کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۵۶

اعلام آمادگی روسیه برای خروج از توافق اوپک پلاس

ایرنا| وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه توافق اوپک پلاس ابدی نیست، اعلام کرد: روسیه چاره‌ای ندارد جز اینکه به منظور حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت و تضمین سود شرکت‌های نفتی خود به تدریج از توافق خارج شود.

الکساندر نواک روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت: این برنامه را امسال بررسی خواهیم کرد. وزیر انرژی روسیه در همین حال به تاثیر و کارایی این توافق اشاره کرد و افزود: بازار نفت به چنین توافق‌هایی تاکنون واکنش خوبی نشان داده است.وی ادامه داد: سطح نوسانات بهای نفت کاهش یافته و سرمایه‌گذاری‌ها به طرح‌های نفتی بازگشته است. به نظرم بهای نفت در بازار جهانی، رضایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت را فراهم می‌کند.وزیر انرژی روسیه در ادامه گفت که انتظار ندارد بهای نفت در بازار جهانی تا ۳۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند.وی افزود: در زمان حاضر بازار جهانی نفت کمابیش متوازن است و سطح نوسانات بهای نفت پایین است به ویژه اینکه عوامل خارجی نوسان آفرین نسبت به آغاز سال جاری زیاد نیست.

آغاز برداشت گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی

شانا| به دنبال تکمیل عملیات لوله‌گذاری خط لوله بین فازی پالایشگاه فاز ۱۴ به پالایشگاه فاز ۱۲، برداشت گاز از عرشه 14بی آغاز و از طریق این خط‌لوله به پالایشگاه نهم پارس جنوبی منتقل شد.

محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: سومین عرشه گازی این طرح در حوزه مشترک پارس جنوبی که تیرماه امسال در خلیج فارس نصب شده بود، از شامگاه چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود می‌رسد.وی با اشاره به تعهد شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر افزایش ظرفیت برداشت گاز به میزان ۶۸۰ میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال افزود: سکوی 14بی با هدف برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز، تیرماه امسال توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان منتقل شد.مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به ادامه فعالیت‌های اجرایی در احداث ردیف‌های پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی مقرر شد با احداث خط لوله بین فازی به طول پنج کیلومتر، از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم استفاده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز ۱۴ به‌طور موقت به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی برای فرآورش منتقل شود.

دلیل واقعی پایین ماندن

قیمت  نفت ایسنا| سال ۲۰۱۹ سال خوبی برای بازار نفت نبود و با وجود محدودیت عرضه توسط اوپک و اختلالات بزرگی که در عرضه پیش آمد و میزان این اختلالات، شاخص‌های قیمت نفت تغییر قابل توجهی پیدا نکردند و در محدوده ثابتی ماندند. دلیل اصلی پایین ماندن قیمت نفت در وهله نخست، رونق نفت شیل امریکا بود. نقش رشد تولید نفت شیل امریکا به نظر می‌رسد بلامنازع مانده است. همه پیش بینی‌های قیمت نفت از جمله پیش بینی اوپک مرتبا رشد تولید نفت شیل امریکا را دلیل اصلی رشد عرضه غیراوپک معرفی می‌کنند که تلاش‌های اوپک برای محدود نگه داشتن عرضه و متوازن کردن بازار را بی‌اثر می‌کند. از آنجا که اوپک دیگر تنها منبع بزرگ تامین نفت برای کشورهای مصرف‌کننده جهان نیست و کشور دیگری وجود دارد که بیش از

۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و ریسک اختلال عرضه ندارد، فضای بازار بسیار متفاوت می‌شود و این موضوعی است که در سال ۲۰۱۹ بیش از هر زمان دیگری به وضوح در بازارهای نفت مشاهده شد.

اختلالات عرضه نفت لیبی روی قیمت‌های نفت تاثیر گذاشت اما این تاثیر به مدت تنها چند روز بود. حتی اختلال عرضه نفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین اختلال عرضه در تاریخ معاصر بود و در پی حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت نفت این کشور روی داد، نتوانست نفت برنت را بیش از چند روز در بالای ۷۰ دلار در هر بشکه نگه دارد.

سوریه و روسیه قرارداد نفتی امضا کردند

تسنیم| وزیر نفت و منابع معدنی سوریه دو قرارداد با شرکت‌های روسی برای توسعه دو میدان نفتی در آب‌های این کشور امضا کرد.

 علی غانم، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه دو قرارداد با شرکت‌های روسی برای توسعه دو میدان نفتی در آب‌های این کشور امضا کرد.

وی گفت: در واقع، یک شرکت از قبل قراردادی برای اکتشاف در یکی از بلوک‌های دریایی، بلوک 2، امضا کرده است و قرارداد دیگری با یک شرکت روسی برای بلوک1 وجود دارد.

 غانم جزییات بیشتری در مورد این دو شرکت ذکر نکرد ولی گفت هنوز قدم‌های نهایی برای تایید این قرارداد مانده است و اکتشاف در آینده نزدیک ادامه می‌یابد. به گفته وزیر نفت سوریه، دمشق قصد دارد اکتشاف نفت در آب‌های ساحلی خود را در سال‌های آینده آغاز کند.

 

ارسال نظر