کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۶۸

آغاز تبدیل رایگان خودروها به گازسوز تا دو هفته دیگر

شانا | معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: حداکثر تا دو هفته آینده آماده پاسخ به تمام تقاضاها برای تبدیل سوخت هستیم. حمید قاسمی ده‌چشمه با اشاره به لیست کارخانه‌های مورد تایید برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز گفت: با هفت شرکت در حال مذاکره و بررسی هستیم و قراردهای آن نیز آماده است و قرار شده تا ۲۵۰ مرکز مشخص شده طی هماهنگی تجهیزات لازم را از این هفت شرکت تامین کنند. به گفته وی، این ۲۵۰ مرکز همان مراکزی هستند که نام و آدرس آنها در شرکت پخش آورده شده اما ممکن است که تعداد آنها نیز افزایش یابد. قاسمی در پاسخ به این سوال که کارهای نهایی تایید مراکز چه زمانی انجام می‌شود، گفت: درنهایت تا دو هفته دیگر، این مراکز مورد تایید قرار می‌گیرند و اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز مردم می‌توانند با هزینه خودشان به این مراکز مراجعه کنند، اظهار کرد: مشکلی در این بخش وجود ندارد اما باتوجه به اینکه تجهیز صورت گرفته است، احتمالا دو هفته دیگر قرارداد منعقد می‌شود و ما می‌توانیم به‌صورت رایگان مخازن را برای مراکز مشخص شده، ارسال کنیم تا فرآیند کار پیش برود. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره ظرفیت انجام این کار گفت: این مساله به میزان ظرفیت کارگاه‌ها بستگی دارد اما می‌توان گفت که تقریبا در هر شرکت کارخانه مخزن حدود ۱۵ هزار تبدیل در هر ماه صورت می‌گیرد.

تحول در سبد پتروشیمی با راه‌اندازی ۲۳ طرح در عسلویه

ایرنا | ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران با راه‌اندازی ۲۳ طرح در فاز۱و۲ عسلویه افزایش چشمگیری می‌یابد و تنوع قابل توجهی در سبد تولیدمحصولات رقم خواهد خورد. مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر لزوم شتاب در ساخت طرح‌های توسعه‌ای با بهره‌گیری ازظرفیت‌های موجود در کشور گفت: در حال حاضر طرح‌های مختلفی در سراسر کشور در حال ساخت است و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با دارا بودن ۲۳ طرح پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «علی محمد بساق زاده» افزود: این طرح‌ها از ۵ درصد تا ۹۹.۷ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار هستند که ۲۱ طرح در فاز ۲ و نیز ۲ طرح در فاز ۱ قرار دارند و باید بر این نکته تاکید کرد که منطقه عسلویه در آینده نزدیک می‌تواند در مسیر تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران بیش از گذشته نقش‌آفرین باشد. عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره تولید، ایجاد تنوع بیشتر در محصولات و ارتقاء ارزش سبد محصولات پتروشیمی با مشارکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های فعال در این صنعت ارزش آفرین است و باید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود تلاش کرد عملیات اجرایی طرح‌های پتروشیمی شتاب بیشتری بگیرند.

سقوط ۸ درصدی طلای سیاه در هفته گذشته

ایرنا | قیمت نفت که هفته گذشته تحت تاثیر تنش‌های خاورمیانه رشد کرده بود ‌در روزهای پایانی هفته و با کاهش تنش بین ایران و امریکا با افتی ۸ درصدی به کار خود پایان داد. هفته پر فراز و فرود نفت سرانجام با کاهش خطر جنگ در خاورمیانه با افت قیمت به پایان رسید تا باز هم رویای نفت ۱۰۰ دلاری حداقل برای کوتاه‌مدت فراموش شود. بعد از اقدام ایران برای مقابله با ترور سپهبد قاسم سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه هوایی عین الاسد، عقب‌نشینی امریکا از ادامه ماجراجویی در خاورمیانه باعث شد تا بازار نفت از ریسک‌های سیاسی فاصله گرفته و دوباره بر موضوعات اقتصادی مانند افزایش ذخیره‌سازی نفت امریکا همچنین خطر افزایش عرضه متمرکز شود که این موضوع کاهش قیمت را در بازار طلای سیاه به دنبال داشت. تا آنجا که نفت شاخص امریکا با سقوطی ۸درصدی نسبت به ابتدای هفته، معاملات روز جمعه را به پایان رساند. نفت شاخص امریکا که هفته را با قیمت ۶۳ دلار و ۷۸ سنت آغاز کرده بود، با افتی بیش از ۴.۵ دلاری، به ۵۹ دلار و ۴سنت در روز جمعه رسید.

اوپک متعهد به ایجاد ثبات در بازار نفت است

تسنیم | وزیر انرژی امارات گفت، تمام اعضای گروه اوپک پلاس متعهد به ایجاد ثبات در بازار نفت هستند. سهیل المزروعی در یک نشست انرژی در ابوظبی گفت: تمام کشورهای اوپک پلاس... متعهد به عدم افزایش قیمت‌ها... و ایجاد توازن و اطمینان از این مساله هستند که عرضه نفت به مقدار کافی در بازار جهانی وجود دارد. اوپک و متحدانش اعلام کرده‌اند که از ابتدای سال 2020 میلادی مجموعا 1.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود خواهند کاست. وی افزود، روسیه به‌طور کامل متعهد به توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید است. وی ابراز امیدواری کرد که همکاری اوپک با روسیه در آینده نیز ادامه پیدا کند.

 

ارسال نظر