کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۶۹

طرح جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی

ایسنا| یکی از هدف‌گذاری‌های دولت، برقی‌ کردن موتورسیکلت‌ها در کلان‌شهرهاست که اگر اجرایی شود، منفعت ۵ میلیون تومانی برای هر مالک موتور به همراه خواهد داشت.

استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در ایران چندان زیاد نیست که عمدتا دلیل آن بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و باتری‌ آنها اعلام می‌شود؛ چراکه در این نوع موتورها پنج تا شش باتری استفاده می‌شود و قیمت باتری‌ها هم بیش از سه میلیون تومان است.

با اجرای چنین طرحی تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی می‌توانند در مدت دو سال، سه میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده را جمع‌آوری و با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنند. در این میان، وزارت نیرو اعلام آمادگی کرده است و با توجه به اینکه این نوع وسیله نقلیه روزانه ۲۰۰ کیلومتر می‌پیماید و سالانه ۲۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند که هزینه آن ۶ میلیون تومان می‌شود، با اجرای این طرح، هزینه برق مصرفی آن حدود ۶۰۰ هزار تومان در سال خواهد بود و از این محل هر دارنده موتور ۵ میلیون تومان در سال منفعت می‌برد.

همچنین سالانه ۲۱۰۰ لیتر بنزین به ازای هر دستگاه موتورسیکلت کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که این بنزین را می‌توان صادر کرد. براساس آمار، پیاده‌سازی این طرح برای ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود ۱.۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهر را کاهش خواهد داد.

خسارت ۲۶۱ میلیارد تومانی سیل به شبکه آب و برق

ایسنا|  مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: برآورد اولیه برای خسارت سیل در سه استان در حوزه آبفا شهری و روستایی، ۱۳۸ میلیارد تومان و برای شبکه برق ۱۲۳ میلیارد تومان بوده است.

میثم جعفرزاده با بیان اینکه این اعداد برآورد اولیه میزان خسارت سیل است، اظهار کرد: باید برای اعلام دقیق خسارت ارزیابی‌ها به‌طور کامل انجام شود اما به‌طور تقریبی متحمل ۲۶۱ میلیارد تومان در سه بخش آب، فاضلاب و برق در سه استان سیل‌زده دچار خسارت شدیم.

وی با بیان اینکه هنوز آب تمام مناطق سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان وصل نشده است، تاکید کرد: عملیات در حال انجام است اما باتوجه به اینکه در برخی روستاها میزان خسارت بسیار زیاد است فرآیند کار زمان‌بر خواهد بود.

تحولات لیبی  نفت را گران کرد

ایرنا|  توقف تولید نفت در لیبی در کنار امضای توافق تجاری چین و امریکا، باعث شد تا طلای سیاه معاملات خود را با افزایش قیمت آغاز کند.

توقف تولید نفت در لیبی نیز در رشد قیمت‌ها در بازار نفت موثر بود و باعث شد تا قیمت نفت رشدی بیش از یک درصد را تجربه کند زیرا پس از آغاز تعطیلی میدان‌های بزرگ نفتی در لیبی به دلیل کارشکنی گروه‌های مسلح، قیمت نفت در روز دوشنبه به بالاترین حد خود در یک هفته گذشته رسید.

علاوه براین با این افزایش قیمت نفت برنت ۶۵ دلار و ۵۳ سنت قیمت خورد که نشان از رشدی ۶۸ سنتی دارد. نفت شاخص امریکا نیز با ۵۴ سنت افزایش، ۵۹ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت بعد از تنش بین ایران و امریکا به دنبال ترور سپهبد قاسم سلیمانی که منجر به شهادت فرمانده سپاه قدس شد، به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رفته بود اما با آرام شدن شرایط، قیمت‌ها به نقطه تعادل در میانه کانال ۶۰ دلار بازگشت. به نظر می‌رسد در صورت استمرار کاهش تولید لیبی، ظرفیت افزایش قیمت‌ها در بازار نفت تقویت خواهد شد.

کاهش سهم خاورمیانه از واردات نفت هند

ایسنا|  واردات نفت هند از خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ که دهلی‌نو منابع وارداتش را متنوع کرد، به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته کاهش یافت. هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است، حدود ۸۴ درصد از نیازهای نفتی خود را از خاورمیانه وارد می‌کند که عمده تامین نفت این کشور را برعهده داشته است. با این حال آمارهای نفتکش نشان داد سهم خاورمیانه از واردات نفت هند از ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود. عرضه نفت از سوی امریکا و کشورهای دیگری مانند روسیه به واردکنندگان هندی اجازه داد از منابع دیگر بهره ببرند. هند در سال میلادی گذشته ۲.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت از خاورمیانه وارد کرد که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشت و حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت از نقاط دیگر وارد کرد. مجموع واردات نفت خام هند در سال ۲۰۱۹ به میزان حدود ۲.۱ درصد افت کرد و به ۴.۴۸ میلیون بشکه در روز رسید زیرا پالایشگاه‌ها برای ارتقای تجهیزات‌شان درآستانه اجرایی شدن استانداردهای جدید سوخت در سال ۲۰۲۰ موقتا واحدهای پالایش خود را تعطیل کردند. هند از اول آوریل به استاندارد سوخت یورو ۶ حرکت می‌کند.

 

ارسال نظر