کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۶۷

امکان صدور روزانه 30 هزار کارت سوخت در کشور

ایسنا | به‌طور میانگین روزانه ۷۰ تا ۸۰ هزار درخواست کارت سوخت المثنی ثبت می‌شود و این در حالی است که تا پیش از اعلام سهمیه‌بندی بنزین، روزانه تنها ۵۰۰۰ درخواست در سامانه ثبت می‌شد؛ به همین دلیل فرایند صدور کارت زمان بر شده است. رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره توضیح داد: هم‌اکنون توان تولید کارت سوخت در کشور روزانه ۳۰ هزار عدد است که برخی مواقع این توان به ۵۰ هزار کارت در روز نیز می‌رسد، اما از آنجا که همچنان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار درخواست در صف تولید قرار دارند، ممکن است زمان صدور کارت‌های سوخت که در حالت عادی بین ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد به حدود ۲ ماه افزایش یابد. صدور کارت سوخت هوشمند المثنی فقط از طریق دفاتر پلیس +۱۰ مقدور است؛ بنابراین کسانی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست صدور کارت سوخت نکرده‌اند، می‌توانند خودشان یا وکیل قانونی‌ آنها با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو و وسیله نقلیه به مراکز پلیس+۱۰مراجعه کنند.

ناآرامی عراق یادآور خطرهای ژئوپلیتیک برای نفت است

تسنیم |  نا آرامی‌های سیاسی در عراق می‌تواند بر بازارهای جهانی نفت تاثیر بگذارد. اگر شرایط در عراق در ۲۰۲۰ برتر شود، شاهد اختلال‌های بیشتری در بازار نفت خواهیم بود که می‌تواند نگران‌کننده باشد. در ماه‌های اخیر عراق شاهد اعتراضات بسیاری بوده که باعث کشته شدن صدها نفر شده است. در اوایل همین هفته امریکا به اهدافی در عراق و سوریه حمله کرد که با ایران در ارتباط بودند.  این ناآرامی‌ها احتمال یک اختلال واقعی در بازارهای جهانی انرژی را افزایش می‌دهد. تولید نفت عراق در 2019 افزایش یافت و حالا این کشور چهارمین تولید‌کننده بزرگ نفت جهان است. عراق در تابستان گذشته 4.88 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. ولی هفته گذشته در 28 و 29 دسامبر، معترضان توانستند یک میدان نفتی با ظرفیت تولید 90 هزار بشکه در روز را ببندند.  نفت عراق در بازارهای جهانی چندان قابل اطمینان نیست. تا همین اواخر، داعش کنترل برخی از میادین نفتی این کشور را در اختیار داشت.

واگذاری اداره میادین نفتی ونزوئلا به خارجی‌ها

ایسنا |  شرکت نفتی دولتی ونزوئلا که هدف تحریم‌های امریکا قرار دارد، به دلیل عدم نقدینگی و کارکنان لازم، اداره برخی از پروژه‌های نفتی مشترک را به شرکای خارجی خود واگذار کرده است. وزیر نفت سابق ونزوئلا، یک نماینده مخالف دولت و منابع صنعتی اظهار کردند که تولید نفت خام توسط این شرکت و جوینت ونچرهای این شرکت به حدود یک‌سوم اوج ۲۰ سال اخیرش کاهش پیدا کرده است. این کاهش شدید از آنجا روی داده که مقامات نظامی بدون تجربه در صنعت نفت، مدیریت شرکت نفت دولتی ونزوئلا را در اواخر سال ۲۰۱۷ به دست گرفتند و واشنگتن در اوایل سال ۲۰۱۹ این شرکت را با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا هدف تحریم قرار داد. دولت مادورو و مخالفانش سال گذشته درباره واگذاری اداره فعالیت جوینت ونچرهای اداره‌کننده میادین نفتی به شرکای خارجی مذاکره کرده بودند.

 

ارسال نظر