مصرف بالای گاز خانگی چه بر سر چاه‌های نفت می‌آورد

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۷۱
مصرف بالای گاز خانگی چه بر سر چاه‌های نفت می‌آورد

سعی می‌کنیم در فصل گرما و زمانی که نیاز به مصرف بالای گاز در بخش خانگی و شهری کمتر می‌شود حداکثر تزریق را به مخازن داشته باشیم تا متوسط تزریق در سال را در حد معقول داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، میزان ذخایر نفت ایران در حال حاضر حدود ۱۶۲ میلیارد بشکه است که طبق آماری که اوپک در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده نسبت به دو سال قبل از آن حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه افت داشته است. به عبارت دیگر کل ذخایر نفت و میعانات گازی درجای ایران حدود ۷۸۰ میلیارد بشکه است که تنها کمتر از ۱۵۷ میلیارد بشکه آن قابل استخراج است و بدون کمک فناوری‌، حداقل ۶۲۳ میلیارد بشکه ثروت ملی به ارزش بیش از ۳۷ هزار میلیارد دلار از بین خواهد رفت.

یکی از راه‌حل‌های جبران این افت تولید افزایش ضریب بازیافت است. طبق آنچه اعلام شده از میدانی مثل نام آوران با حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه امکان استخراج تنها ۱۰ درصد را داریم. این در حالی است که کشورهای دیگر از جمله عربستان در نظر دارد با طرح‌ها و فناوری‌های مدرن، ضریب بازیافت یک میدان نفتی خود را به ۷۰ درصد هم افزایش دهد، اما ایران فعلا با تکیه بر روش‌های سنتی، مانند تزریق گاز امکان سر پا نگه داشتن چاه‌های نفت را دارد که آنهم در ماه‌های سرد سال که مصرف خانگی بالا می‌رود رقم تزریق گاز کاهش و در نتیجه افت تولید از میادینی که ۸۰ درصد آنها در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، همچنان روند صعودی طی می‌کند.

در حال حاضر سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز جهت افزایش ضریب بازیافت به میادین نفتی تزریق می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در فصل زمستان این میزان کاهش می‌یابد.

احمد محمدی درباره وضعیت تزریق گاز به میادین نفتی در شرایطی که مصرف گاز خانگی بالا می‌رود، اظهار داشت: از چندین سال قبل حتی قبل از انقلاب به حدود ۱۰ مخزن عمده مناطق نفت‌خیز جنوب تزریق گاز را آغاز کردیم و همیشه هر ساله با توجه به شرایط مصرف در فصل زمستان و پیک سرما طبیعی است اولویت با بخش خانگی است.

وی افزود: ما سعی می‌کنیم در فصل گرما و زمانی که نیاز به مصرف بالای گاز در بخش خانگی و شهری کمتر می‌شود حداکثر تزریق را به مخازن داشته باشیم تا متوسط تزریق در سال را در حد معقول داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه ما نیاز به افزایش تزریق به مخازن نفتی داریم، گفت: میزان تزریق مخزن به مخزن و با توجه به برنامه و حجم گاز در اختیار متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با میزان مورد نیاز، فاصله داریم که این رقم در آینده با توسعه مخازن مستقل گازی بیشتر خواهد شد. باید ۵۰ درصد دیگر به ظرفیت تزریق گاز اضافه کنیم.

 

 

ارسال نظر