احتمال تخصیص 60 لیتر بنزین نوروزی

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۲۶
احتمال تخصیص 60  لیتر بنزین نوروزی

گروه  انرژی|

با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور و به تبع آن شرایط معیشتی مردم، تخصیص یافتن یا نیافتن سهمیه جداگانه سوخت برای سفرهای نوروزی، می‌تواند اثرگذاری مستقیمی بر حجم این سفرها داشته باشد و این نکته را می‌توان از تلاش‌های وزیر گردشگری برای اختصاص این سهمیه به مردم فهمید؛ زیرا کاهش سفر‌ها در نوروز به معنای رکود در صنعت گردشگری خواهد بود. اما عدم تصمیم‌گیری قطعی در این باره و اظهارنظرهای متفاوت مقامات باعث شده است که مردم از حالا به فکر تأمین سوخت سفرهای نوروزی خود باشند. همانطور که ایسنا گزارش داده، بلاتکلیفی بنزین سفر موجب شده برخی از مالکان خودرو تمایل چندانی برای استفاده از سهمیه بنزین خود در ماه‌های پایانی سال نداشته باشند و این سهمیه را برای مسافرت‌های نوروزی ذخیره کنند. در حالی که نمایندگان مجلس از ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در آبان‌ماه، درباره تخصیص سهمیه نوروزی سخن گفتند، اما صداها از مقام وزارت نفت تا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ساز مخالفت با این طرح‌ها را می‌زنند و تخصیص سهمیه نوروزی بنزین را منوط به درج در لایحه بودجه سال 99 می‌دانند. با این حال، احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به «تعادل» گفت که سهمیه سفر نوروزی بنزین نیازی به درج در لایحه بودجه ندارد و دولت می‌تواند به صورت مستقل و با صرفا یک ابلاغیه نسبت به اجرای آن اقدام کند و سنت سال‌های گذشته تخصیص این سهمیه نیز موید سخنان صفری است. به گفته نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، احتمالا حدود 60 لیتر بنزین برای سفرهای نوروزی در نظر گرفته خواهد شد.

در روز‌های اخیر شاهد تلاش‌هایی از سوی مقامات وزارت نفت برای فرار از زیر بار مسوولیت تخصیص سهمیه بنزین برای سفرهای نوروزی مردم بوده‌ایم. یکی از این تلاش‌های دولتیان از سوی شخص وزیر صورت گرفت که در نظر گرفتن سهمیه نوروزی بنزین را منوط به درج در لایحه بودجه دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، سه‌شنبه هفته گذشته، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در خصوص احتمال تخصیص سهمیه نوروزی سوخت گفته که در این زمینه چیزی به وزارت نفت ابلاغ نشده است. زنگنه افزوده بود که تخصیص سهمیه نوروزی سوخت «در اختیار ما نیست و در لایحه بودجه هم چیزی به این عنوان وجود ندارد.»این در  حالی است که آمارها نشان می‌دهد، سفرها با خودروهای شخصی سهم قابل توجهی در جابه‌جایی مسافران در نوروز دارد و در ادوار گذشته که بنزین سهمیه‌بندی بود نیز، دولت سهمیه‌ای را برای این منظور در نظر می‌گرفت.البته ظاهرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان در نظر گرفتن این سهمیه بوده و از کمیسیون تلفیق تا کمیسیون انرژی در حال بررسی طرح‌هایی با این موضوع هستند. خبرگزاری خانه ملت، 9 دی‌ماه گزارش داد که حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفته که طرح افزایش سهمیه‌ بنزین خودروها در «کمیته ویژه کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده» در دست بررسی است. خامکانی گفته بود: «ممکن است کمیسیون تلفیق افزایش سهمیه بنزین خودروها را برای ایام تعطیلات مانند نوروز و تابستان مردم در نظر بگیرید.»با این حال، در همان روزها که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق از تلاش برای افزایش سهمیه بنزین خودروها در لایحه بودجه سخن می‌گفتند، شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که «هیچ بخشنامه یا مصوبه‌ای مبنی بر سهمیه بنزین سفر نداشته‌ایم و اگر خبری مبنی بر این سهمیه بنزین باشد کذب است.»

احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اما درباره نقش کمیسیون تلفیق در سهمیه بنزین نوروزی و لزوم آورده شدن این طرح در بودجه سال 99 به «تعادل» گفت: «اختصاص سهمیه نوروزی نیازی به درج شدن در لایحه بودجه ندارد و دولت صرفا با یک ابلاغیه می‌تواند این تصمیم را اتخاذ کند.»

صفری، در خصوص احتمال در نظر گرفتن سهمیه بنزین جداگانه‌ای برای تعطیلات نوروز بیان کرد: «از آنجا که هم در ادوار پیشین چنین تصمیمی گرفته شده و دولت برای نوروز سهمیه‌ای را در نظر گرفته است، امسال هم احتمالا شاهد چنین تصمیمی خواهیم بود و طبق برآوردها احتمالا به هر خودروی سواری 60 لیتر بنزین نوروزی تعلق بگیرد.»

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس همچنین گفت که علاوه بر بررسی سهمیه نوروزی بنزین، «در حال حاضر نمایندگان مجلس در کمیسون انرژی در حال پیگیری این موضوع هستند که یا سهمیه بنزین خودروهای شخصی دو برابر شود و یا بنزین تک‌نرخی شده و قیمت آن 1800 تومان به ازای هر لیتر در نظر گرفته شود. امیدواریم این طرح در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود.» قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز آذرماه به «تعادل» گفته بود که مجلس به دنبال افزایش سهمیه خودروها به 100 تا 120 لیتر در هر ماه است. پس از آنکه بنزین از 24 آبان‌ماه امسال سهمیه‌بندی شد، نمایندگان مجلس چند طرح را برای اصلاح طرح اجرا شده در دستور کار قرار دادند. مهم‌ترین این طرح‌ها، تک‌نرخی کردن بنزین و کاهش قیمت آن به نحوی است که درآمد دولت از اجرای طرح بنزینی کاهش نیابد و از فشار حاصل از افزایش قیمت بنزین بر مردم نیز کاسته شود. از همان ابتدا بحث سهمیه نوروزی سوخت هم مطرح شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در همان ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، مجلس طرحی را مورد بررسی قرار داد که دولت را مکلف کند سالانه 100 لیتر بنزین هدیه با اولویت کم‌مصرف‌ها به کارت‌های سوخت واریز کنند. اواخر آذرماه نیز نمایندگان مجلس نامه‌ای را امضا کردند که در آن خواستار تخصیص سهمیه‌ای جداگانه برای تأمین سوخت سفرهای نوروزی مردم شده بودند.

    گردشگری به دنبال سهمیه بنزین

از میان دولتی‌ها فعلا فقط علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر از پیگیری سهمیه نوروزی بنزین داده است. او 9 دی‌ماه در سفری که به استان خراسان جنوبی داشت، گفت که پس از بازگشت از سفر، موضوع اختصاص سهمیه بنزین سفرهای نوروزی را به دولت ارایه خواهد داد.به‌گزارش ایسنا، بنزین سفر طرحی بود که در نخستین دور سهمیه‌بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و میزان سهمیه آن را هر بار روسای سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری به مردم اعلام می‌کردند. این سهمیه متغیر و معمولا حدود ۵۰ لیتر یا کمتر از آن بود؛ چراکه مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت.

طبق آخرین داده‌های مرکز آمار، بیشترین سفر ایرانی‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. در بهار سال ۱۳۹۷ تردد حدود ۶۹ میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شده است که با احتساب ۱۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروی شخصی متعلق به دیگران و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواری کرایه‌ای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص می‌شود.کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده است.

 

 

ارسال نظر