کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۷۵

سهم انرژی‎‌های تجدیدپذیر در جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها

ایرنا | تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر تا پایان آذرماه امسال از انتشار سه هزار و ۴۸ تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کرد. بر اساس آمارهای منتشر شده در ترازنامه انرژی سال ۹۵، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دی اکسید کربن ۵۸۵ هزار و ۸۰۰ تن و متان ۶۲.۹ هزار تن بوده که سهم بالایی در آلودگی هوا داشته‌اند. اما راهکار پیشگیری از این آلاینده‌های محیط زیست در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نهفته است. طبق تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تا پایان آذرماه از انتشار سه هزار و ۴۸تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کرده است. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و درآذرماه صرفه‌جویی یک هزار ۲۶۳ میلیون متر مکعبی در مصرف سوخت فسیلی به همراه داشته است. میزان برق تولید شده از این نوع انرژی به چهار میلیارد و ۴۴۸ کیلو وات ساعت رسیده است. اکنون ۳۷۷ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۸۴۹ مگاوات رسیده، همچنین تاکنون ۱۱۸ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۷ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

چرا پروسه صدور کارت سوخت طولانی شده است؟

ایلنا | مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پس از اعلام سهمیه‌بندی سوخت با حجم قابل ملاحظه‌ای درخواست صدور کارت سوخت مواجه شدیم که بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی ما بود. شهرام رضایی درباره آخرین وضعیت صدور کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: تاکنون و به صورت نرمال و معمول چند ساله روزی 5 هزار درخواست داشتیم، برای اینکه بتوانیم این درخواست را اجابت کنیم در طول مدتی که سامانه هوشمند سوخت برقرار است 6 برابر ظرفیت یعنی حدود 30 هزار تولید در نظر گرفته‌ایم. وی افزود: روزهای آخر برای استفاده از کارت به 30 درصد ظرفیت هم نرسیدیم اما درست روز بعد از اعلام آغاز سهمیه‌بندی به یک‌باره با حجم درخواست 85 هزار کارت سوخت مواجه شدیم این تعداد یعنی ما 3 برابر ظرفیتی که پیش بینی اضافه هم کرده بودیم باید کارت تولید کنیم و باعث شد اکنون حدود 500 هزار کارت پشت در باشد و این در حالی است که ظرفیت را از 30 هزار به 50 هزار رسانده‌ایم.  مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: پروسه سختی طی شد باید زیرساخت یک مرکز تخصصی افزایش پیدا می‌کرد، اکنون 500 هزار کارت پشت در است، هنوز درخواست ما 6 برابر ظرفیت قبلی و بیش از ظرفیت پیش بینی شده است به همین دلیل برخی مردم بیش از یک ماه است که معطل کارت مانده‌اند.

میانگین قیمت نفت در سال آینده

ایسنا | نتایج نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران نشان داد وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی آینده به‌طور میانگین ۵۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه و نفت برنت ۶۴ دلار و ۲۵ سنت معامله خواهد شد. تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کردند قیمت نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است در سال میلادی آینده به‌طور میانگین ۶۴ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه خواهد بود. نفت برنت در سال ۲۰۱۹ چندین بار به بالای مرز ۷۰ دلار در هر بشکه صعود و همچنین در چندین مقطع به پایین مرز ۶۰ دلار سقوط کرد. نظرسنجی بلومبرگ پس از به‌روزرسانی پیش بینی قیمت بانک‌های گلدمن ساکس و جی پی مورگان منتشر شده است. این دو بانک انتظار دارند شاخص‌های قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان اندکی نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کند. دامین کوروالین و جف کوری، تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی با پیش بینی محدود شدن رشد سطح ذخایر نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰، برآورد خود از قیمت نفت برنت را از ۶۰ به ۶۳ دلار بالا بردند. تحلیلگران جی پی مورگان هم با اشاره به رشد قوی‌تر اقتصادهای نوظهور، میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی آینده را ۶۴ دلار و ۵۰ سنت پیش بینی کردند.  در مقابل، تحلیلگران در نظرسنجی وال استریت ژورنال پیش بینی کردند که با وجود کاهش تولید بیشتر اوپک، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ قیمتها در سطوح فعلی نسبتا ثابت خواهند ماند.

واردات نفت هند افزایش یافت

تسنیم | واردات نفت هند در ماه نوامبر ۱۲.۷ درصد افزایش یافته و به ۱۹.۱۷ میلیون تن معادل ۴.۷ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین افزایش سالانه از ماه آوریل است.  واردات نفت هند در ماه نوامبر با بیشترین سرعت طی 7 ماه گذشته رشد داشت در حالی که صادرات‌گازوئیل بیشترین افزایش را در دو سال گذشته داشت که نشان‌دهنده فعالیت بیشتر پالایشگاه‌ها در بحبوحه کاهش تقاضای داخلی برای بنزین به خاطر کند شدن اقتصاد است.  اطلاعات وزارت نفت هند نشان می‌دهد واردات نفت این کشور در ماه نوامبر 12.7 درصد افزایش یافته و به 19.17 میلیون تن معادل 4.7 میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین افزایش سالانه از ماه آوریل است.  برخی از پالایشگاه‌ها به خاطر پروژه‌های ارتقاء کیفیت سوخت در حال بهسازی بودند که همین امر باعث کاهش واردات در ماه‌های قبل شده بود. حالا تمام آن پالایشگاه‌ها دوباره به تولید بازگشته‌اند. تقاضای نفت هند به خاطر کند شدن اقتصاد، بسته شدن پالایشگاه‌ها به منظور تعمیرات و نگهداری و ارتقاء سوخت، در بیشتر روزهای سال کاهش یافته بود.

 

ارسال نظر