راهکارهای امروز برای آلایندگی پنل‌های خورشیدی

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۳۸
راهکارهای امروز برای آلایندگی پنل‌های خورشیدی

یوسف آرمودلی

|رییس سابق سازمان انرژی‌های نو

یکی از موضوعاتی که امروز در خصوص انرژی‌های نو و مشخصا در خصوص پنل‌های خورشیدی مطرح است، مربوط به مسائل زیست‌محیطی و پسماندهای برخی از این تجهیزات است. این موضوع مطرح است اما در حال حاضر باتوجه به حجم بسیار پایین پنل‌های خورشیدی در ایران، این موضوع برای کشور ما چندان مطرح نیست اما برای سال‌ها بعد ما هم می‌توانیم با این مساله روبه رو شویم.  

پنل‌‌های خورشیدی عمر بالایی دارند، مخصوصا پنل‌‎هایی که از کیفیت بالایی برخوردارند عمرشان تا حدود 20 سال هم می‌شود. اما در حال حاضر همان‌طور که اشاره شد میزان استفاده از این پنل‌ها چندان زیاد نیست. در حال حاضر کشوری مثل آلمان که حجم بسیار بالایی از پنل در سراسر کشورش وجود دارد که نزدیک به 35 هزار مگاوات است، قطعا برای بحث پسماند و مسائل زیست‌محیطی این پنل‌ها راهی پیدا خواهد کرد. در کشور ما نیز استفاده از انرژی‌های نو و مخصوصا پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی رو به افزایش است، کمااینکه در بودجه‌های سالانه و برنامه‌ها نیز منابعی برای گسترش استفاده از این پنل‌ها در نظر گرفته می‌شود. برهمین اساس در حال حاضر حساسیت زیادی از این جهت در کشور نیاز نیست اما باید برای آینده در این خصوص راهکارهایی داشت. ماده اولیه این پنل‌ها سیلیکون است و بحث محیط زیستی هم به نوعی به آن برمی‌گردد. این مساله باید از هم‌اکنون در مراکز علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد تا بیست سال آینده راهکاری برای مواجهه با آن داشته باشیم.

در واقع گرچه امروز به دلیل حجم استفاده از پنل‌های خورشیدی در ایران بحث زیست‌محیطی آن چندان برای ما مطرح نیست اما با برنامه‌ریزی‌ها برای گسترش استفاده از آن و مستعد بودن فضای ایران برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در سطح وسیعی از کشور، باید از هم‌اکنون برای سال‌ها بعد راهکاری اندیشید که مباحث محیط‌زیستی به مشکلی جدید تبدیل نشود.

 

ارسال نظر