نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس به صنعت برق در سال 99

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۱۰
نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس به صنعت برق در سال 99

گروه انرژی | صنعت برق در بودجه 99 دارای احکام مختلفی بوده و موضوعاتی از قبیل عوارض برق، بیمه مشترکان خانگی و تجاری، نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف برق، تعیین نرخ گاز مصرفی نیروگاه‌های خودتامین و تعیین مناسبات مالی فی‌مابین شرکت‌های مادرتخصصی تولید برق حرارتی و توانیر با شرکت‌های زیرمجموعه را در برمی‌گیرد. در این راستا ظرفیت‌هایی در احکام فرابخشی برای صنعت برق به منظور بهبود فضای مالی و تامین منابع مالی برای اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت مشابه قانون بودجه سال جاری نیز پیش‌بینی شده است.

طبق آنچه که مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرده؛ در لایحه بودجه 99 برای میزان عوارض برق برای سال آینده در نظر گرفته شده، 10 درصد به ازای هر کیلووات ساعت است که این میزان نسبت به سال جاری بدون تغییر بوده است. براین اساس سقف منابع خالص از این محل از 18 هزار و 600 میلیارد ریال در قانون بودجه سال جاری به 21 هزار و 500 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده افزایش یافته که علت این افزایش در سقف منابع حاصل از دریافت عوارض برق به دلیل افزایش پیش‌بینی شده در نرخ فروش برق به مشترکان و رشد متعارف برای میزان فروش برق به مشترکان داخلی بوده است.

اما در بخش دیگری از لایحه بودجه (بند د تبصره 15) بر نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف تاکید شده است. در این خصوص با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی شبکه برق و کسب مزایای فنی و اقتصادی شبکه هوشمند انرژی برای کشور، عنوان شده که؛ نصب کنتورهای هوشمند به ویژه برای مشترکانی که در برنامه‌های مدیریت بار شرکت می‌کنند، موجب می‌شود که میزان برق مصرفی مشترکان به‌طور کامل تحت رصد قرار گیرد و خود مشترک نیز بتواند از نحوه مصرف خود آگاهی کافی پیدا کند. در حال حاضر 80 درصد از مشترکان دیماندی دارای کنتورهای هوشمند هستند، در این میان حدود 25 درصد چاه‌های کشاورزی مجاز، به کنتورهای هوشمند طرح فهام تجهیز شده‌اند و از این طریق امکان پایش برخط آب استحصال شده از چاه‌ها براساس انرژی مصرفی فراهم شده است.

اما آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرده است برخی از احکام فرابخشی لایحه بودجه دارای ظرفیت‌هایی در جهت بهبود فضای مالی صنعت برق و توسعه زیرساخت‌های صنعت برق کشور بوده است. عمده احکام فرابخشی لایحه بودجه سال 99 بدون تغییر یا با اصلاحاتی جزئی در قانون بودجه سال 98 نیز آمده است.

آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرده؛ باتوجه به درآمدهای صنعت برق از محل فروش برق به مشترکان و صادرات، این میزان در بودجه سال آینده حدود 29 درصد افزایش پیدا کرده است. براین اساس پیش‌بینی می‌شود صنعت برق در سال 1399 حدود 3 هزار میلیارد ریال سود کسب کند. همچنین مجموع هزینه‌های شرکت‌های صنعت برق در لایحه بودجه سال 99 بالغ بر 392 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این میزان نسبت به مقدار مصوب آن در سال جاری 37 درصد رشد داشته است. این مقدار در قانون بودجه سال 1398 حدود 14 درصد افزایش یافته بود. از سویی رشد هزینه تمام شده برق که نسبت مجموع هزینه‌های شرکت‌های برق به میزان فروش داخلی برق تعریف می‌شود، در لایحه بودجه سال آینده مقدار 1396 ریال به ازای هر کیلووات ساعت فروش داخلی برق تعیین شده که این میزان نسبت به قانون بودجه سال جاری بیش از 35 درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر