کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۹۰

نحوه صحیح سوخت‌گیری بدون کسر سهمیه

مهر| پیرامون انتشار شایعاتی مبنی بر کسر سهمیه هنگام سوخت‌گیری، نحوه صحیح سوخت‌گیری بدون کسر از سهمیه اعلام شد.

سوخت‌گیری خودرو نیاز به انجام محاسبات عددی ندارد؛ مردم نگران سهمیه بنزین خود نباشند. در صورت اجرای روش صحیح سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، سوخت‌گیری به همان میزان مورد نیاز، بدون هیچ‌گونه کسرسهمیه‌ای قابل انجام است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه به هنگام سوخت‌گیری خودرو نیازی به انجام محاسبات عددی نبوده و براساس گنجایش باک خودرو و میزان سوخت مورد نیاز تا سقف ۶۰ لیتر سوخت‌گیری انجام پذیر است، در خصوص نحوه صحیح سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی توضیحات ذیل را ارایه کرد. اول کارت سوخت شخصی خود را داخل کارتخوان قرار دهید. سپس رمز چهار رقمی آن را وارد کنید، نازل را برداشته و به میزان مورد نیاز سوخت‌گیری را آغاز کنید. بعد از اتمام سوخت‌گیری نازل را به درستی سر جای خود قرار دهید و پس از مشاهده پیام (کارت خود را‌بردارید) کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید.

درصورت رعایت این موارد، هیچ عددی از سهمیه کارت سوخت شما کسر نخواهد شد. گفتنی است، در چند روز گذشته ماجرای مضرب سوخت و پیمانه سوخت و حساب و کتاب‌های مربوط به آن در فضای مجازی مطرح شده و بر سر زبان‌ها افتاده بود. در واکنش به این شایعات پیش از این هم اطلاعیه‌هایی منتشر شده بود.

ترکیه گزینه مناسبی برای جایگزینی گاز ایران ندارد

تسنیم|ترکیه بیش از ۱۵ درصد نیاز گاز خود را از ایران تامین می‌کند و با توجه به ظرفیت خط لوله فعلی و تقاضای رو به رشد گاز این کشور، جایگزین کردن گاز ایران خسارات قابل توجهی برای ترکیه خواهد داشت. به گزارش پایگاه ترکیه‌ای احوال نیوز، ایران و ترکیه گفت‌وگوهایی در مورد تقویت تجارت و همکاری در بخش‌های تکنولوژی پیشرفته یا «های تک» برگزار می‌کنند. این دو کشور حتی در زمان تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران روابط اقتصادی محکمی با هم داشتند و ایران ترکیه را دریچه‌ای به روی دنیا در بحبوحه فشار حداکثری امریکا می‌داند.  وضع دوباره تحریم‌های امریکا که اقتصاد ایران را مختل کرده و صادرات نفت این کشور را کاهش داده است، بیش از پیش بر اهمیت ترکیه برای تهران تاکید می‌کند. ایران حالا مجبور است به درآمد صادرات گاز طبیعی به ترکیه تکیه کند. ایران امیدوار بود شرکای تجاری شرقی آن در برابر تحریم‌ها مقاومت کنند. ولی در عمل، تقریباً تمام کشورها از دستور امریکا تبعیت کردند. ترکیه تحریم‌های امریکا را محکوم و اعلام کرد از آنها تبعیت نمی‌کند. ولی توپراس، تنها پالایشگاه ترکیه که نفت خام ایران را می‌خرید از این تحریم‌ها تبعیت کرد. بسیاری از کشورها منبع واردات نفت خود را پس از می‌2019، از ایران تغییر دادند. ترکیه هم به تدریج میزان واردات خود از ایران را کاهش و واردات از روسیه و عراق را افزایش داد. این تحریم‌ها ضربه سختی به اقتصاد ایران زد. صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند اقتصاد ایران در 2019، 9.5 درصد کوچک شده باشد. در سطح منطقه‌ای، گاز طبیعی ایران نقش حیاتی از نظر امنیت انرژی بازی می‌کند مخصوصاً برای عراق و ترکیه. ترکیه بیش از 15 درصد نیاز گاز خود را از ایران تامین می‌کند و با توجه به ظرفیت خط لوله فعلی و تقاضای رو به رشد گاز این کشور، جایگزین کردن گاز ایران خسارات قابل توجهی برای ترکیه خواهد داشت. گرچه نمایندگان ترکیه و امریکا برای مذاکره در مورد میزان تحریم‌های اعمال شده دیدار کرده‌اند، ولی هنوز مشخص نیست آیا ترکیه می‌تواند معافیت جداگانه‌ای در مورد نحوه پرداخت پول گاز طبیعی دریافت کند یا نه. امریکا تنها یک معافیت برای شرکت بازرگانی نفت ایران در خط لوله گاز ترانس آناتولی اعطا کرده تا گاز میدان نفتی شاه دنیز را از طریق ترکیه به اروپا برساند.

تولید در یک میدان نفتی عراق از سر گرفته شد

میدان الاحدب عراق تولید خود را پس از یک هفته با ظرفیت کامل یعنی ۷۰ هزار بشکه در روز از سر می‌گیرد.  به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، میدان الاحدب عراق تولید خود را پس از یک هفته از سر می‌گیرد. نیروهای امنیتی عراق عملیات‌های این میدان نفتی را در بحبوحه ناآرامی در یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک متوقف کرده بودند.  به گفته یکی از مقامات نفتی عراق، تولید در این میدان نفتی با ظرفیت کامل یعنی 70 هزار بشکه در روز آغاز شده است. معترضان پس از اینکه مقامات تقاضای آنها را برای قرارداد استخدام دایم قبول کردند، این میدان نفتی را در استان مرکزی «واسط» ترک کردند.  نیروهای امنیتی راه‌های دسترسی کارکنان داخل سایت تولید را در نوزدهم ژانویه مسدود کرده بودند که باعث توقف تولید در این میدان نفتی شده بود. میدان نفتی الاحدب توسط شرکت ملی نفت چین ساخته شده است.  عراق در ماه دسامبر حدود 4.65 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد و دومین کشور تولید‌کننده اوپک پس از عربستان بود.

 

ارسال نظر