کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۰۳

قابلیت افزایش 10 درصدی ضریب بازیافت میدان آزادگان

ایلنا| مطالعات و غربالگری‌های انجام‌شده از سوی انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران روی میدان آزادگان، از وجود قابلیت افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت این میدان مشترک با اجرای روش‌های ازدیاد برداشت نفت حکایت دارد. حجت نوروزی، رییس پژوهش و فناوری شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به تشریح آخرین وضع پروژه توسعه فناورانه میدان آزادگان که قرارداد آن بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه تهران منعقد شده است، پرداخت و گفت: با توجه به غربالگری صورت‌گرفته از سوی انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران، اولویت تزریق در مخازن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان به ترتیب بر اساس تزریق آب، تزریق تناوبی آب و گاز و تزریق گاز امتزاجی به دست آمده است که در صورت اجرا، قابلیت افزایش ضریب بازیافت به میزان حدود

۱۰ درصد بیش از تخلیه طبیعی فراهم خواهد شد. وی از ایجاد نخستین بانک جامع و یکپارچه اطلاعات میدان مشترک نفتی آزادگان (آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی) در سایه تعامل تنگاتنگ شرکت متن و دانشگاه تهران نیز خبر داد و افزود: اجرای این پروژه از زمان آغاز در سال ۹۴ تاکنون، دستاوردهای زیادی به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان به ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی در چهار مخزن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان اشاره کرد.

کاهش تولید نفت عراق برای تبعیت از توافق اوپک پلاس

تسنیم| عراق به کاهش تولید نفت خود ادامه می‌دهد تا بیش از پیش از توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش تبعیت کند.

 هدف از این توافق تقویت قیمت نفت است. بر اساس اطلاعاتی که از میادین نفتی عراق به دست آمده است، دولت فدرال این کشور و دولت منطقه‌ای کردستان روی هم 4.71 میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر و 4.69 میلیون بشکه در روز در نوامبر، نفت تولید کردند.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق در وین اظهار داشته بود که عراق و سایر کشورها از کاهش بیشتر تولید نفت طبق توافق اوپک حمایت خواهند کرد.

توافق کویت و عربستان برای تولید در منطقه نفتی مشترک

ایسنا| وزیر نفت کویت اعلام کرد کویت و عربستان سعودی ممکن است تا پایان امسال به توافقی برسند که اجازه خواهد داد تولید نفت را در منطقه بی‌طرف ازسربگیرند.

به گزارش ایسنا، منطقه بی‌طرف که به مدت چهار سال است تعطیل شده است می‌تواند حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۰.۵ درصد از عرضه جهانی نفت را تولید کند. تولید میادین نفتی مشترک خفیج و وفرا در منطقه بی‌طرف به دلیل بروز اختلاف میان دو کشور متوقف شد.

خالد الفاضل، وزیر نفت کویت در حاشیه دیدار کشورهای صادرکننده نفت عرب در شهر کویت به خبرنگاران گفت: ما امیدواریم که تا پایان سال اوضاع روشن شده و امور به روال سابق بازگردد.

توافق برای آغاز ازسرگیری تولید این منطقه ممکن است قیمت‌های نفت را در شرایطی که نگرانی‌هایی نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی وجود دارد تحت فشارهای کاهشی قرار دهد. با این حال یک منبع نزدیک به مقامات سعودی در اکتبر اظهار کرده بود اگر تولید ازسرگرفته شود این منطقه نفت بیشتری به تولید جهانی اضافه نخواهد کرد زیرا هر دو کشور تحت پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس، تولیدشان را محدود نگه داشته‌اند.

وزیر نفت کویت اظهار کرده است ازسرگیری تولید میادین وفرا و خفیج به تصمیم سیاسی و توافق نهایی بستگی خواهد داشت.

 

ارسال نظر