کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۰۳

افزایش تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون

ایرنا|مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از تامین ۲۰ دستگاه پمپ درون‌چاهی برای نصب در میدان یاران شمالی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۶ پمپ درون‌چاهی نصب شود و ظرفیت تولید نفت این میدان افزایش یابد.

«تورج دهقانی» گفت: نصب موفق نخستین پمپ درون‌چاهی در یاران شمالی در مردادماه امسال به افزایش تولید این میدان مشترک انجامید و این روند ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت، آبان‌ماه سال ۹۵ افتتاح و پس از مدتی با افت تولید روبرو شد که به این منظور، استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی برای افزایش دوباره تولید میدان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا نخستین پمپ درون‌چاهی، تیرماه سال ۹۷ در چاه شماره ۱۴ این میدان نصب شد که عملکرد آن به دلیل مشکلات فرآیندی دوام چندانی نداشت.

با این حال، عملیات نصب و راه‌اندازی پمپ درون‌چاهی شناور در این میدان نفتی مردادماه امسال موفقیت‌آمیز اعلام شد. این پمپ در عمق حدود ۲۳۰۰ متری چاه شماره ۴ این میدان در درون لوله آستری هفت اینچی نصب و با تثبیت و راه‌اندازی دایمی آن، یک‌هزار بشکه به تولید این میدان مشترک افزوده شد.

بنزین با چه قیمتی صادر می‌شود؟

ایسنا| طبق آخرین ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی، بنزین با هر لیتر حدود ۶۸۹۱ تومان صادر می‌شود که در مقایسه با دو سال گذشته از نظر ارزش دلاری کاهش دارد. آخرین مصوبه در رابطه با ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی در سال جاری که نشان می‌دهد که برای صادرات «بنزین معمولی» هر تن ۵۸۴ دلار در نظر گرفته شده است. در این شرایط اگر مبنای تبدیل به ریال این کالا را ارز نیمایی در نظر بگیریم که در حال حاضر به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد در نهایت هر تن بنزین معمولی ارزشی حدود شش میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۰۰تومان دارد؛ از این رو هر لیتر بنزین معمولی برای صادرات حدود ۶۸۹۱ تومان قیمت می‌خورد.  با توجه به قیمت ۱۵۰۰ تومانی که اکنون برای بنزین سهمیه‌ای تعریف شده است، اختلاف قیمت صادراتی و فروش داخلی به ۵۳۹۱ تومان می‌رسد. همچنین بنزین آزاد هر لیتر ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که در مقایسه با نرخ صادراتی ۳۸۹۱ تومان ارزان‌تر است.

بنزین سوپر نیز در صادرات برای هر تن ۵۹۶ دلار ارزش‌گذاری شده است. اگر با نرخ نیمایی محاسبه کنیم هر تن حدود هفت میلیون و ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت می‌خورد که در هر لیتر به ۷۰۳۲ تومان می‌رسد، با توجه به اینکه بنزین سوپر به نرخ ۳۵۰۰ تومان در جایگاه عرضه می‌شود اختلاف نرخ ایجاد شده ۳۵۳۲تومان خواهد بود. اما مقایسه ارزش‌گذاری سال جاری با سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که از لحاظ دلاری کاهش وجود دارد؛ به‌طوری که در هر تن بنزین از ۶۲۶ به ۵۸۴ دلار، بنزین سوپر از ۶۳۹ به ۵۹۶ دلار کاهش دارد.

تولید سالانه ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست بومی تا پایان ۱۴۰۰

ایلنا | مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، سالانه حدود ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست در کشور تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد. علی پژوهان در آیین بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید به فعالیت‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: این شرکت مسوولیت تدوین دانش فنی تولید محصولات پتروشیمیایی را برعهده دارد که به تبع آن روی کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی راهبردی، تدوین دانش فنی صنایع تکمیلی و بهینه‌سازی و رفع مشکلات فرآیندی واحدهای تولیدی نیز کار می‌کند. وی با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی ۴۰ گروه کاتالیستی مصرف می‌شود و ارزش آنها سالانه حدود ۲۶۰ میلیون دلار است، افزود: از این تعداد، ۱۶ گروه کاتالیستی به ارزش سالانه حدود ۱۰۵ میلیون دلار بومی شده و در صنعت استفاده می‌شود. مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۹ گروه دیگر از این ۴۰ گروه به ارزش سالانه حدود ۱۱۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ به تولید برسند، ادامه داد: بنابراین برآورد می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ میلیون دلار در سال کاتالیست در کشور تولید شود و به مصرف برسد.

آغاز مذاکرات اوپک برای تمدید توافق کاهش عرضه نفت

شانا | یک منبع اعلام کرد که اوپک و متحدانش مذاکره برای ارزیابی تمدید توافق کنونی کاهش عرضه نفت را آغاز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، رسانه‌های روس به نقل از یک منبع معرفی نشده، اعلام کردند که بعضی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان درباره به تأخیر انداختن تصمیم مربوط به تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت تا ماه اوت امسال، مذاکره خود را آغاز کرده‌اند. این منبع اعلام کرد که ممکن است اوپک و متحدانش تصمیم بگیرند نشست ماه مارس خود درباره تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت را به ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی موکول کنند.

 

ارسال نظر