۸)، عرضه نفتا به عنوان خوراک پتروشیمی تضعیف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر براساس گزارش نشریه پلاتس درباره نرخ نفتا به عنوان خوراک برخی پتروشیمی‌ها، به علت قیمت‌های بالای نفتا برای مصرف‌کنندگان نهایی پتروشیمی در سال ۲۰۲۰ میلادی، انتظار می‌رود که استفاده از گاز مایع (ال‌پی‌جی) به عنوان خوراک منتخب ادامه یابد؛ اگرچه قیمت‌ها به‌شدت تحت تأثیر جریانات بین‌المللی هستند. با پیش‌بینی عرضه ال پی جی، بیشتر از امریکا و تقاضای بیشتر آسیا، چشم‌انداز بازارهای نفتا و ال‌پی‌جی در اروپا بیشتر به نرخ‌های حمل و نقل و فرصت‌های آربیتراژی (کسب سود به دلیل اختلاف قیمت در دو بازار) بستگی دارد.

سود پالایشی نفتا امسال در اروپا ضعیف بود؛ متوسط منفی ۷.۵ دلار در تن در مقایسه با سال ۲۰۱۸ میلادی که رقم آن منفی ۴ دلار در تن بود. قیمت‌های کمتر ال پی جی سبت به نفتا، متناظر با افزایش سطح عرضه ال‌پی‌جی در اروپا است. بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات پروپان از امریکا ۵۴ درصد و نرمال بوتان ۱۱۵ درصد افزایش بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ میلادی داشته است.

کارشناسان بازار انتظار دارند که این روند در ۲۰۲۰ ادامه یابد، بنابراین فشار رو به پایین بر قیمت گاز مایع باقی می‌ماند. در کنار گستردگی عرضه گاز مایع، بازار نفتا در اروپا با کمبود مواجه بود؛ چرا که به علت حمله به تأسیسات عربستان در اواسط ماه دسامبر (آذر - دی سال ۹۸)، عرضه نفتا تضعیف شد و مصرف‌کنندگان نهایی پتروشیمی اروپا و آسیا به دنبال تحویل سریع نفتا بودند. واردات نفتا آسیا از اروپا افزایش یافت؛ قیمت بالاتر نفتا و کمبود موجودی آن منجر به انقباض بیشتر بازار شد. این موضوع منجر به افزایش ۲۲ درصدی قیمت نفتا از ابتدای سپتامبر (شهریور - مهر سال ۹۸)

 شده است.

با گسترش عرضه ال‌پی‌جی و کمبود عرضه نفتا، شکاف قیمتی نفتا-پروپان رکود سطوح سالانه در 2019 را شکست. در ژوئیه، ارزش تخفیف پروپان ۱۹۶ دلار در متریک تن بود که بیشترین شکاف قیمتی از اواخر ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی است. با وجود این تخفیف‌ها، پروپان و تا حدودی بوتان در رقابت با نفتا به عنوان خوراک پتروشیمی انتخاب شدند؛ که منجر به حداکثر شدن استفاده از ال‌پی‌جی به عنوان خوراک در اروپا شد.همچنین قدرت بازار ال پی جی در آسیا و حجم صادرات آن از امریکا، دو عامل تعیین‌کننده در بازار هستند. انتظار می‌‎رود که تقاضا و تولید فرآورده‌های پتروشیمی مانند اتیلن و پروپیلن به ترتیب به‌طور متوسط ۳ و ۲.۸ درصد بین ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی افزایش یابند. قسمت عمده این افزایش تولید در امریکا، خاورمیانه و آسیا متمرکز خواهد بود. به تازگی پتروشیمی‌های اروپایی تأیید کردند که با وجود سود کم، قصد ادامه به خرید نفتا و نگه داشتن نرخ تولیدشان دارند؛ انتظار می‌رود که این روند در ۲۰۲۰ میلادی نیز ادامه یابد. می‌توان با اطمینان گفت که در شروع سال جدید میلادی میان بازارهای نفتا و ال‌پی‌جی اختلافات زیادی وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر