کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۶۹

مصرف گاز خانگی رکورد زد

ایرنا| سخنگوی شرکت ملی گاز ایران گفت: مصرف گاز خانگی با توجه به بارش سراسری برف در کشور و برودت هوا به ۵۹۹ میلیون متر مکعب در روز رسید و رکورد جدیدی ثبت کرد. محمد عسگری با بیان اینکه سرد شدن هوا باعث افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شده، ادامه داد: با توجه به این شرایط مصرف بخش خانگی و تجاری به عدد بی‌سابقه ۵۹۹میلیون متر مکعب رسیده است. وی افزود: اگر روند فعلی مصرف ادامه پپدا کند، مصرف گاز بخش خانگی به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد. رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران بر لزوم توجه به صرفه‌جویی در مصرف گاز تاکید کرد و گفت: اگرچه گاز بخش خانگی با توجه به افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و همچنین توسعه شبکه گاز کشور به‌طور کامل تامین است، اما افزایش مصرف در بخش خانگی باعث قطع گاز صنایع، ‌نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها خواهد شد .

سهمیه بنزین سوخت شده در کارت‌ها قابل بازگشت نیست

مهر | خارج کردن کارت سوخت در حین سوختگیری و پیش از اتمام روند، موجب از بین رفتن حداکثر ۳.۹۹ لیتر از سهمیه باقی مانده در کارت سوخت می‌شود. یکی از چالش‌هایی که اخیرا مطرح شده این است که از سهمیه موجود در کارت، بیشتر از میزانی که سوخت‌گیری انجام شده، کسر می‌شود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی روزهای گذشته در این زمینه توضیحاتی ارایه کرد و این مشکل را به یکی از ویژگی‌های سامانه هوشمند سوخت مرتبط دانست که تاکنون به آن اشاره‌ای نشده بود و مردم نیز به دلیل بی‌اطلاعی از این ویژگی، فرآیند سوخت‌گیری را به گونه‌ای انجام می‌دادند که منجر به از بین رفتن بخشی از سهمیه سوخت شان می‌شد. اطلاع‌رسانی دیرهنگام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره این ویژگی سامانه هوشمند سوخت در حالی است که بسیاری از مردم به دلیل بی‌اطلاعی از آن، طی ماه‌های گذشته بخشی از سهمیه خود را از دست داده‌اند.

سوآپ نفت از پرداخت مالیات معاف شد

شانا| نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده‌های نفتی (بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گازمایع و سوخت‌ هوایی) و گاز طبیعی را از پرداخت مالیات و عوارض معاف کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده، ماده ۱۰ این لایحه را به تصویب رساندند. بر اساس این ماده، خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده‌های نفتی (بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گازمایع و سوخت‌ هوایی)، گاز طبیعی و برق از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند. همچنین بر اساس تبصره یک این ماده، فروش همه فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پالایش به‌صورت ارزی، مرزی  و همچنین فروش سوخت دارای پروانه صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌ها (بانکرینگ) صادرات محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر