تبعات تحریم نفت عراق چه خواهد بود

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۲۷

گروه انرژی | تهدید امریکا به تحریم نفتی عراق، این کشور را در معرض یک چالش بزرگ قرار داده است؛ صادرات روزانه 3 و نیم میلیون بشکه نفت که بخش بزرگی از اقتصاد عراق به درآمدهای آن وابسته است. این تهدیدی است که در مقابل تصمیم دولت و پارلمان عراق برای اخراج بیش از پنج هزار نیروی امریکایی از خاک این کشور مطرح شده است.

پس از رای پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی، از جمله ۵ هزار و ۲۰۰ سرباز امریکایی، رییس‌جمهوری امریکا تهدید کرد: ما تحریم‌هایی علیه آنها وضع می‌کنیم که هرگز مشابه آن را ندیده‌اند. این تهدید در مرحله نخست فروش نفت عراق را نشانه قرار داده که در صورت تحقق، عراق باید در انتظار تبعات منفی اقتصادی بزرگی از این محل باشد.

در حال حاضر میزان تولید نفت عراق مطابق با سهمیه تعیین‌ شده در اوپک، حدود 4.46 میلیون بشکه در روز و صادرات نفت این کشور نیز معادل 3.45 میلیون بشکه در روز است. در صورت وضع تحریم‌ها، دسترسی عراق به درآمدهای نفتی‌اش نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. آنطور که یکی از مقامات عراقی اعلام کرده؛ حساب بانک مرکزی عراق در بانک مرکزی امریکا نیز قطع خواهد شد؛ حسابی که در سال 2003 میلادی و پس از حمله امریکا به عراق ایجاد شد و طبق توافقات صورت گرفته، تمام درآمدهای نفتی این کشور به حساب فوق واریز می‌شود. براین اساس قطع دسترسی عراق به این حساب به معنای قطع کامل درآمدهای نفتی دولت این کشور خواهد بود. در صورت تحریم نفت عراق؛ اعضای اوپک نیز با چالشی جدید مواجه خواهند شد و آن حذف یکی از تولیدکنندگان بزرگ در بازار است. در این صورت اعضای اوپک و متحدانش باید برای تغییر سقف تولیدات خود به منظور مدیریت بازار تصمیم تازه‌ای اتخاذ کنند. عمده برآوردها نیز حاکی از آن است که هرگونه اعمال تحریم بر نفت عراق، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت‌ها در بازارهای جهانی به همراه داشته باشد.  اما این نگرانی‌ها تنها معطوف به دولت عراق نخواهد بود؛ اعمال هرگونه تحریم بر نفت عراق، مشتریان و خریداران خارجی نفت این کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. عراق طی پنج سال گذشته تولیدش را حدود ۵۰ درصد افزایش داده و یکی از مطمئن‌ترین صادرکنندگان نفت خاورمیانه به آسیا بوده است اما پس از رخدادهای اخیر و افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا، در کانون التهاب ژئوپلیتیکی قرار گرفته است. نفت سبک بصره عراق یک گرید نفتی پرتقاضا میان پالایشگاه‌های آسیایی است که به دلیل تحریم‌های امریکا، از دریافت نفت ایران محروم شده‌اند. نفت سنگین بصره هم به دلیل تحریم‌های امریکا علیه نفت ونزوئلا، طرفدار زیادی دارد. چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از جمله مشتریان بزرگ نفت عراق هستند که هرگونه خلل در تولید و عرضه نفت این کشور، می‌تواند آنها را متاثر سازد.

 

ارسال نظر