پیشنهاد ارایه یک‌سال سی‌ان‌جی رایگان برای خودروهای صفر گازسوز

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۳۶
پیشنهاد ارایه یک‌سال سی‌ان‌جی رایگان برای خودروهای صفر گازسوز

اردشیر دادرس

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی

پس از افزایش قیمت بنزین و تمایل برای استفاده از سی‌ان‌جی، پیشنهادی مبتنی بر کاهش قیمت سی‌ان‌جی به دولت ارایه دادیم که این پیشنهاد نتوانست در دستور کار دولت قرار گیرد. براین اساس به تازگی پیشنهاد جدیدی به منظور استفاده بهینه از سی‌ان‌جی ارایه دادیم که برمبنای آن بتوان کارت‌های اعتباری سوخت سی‌ان‌جی به میزان 300 مترمکعب در ماه را در اختیار تمامی تاکسی‌ها، وانت‌بارها، ون‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و خودروهای گازسوز ادارات دولتی قرار دهیم. علاوه بر این نیز پیشنهاد شده که کارت سوخت رایگان 12 ماهه (یک‌ساله) با سقف 300 مترمکعب گاز در ماه نیز به تمامی خودروهای دو شرکت خودروساز اصلی کشور برای خودروهای گازسوز اعطا شود و خریداران این خودروهای گازسوز به مدت یک سال از سی‌ان‌جی رایگان تا 300 متر مکعب برخوردار شوند. این‌ پیشنهادات که به منظور تشویق جامعه برای استفاده از سوخت پاک ارایه شده می‌تواند انقلابی در استفاده از صنعت سی‌ان‌جی کشور به همراه داشته باشد.

برای تامین مالی این سیاست نیز پیشنهاد دادیم که از دو بخش، منابعی اختصاص یابد. از جمله از محل 6500 میلیارد تومانی مصوب شورای اقتصاد برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، می‌توان مبلغی را برای کارت سوخت سی‌ان‌جی در نظر گرفت و مابقی منابع مالی مورد نیاز اجرای این سیاست نیز می‌تواند از محل افزایش قیمت سی‌ان‌جی که خردادماه سال جاری اجرا شد، به این طرح اختصاص پیدا کند.

در حال حاضر این پیشنهاد در مرجع ملی صنعت سی‌ان‌جی کشور به تصویب رسیده و انجمن صنفی این صنعت، آن را در قالب طرحی به مجلس، دولت، دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت نفت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارایه داده که توسط دولت در حال بررسی است.

در صورت تصویب این طرح و اجرایی شدن آن، پیش‌بینی می‌شود که مصرف سی‌ان‌جی کشور بیش از 10 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کند. در عین حال با اجرای این طرح می‌توان روزانه حدود 10 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی کرد و بنزین مازاد را صادر کرد. در خصوص تامین سوخت سی‌ان‌جی و عرضه آن نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و جایگاه‌ها امکان و توان افزایش عرضه را دارند. هم‌اکنون جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی با حدود 50 تا 60 درصد ظرفیت و توان خود مشغول به کار هستند و امکان افزایش توانشان تا 100 ظرفیت درصد به راحتی وجود دارد.

طی ماه‌های اخیر و به خصوص پس از افزایش قیمت بنزین، مصرف روزانه سی‌ان‌جی کشور به‌طور میانگین حدود 3 تا 4 میلیون مترمکعب افزایش داشته و به حدود 24 میلیون مترمکعب در روز رسیده است که این میزان معادل رشد 20 تا 30 درصدی مصرف این سوخت در روز است.

 

ارسال نظر