اوپک در بازار جهانی نفت کم‌اثر می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۵۴
اوپک در بازار جهانی نفت کم‌اثر می‌شود؟

گروه انرژی|

 پس از نشست اوپک و تصمیم اعضای آن برای کاهش سقف تولید روزانه، برآوردهای مختلفی از بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی مطرح شد؛ برآوردهایی که عمدتا بر رقابت تنگاتنگ اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها در سال 2020 حکایت دارد. در این میان نهادها و موسسات بین‌المللی مختلف بر افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای خارج از اوپک خبر داده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند بر قیمت نفت در سال آینده تاثیر مستقیم داشته باشد. قیمت نفت دقیقا همان موضوعی است که اعضای اوپک برای حفظ آن در حاشیه موردنظر، با کاهش سقف تولید روزانه خود موافقت کردند. با این حال امریکایی‌ها معتقدند که اوپک دیگر نفوذ سابق را در بازار نفت ندارد، بدین معنا که بازیگران غیراوپکی در سال‌های آتی نقش پررنگ‌تری در بازار نفت ایفا خواهند کرد.

کمااینکه در این خصوص مدتی قبل ریستاد انرژی از رکورد تولید نفت غیراوپکی‌ها در سال 2020 خبر داده و از آن به عنوان عاملی بر وضعیت کشورهای صادرکننده نفت اوپک یاد کرده بود. گزارشی که پیش از این ریستاد انرژی داده بود، حاکی از آن بود که کل تولیدات کشورهای غیراوپک در سال 2020 حدود 2.26 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و این رکوردی 40 ساله در بازار جهانی نفت را رقم خواهد زد.در همین حال، آن‌طور که ایسنا به نقل از وزیر انرژی امریکا ضمن تاکید بر اینکه دوران طلایی شیل امریکا به سر نیامده، نوشته است؛ ونق شیل کمک کرد امریکا در سپتامبر به یک صادرکننده بزرگ نفت خام و محصولات نفتی تبدیل شود در حالی که یک دهه پیش، یک واردکننده بزرگ

به شمار می‌رفت.

حتی اگر روند رشد عرضه نفت شیل در سال میلادی آینده در منطقه پرمیان و نقاط دیگر به دلیل محدودیت هزینه شرکت‌های حفاری نفت شیل به تقاضای سرمایه‌گذارانشان آهسته شود.

دن برویت، این را هم اضافه کرده که؛ رویدادهای اخیر در عربستان سعودی و رویدادهای اخیر مربوط به اوپک هیچ کدام روی بازار مرتبط با آنها تاثیر چشمگیر یا فوق‌العاده‌ای نداشته است. ما دیگر در معرض این نوع شوک‌های قیمت که سابق بر این قرار داشتیم، نیستیم.

اما در عین حال امریکایی‌ها پیش‌بینی‌های جدیدی از قیمت نفت در سال آینده نیز ارایه داده‌اند. شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی جی‌پی‌مورگان در تازه‌ترین برآورد خود از قیمت نفت در سال 2020، پیش‌بینی کرده که با تشدید کاهش تولید اوپک و متحدانش، عرضه و تقاضای نفت در سال آینده میلادی متعادل بوده و میانگین قیمت نفت به 64.5 دلار در هر بشکه برسد. این برآورد کمی بالاتر از آن چیزی است که پیش‌ از این برای قیمت نفت در سال 2020 از سوی برخی نهادهای بین‌المللی ارایه شده بود. جی‌پی‌ مورگان این انتظار را هم دارد که رشد تقاضای نفت جهان در سال آینده معادل یک میلیون بشکه در روز باشد. این رشد تقاضا به چند مولفه مرتبط است که از جمله آن قرار گرفتن امریکا و چین در آستان توافق تجاری است. افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهوری همچون هند نیز از دیگر مولفه‌های اثرگذار بر افزایش تقاضا برای نفت در سال آینده است.

همه اینها می‌تواند منجر به آن شود که اوپک و متحدانش در پایان مدت زمان تعیین شده برای کاهش سقف تولید روزانه خود در سال آینده میلادی به تصمیم جدیدی در خصوص روند تولید کشورهای عضو دست بزنند. در این خصوص برخی برآوردها حاکی از آن است که شاید در سال آینده تعدادی از اعضای اصلی اوپک از جمله عربستان برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، اوپک را به کاهش بیشتر سقف تولید روزانه نفت مجاب کنند.

 

ارسال نظر