کاهش اندک و موقتی التهابات نفتی

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۰۹
کاهش اندک و موقتی التهابات نفتی

گروه انرژی |

بازار جهانی نفت آرام آرام در حال خروج از شوک ناشی از ترور سردار سلیمانی است؛ شوکی که قیمت نفت را به 70 دلار رساند، در نخستین ساعات روز سه‌شنبه مسیر عکس را طی کرد و چند پله به عقب بازگشت. براین اساس قیمت نفت با 82 سنت کاهش به 68 دلار و 9 سنت رسید تا این بازار اندکی از التهابات چند روزه فاصله بگیرد. اما این به معنای آرام گرفتن نفت در بازارهای جهانی نیست زیرا همچنان تنش‌ها در خاورمیانه به قوت خود باقی است. در حال حاضر خاورمیانه به عنوان بزرگ‌ترین مرکز استراتژیک انرژی جهان در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار گرفته است. به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی، سطح تنش‌ها میان ایران و امریکا افزایش یافته است.

قیمت نفت در نخستین ساعات پس از ترور سردار سلیمانی حدود چهار درصد افزایش یافت و سپس روز دوشنبه همزمان با گشایش‌ بازارها، به مرز 70 دلار رسید. حالا باوجود کاهش حدودا یک درصدی قیمت، برآوردها حاکی از آن است که این بازار همچنان با آرامش فاصله دارد.

اما در کنار افزایش تنش میان سران ایران و ایالات متحده امریکا، عراق نیز تصمیمی گرفت که تبعات آن می‌تواند در کنار نگرانی‌ها نسبت به بروز جنگ در خاورمیانه، بر بازار جهانی نفت تاثیر بگذارد. پارلمان و دولت عراق تصمیم به اخراج نیروهای ارتش امریکا از عراق گرفتند که این تصمیم عراق با تهدید رییس‌جمهور امریکا مبنی بر تحریم عراق همراه شد. این موضوعی بود که به همراه سایر رخدادها بر قیمت نفت اثر گذاشت. پیش از تصمیم پارلمان عراق به اخراج نیروهای امریکایی از این کشور، برخی کارکنان امریکایی میدان‌ها و تاسیسات نفتی عراق را ترک کردند که در صورت اجرای تصمیم عراق به اخراج ارتش امریکا، احتمالا بخش بیشتری از امریکایی‌های حاضر در تاسیسات نفتی عراق این کشور را ترک کنند. خروج این نیروها می‌تواند بر وضعیت تولید و عرضه نفت عراق تاثیرگذار باشد. اما این یک سوی ماجراست و سمت دیگر آن طرح بحث تحریم عراق از سوی ایالات متحده است. آن‌طور که بلومبرگ نوشته است؛ تهدید به تحریم عراق از سوی امریکا، نگرانی برخی مشتریان نفت این کشور را به همراه داشته است. این تهدید در حالی است که عراق طی پنج سال گذشته تولیدش را حدود ۵۰ درصد افزایش داده و یکی از مطمئن‌ترین صادرکنندگان نفت خاورمیانه به آسیا بوده است. در عین حال مدتی قبل مسوولان دولت عراق از تصمیم این کشور برای افزایش تولید و صادرات نفت خبر داده بودند. طبق آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، عراق در ماه میلادی گذشته ۳.۸۲ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرد و چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از جمله مشتریان بزرگ این کشور بودند. خریداران آسیایی در بررسی بلومبرگ اعلام کرده‌اند نمی‌توانند به‌طور کامل از خرید نفت عراق دست بکشند.  با همه اینها آنچه اکنون در منطقه در حال رخ دادن است، حاکی از عدم بازگشت آرامش به بازار جهانی نفت در کوتاه‌مدت است. کمااینکه در صورت افزایش تنش‌ها، می‌تواند شوک قیمتی به مراتب بالاتری را برای بازار ملتهب نفت رقم بزند. برخی پیش‌بینی‌های کارشناسی نیز حاکی از آن است که تداوم شرایط فعلی می‌تواند قیمت نفت را مجددا افزایش داده و تا مرز 80 دلار نیز پیش ببرد.

 

ارسال نظر