کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۸۳

آیا بنزین کم‌فروشی می‌شود

ایلنا | به لحاظ تکنیکی اگر هوا در دستگاه‌های تلمبه و توزیع‌کننده وجود داشته باشد امکان فرستادن فرآورده به بیرون وجود ندارد. شهرام رضایی درباره کم‌فروشی بنزین اظهار داشت: به لحاظ تکنیکی اگر هوا در دستگاه‌های تلمبه و توزیع‌کننده وجود داشته باشد امکان فرستادن فرآورده به بیرون وجود ندارد. به لحاظ تکنیکی امکان ندارد که هوا در تلمبه بچرخد حتما باید فرآورده بچرخد تا تلمبه کار کند. وی افزود: آنچه باعث ایجاد شائبه شده اینکه گاهی ممکن است کسی به جایگاه مراجعه کرده و درخواست 40 لیتر بنزین داشته باشد اما مشاهده کند که 50 لیتر وارد باک شده است و این تصور برای عامه به وجود می‌آید که هوا در بنزین وجود دارد. این موضوع چند دلیل دارد، ممکن است در سوخت‌گیری قبلی نازل سرجای خود قرار نگرفته باشد. به عنوان مثال یک موتوسیکلت 10 لیتر بنزین دریافت کرده نازل سر جای خود قرار نگرفته، اتومبیل بعدی که مراجعه می‌کند برای 40 لیتر بنزینی که وارد باک شده هزینه 50 لیتر را پرداخت می‌کند و ایجاد اشکال می‌کند. مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: اگر کسی اعتراض داشت و اتفاقی در یکی از نازل‌های جایگاه‌های کشور رخ داد، می‌تواند با شماره 09627 تماس بگیرد و موضوع را اعلام کند، ما حتما مراجعه و سرکشی می‌کنیم.

تسهیل ارزآوری پتروشیمی‌ها  با تصویب اف‌ای‌تی‌اف

ایرنا | دبیرانجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تصویب لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند فضای کار، صادرات و ارزآوری محصولات پتروشیمی با کشورهای دیگر را تسهیل کند، گفت: پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند به عنوان شتاب‌دهنده عمل کند. احمد مهدوی ابهری، با بیان اینکه جلسه با رییس‌جمهوری در روز صنعت پتروشیمی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود، افزود: رییس‌جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای صنعت پتروشیمی در زمینه کاتالیست و محصولات جدید بازدید، و بعد از آن هم در جلسه‌ای با فعالان این صنعت در مورد اهداف صنعت پتروشیمی درجهش دوم و سوم برگزار شد. وی افزود: براین اساس تا پایان دولت دوازدهم (سال ۱۴۰۰) جهش دوم محقق می‌شود و ریل‌گذاری برای گام سوم نیز انجام خواهد شد. مهدوی تاکید کرد: رییس‌جمهوری از صنعت پتروشیمی که در این شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی با دولت هماهنگی و همکاری کردند، قدردانی داشتند. وی با بیان اینکه پتروشیمی در زمان تحریم برای صادرات، ارزآوری و تنطیم بازار ارز نقش مهمی داشته، گفت: رییس بانک مرکزی نیز اعلام کرد که ۵۰ درصد ارز نیما را پتروشیمی‌ها تامین کرده‌اند و تامین حداقل ۲۰ درصد نیاز ارز کشور برای واردات بوسیله پتروشیمی‌ها بود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اضافه کرد: پتروشیمی صنعت پرمزیت است و چالش‌های صنعت پتروشیمی در کشور در جلسه با رییس‌جمهوری مطرح شد و برخی موضوع‌ها از بعدازظهرهمان روز توسط دفتر رییس‌جمهوری درحال پیگیری است.

تامین و توزیع کامل نفت مورد نیاز کشتیرانی ایران

ایلنا | مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه مرکزی گفت: نفت‌کوره کم‌سولفور مورد نیاز کشتیرانی به‌صورت کامل توسط این منطقه تامین و توزیع شده است. سعید جمشیدی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون با همت و توان متخصصان داخلی، نفت‌کوره کم گوگرد در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تولید می‌شود و با اختصاص خط، مخزن و بازوهای بارگیری جداگانه نسبت به ذخیره‌سازی و ارسال سوخت مورد نیاز کشتیرانی اقدام کرده است. وی با اشاره با انتشار برخی اخبار درباره عدم تأمین سوخت کم‌سولفور موردنیاز شرکت کشتیرانی از سوی وزارت نفت در رسانه‌های خبری در این باره افزود: مشکل اصلی در این زمینه عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت پیمانکاری طرف قرارداد شرکت کشتیرانی بوده است. جمشیدی افزود: از روز پانزدهم آبان‌ماه تاکنون ۲۰ هزار تن نفت‌کوره از پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند دریافت و آن را از طریق لوله به مبادی دریافتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده‌ایم، اما متأسفانه پیمانکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود برای حمل فرآورده از مقاصد ارسالی شرکت ملی پخش اقدام نکرده است.

تولید نفت امریکا رکورد جدید زد

ایسنا | تولید نفت خام امریکا در اکتبر به رکورد ۱۲.۶۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۲.۴۸ میلیون بشکه در روز در سپتامبر افزایش پیدا کرد. آمارهای تولید هفتگی نشان داده‌اند که تولید نفت امریکا از مرز ۱۳ میلیون بشکه در روز عبور کرده اما این آمار در مقایسه با آمار ماهانه اعتبار کمتری دارند.امریکا با پیشرفت‌های فناوری که تولید مناطق شیل را افزایش داده، به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است و همچنین یک صادرکننده بزرگ به شمار می‌رود. گزارش ماهانه که از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر شد، نشان داد صادرات نفت امریکا از ۳.۰۹ میلیون بشکه در روز در سپتامبر به ۳.۰۹ میلیون بشکه در روز در اکتبر رشد کرده است. تولید در تگزاس به رکورد ۵.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید و در داکوتا به ۱.۴۷ میلیون بشکه در روز و در نیومکزیکو به ۹۸۲ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد.همچنین واردات نفت خام امریکا در اکتبر به حدود ۶.۲۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین میزان از ژانویه ۱۹۹۴ بود.

 

ارسال نظر