کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۷۸

رشد مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها

تسنیم| به دنبال رشد افسارگسیخته مصرف گاز در بخش خانگی، گازرسانی به نیروگاه‌ها در وهله اول و گازرسانی به صنایع عمده مثل صنایع سیمان و پتروشیمی در وهله دوم، با محدودیت مواجه شده است.نیروگاه‌ها در حال حاضر برای تولید برق، روزانه 170 میلیون واحد سوخت معادل مصرف می‌کنند که از این رقم، 100 میلیون لیتر سوخت مایع و 70 میلیون مترمکعب سوخت گاز است.افزایش سهم مصرف سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاه‌های کشور در حالی به حدود 60 درصد رسیده که پیش‌بینی می‌شد در زمستان امسال، بیش از 90 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور با گازطبیعی تأمین شود.‌هم‌اکنون بیش از 80 درصد گاز تولیدی ایران در بخش خانگی در حال مصرف است.

تداوم صادرات نفت ایران به چین در دسامبر

ایسنا| آمار گمرکی چین نشان داد این کشور با وجود فشار دولت امریکا برای متوقف کردن صادرات ایران، در دسامبر خرید نفت از ایران را حفظ کرد و عمده این نفت احتمالا در مخازن دولتی جای گرفت. واردات نفت چین از ایران در دسامبر به حدود ۴۰۵ هزار تن رسید و حجم سالانه به ۱۴.۷۷ میلیون تن بالغ شد که نصف میزان واردات سال ۲۰۱۸ بود. بر اساس این آمار، واردات ماه دسامبر نفت ایران معادل 100 هزار بشکه در روز بوده است.واردات نفت چین از عربستان سعودی در دسامبر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ ثابت بود اما برای کل سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷ درصد رشد کرد.روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین بود، در سال ۲۰۱۹ رکورد ۷۷.۶۴ میلیون تن معادل ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز صادرات داشت که ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد داشت.واردات چین از امریکا تحت تاثیر ادامه جنگ تجاری در سال ۲۰۱۹ به‌شدت افت کرد و تقریبا نصف شد و به ۶.۳۵ میلیون تن رسید و این غول آسیایی در دسامبر وارداتی نداشت. با این حال انتظار می‌رود تحت فاز اول توافق تجاری که میان دو کشور منعقد شده است، پکن خرید نفت امریکا را در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

بی‌رغبتی به احداث جایگاه «سی‌ان‌جی» به خاطر کارمزد پایین

تسنیم| موضوع کارمزد برای جایگاه‌داران چه در حوزه بنزین و چه در حوزه CNG همواره یکی از مسائل مورد اختلاف بخش خصوصی و دولت بوده و در اغلب موارد نیز این اختلافات، با اعتراضاتی از سوی بخش خصوصی همراه شده تا بخش دولتی پای کار برگزاری جلسه و رفع مشکل بیاید. در این خصوص، محسن جوهری، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: علت عدم استقبال بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و احداث جایگاه‌های CNG خصوصا در کلان‌شهرها، کارمزد پایین است.وی افزود: در حالی که افزایش هزینه‌های سال 98 نسبت به سال 97 با توجه به شرایط مختلفی چون افزایش دستمزدها و افزایش جهشی نرخ ارز و...، حدودا 70 درصد بوده، به‌طور میانگین 17 درصد طی سال‌های 97 و 98 به کارمزد این جایگاه‌ها اضافه شده است.وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود 80 درصد از جایگاه‌های CNG با تجهیزات با عمر بیش از 10 سال هستند، این جایگاه‌ها نیاز مبرم به نوسازی تجهیزات دارند و کارمزد فعلی جوابگوی پرداخت هزینه نوسازی این جایگاه‌ها نیست. وی گفت: در صورت عدم افزایش کارمزد، متناسب با افزایش هزینه‌های جایگاه‌های CNG، احتمال بروز بحران جدی در فعالیت جایگاه‌های CNG در سال 99 خواهد بود .

 

ارسال نظر