زنگنه: پتروپارس فاز ۱۱ پارس جنوبی را تکمیل می‌کند

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۱۱
زنگنه: پتروپارس فاز ۱۱ پارس جنوبی را تکمیل می‌کند

خانه ملت| وزیر نفت با بیان اینکه شرکت “سی. ان. پی. سی “ و “توتال “ کاملا از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شدند، از آغاز به کار شرکت “پتروپارس “ برای توسعه واحد اول این فاز خبر داد.

بیژن نامدار زنگنه، با اشاره به آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، اظهار داشت: اگرچه «شرکت پتروپارس» از قبل برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی همراهِ شرکت توتال فرانسه و شرکت سی. ان. پی. سی چین بود اما اکنون با خارج شدن دو شرکت دیگر از قرارداد، پتروپارس کاملا جای آنها را گرفته و توسعه واحد اول فاز ۱۱ پارس جنوبی به این شرکت محول شده است.

زنگنه با بیان اینکه شرکت پتروپارس فقط امکان توسعه واحد اول فاز ۱۱ پارس جنوبی را دارد (که کار تولید گاز، همچون مابقی فازها را انجام می‌دهد)، افزود: فعلا به لحاظ تکنولوژیک و طراحی، امکان توسعه واحد دوم این میدان گازی توسط پتروپارس وجود ندارد.وزیر نفت اضافه کرد: شرکت پتروپارس کار خود را آغاز کرده و در حال انعقاد قرارداد برای “اصلاح جکت “ و “تامین کالاهای اساسی به منظور حفاری چاه‌ها “ هستند.

   استفاده از دانش بین‌المللی برای افزایش ضریب برداشت نفت

وزیر نفت گفت: به دانشگاه‎های طرف قرارداد گفته‎ایم که در صورت نیاز در اجرای پروژه‎های پژوهشی از همکاری دانشگاه‎های بین‎المللی استفاده کنند.

زنگنه با اشاره به همکاری صنعت نفت با دانشگاه‌ها برای افزایش تولید نفت در کشور، اظهار کرد: در گام دوم به دنبال ارتقا و توسعه فناوری‌های نفتی با کمک دانشگاه‌ها هستیم.وی با بیان اینکه این جلسه یک جلسه گفت و شنود است و مدت‌ها بود که به دنبال این بودیم تا دانشگاه‌ها در بخش بالادستی فعال شوند، گفت: جلسه‌ای در مورد حضور دانشگاه‌ها در بخش پایین دستی نیز تا چند هفته آینده برگزار خواهد شد.

زنگنه با تاکید بر اینکه هدف ما این است که نه‌تنهادر بخش مطالعات، بلکه در زمینه پژوهشی نیز دانشگاه‌ها فعال شوند، تصریح کرد: امروز صحبت روسای دانشگاه‌ها و مسوولان اجرای طرح‌ها شنیده خواهد شد و پیشرفت‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از سال ۷۷ ایجاد ظرفیت برای دانشگاه‌ها در دستور کار بوده و در این سال‌ها نیروهای خوبی تربیت شده‌اند، اظهار کرد: به اتکا این نیروها، کار را در فاز دوم برای ارتقا و توسعه فناوری در بخش نفت آغاز خواهیم کرد. زنگنه با بیان اینکه شرط ما این بوده که در هر کدام از پروژه‌ها تعدادی دانشجو نیز مشغول شوند تا دانش در صنعت نفت ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: بالاترین بخش پژوهشی مربوط به افزایش برداشت از مخازنی است که حجم زیادی هیدروکربور دارند و امکان افزایش برداشت در آنها وجود دارد.

 

 

ارسال نظر