5 اولویت نخست انرژی در سال 2020

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۵۳
5 اولویت نخست انرژی در سال 2020

گروه انرژی|

احتمالا سال 2020 از برخی جهت‌ها تحت تأثیر سیاست‌های انرژی و سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی در امتداد انتخابات ماه نوامبر ایالات متحده خواهد بود. اما تحلیلگران حوزه انرژی تصور می‌کنند که کنگره امریکا احتمالأ فقط بتواند مجموعه‌ای از لوایح قانونی مربوط به انرژی را جمع‌بندی کند. حتی اگر سیاست‌های زیست‌محیطی ایالات متحده همچنان راکد بماند، به نظر می‌رسد که صنعت وسایل نقلیه الکتریکی و تولید گاز خانگی سال قدرتمندی را سپری کنند.

   هیدروژن هنوز سر زبان‌ها مانده است

به نظر می‌رسد که سال 2019 سالی بود که هیدروژن به عنوان یک راه مهم برای مواجهه با تغییرات آب و هوایی شکست خورد، اگرچه فناوری استانداردسازی و کاربرد آن ممکن است در آینده دور به دست بیاید. تحلیل‌گران انتظار داشتند که توجه به این نوع از سوخت تا پایان سال 2020 ادامه یابد. سرمایه‌گذاری روی هیدروژن افزایش یافته، گرچه تحقیقات و پیشرفت‌های بیشتری برای رسیدن به مرحله به صرفه بودن تولید هیدروژن در سطح تجاری مورد نیاز است.

اما کاترین همیلتون، رییس مرکز مشاوره انرژی‌های پاک و سیاست‌های سرمایه‌گذاری (North Solutions LLC 38) گفت که استفاده گسترده‌تر از هیدروژن ممکن است زودتر از 10 سال آینده اتفاق بیفتد. او خاطرنشان کرد: «چنین سوختی در جاهایی مثل تگزاس که انرژی بادی اضافی می‌تواند به هیدروژن تبدیل شود و نفت و گاز و خطوط لوله زیادی دارد ممکن است مفید باشد. لیا استاکس، استادیار انرژی و سیاست‌های اقلیمی در دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا گفت: «هیدروژن ممکن است یک قطعه از پازلی باشد که برای توسعه بیشتر انرژی تجدیدپذیر بدون سرمایه‌گذاری کلان روی فناوری‌هایی مانند ذخیره‌سازی انرژی که امروزه سیاستمداران و دانشمندان برای دستیابی به هدف 100 درصد تجدیدپذیر آنها را لازم می‌دانند.

  همه نگاه‌ها روی تغییرات اقلیمی

برندن هارلبات، بنیان‌گذار مرکز مشاوره Boundary Stone Partners که رییس ستاد وزیر سابق انرژی امریکا، استیون منوچین بود، پیش‌بینی می‌کند دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا پیروز شوند و ایالات متحده را به توافق پاریس بازگردانند. او گفت: «در داخل امریکا، تغییرات اقلیمی تبدیل به مساله محوری قرن 21 خواهد شد و انتخابات سال 2020 نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری‌خواهد بود که این موضوع نقش کلیدی در سرنوشت آن خواهد داشت.» پرماگنوس نیسوین، همکار ارشد و رییس بخش تحلیلی موسسه «ریستاد انرژی» نیز بیان کرد: «حتی در سطح جهانی، سیاست‌مداران با فشار بیشتر و بیشتر افکار عمومی و رای‌دهندگان برای اقدام درباره تغییرات اقلیمی روبه‌رو خواهند شد.»

هفته گذشته بیست و پنجمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد برگزار شد، اما مذاکره‌کنندگان مجددا در سال 2020 در گلاسکو با هم ملاقات می‌کنند تا کشورها برنامه خود را برای تقویت تعهدات تحت توافق‌نامه پاریس ارایه دهند. «اد کروکس»، نماینده امریکا در موسسه مشاوره «وود مکنزی» گفت: «مساله مهم این است که آیا «بدتر شدن اوضاع اقتصادی جهان اجازه می‌دهد که کشورها چنین تعهدات بلندپروازانه‌ای را دنبال کنند؟» فشارها علیه اهداف دقیق‌تر اقلیمی شامل قصد ایالات متحده برای خروج از توافقنامه پاریس و اختلافات تجاری میان امریکا، اروپا و چین است.

  نفت و گاز

ماه سپتامبر اولین ماهی بود که ایالات متحده از زمان ثبت پرونده‌های فدرال در سال 1949 صادرکننده خالص نفت بوده است و اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که این کشور می‌تواند از اواخر سال آینده به یک صادرکننده خالص نفت پایدار تبدیل شود.

اما سرمایه‌گذاران صنعت نفت تا حد زیادی صبر و شکیبایی خود را از دست داده‌اند. سرمایه‌گذاران در زمینه سوددهی مشکلاتی داشته‌اند و اکنون چاه‌های کمتری را حفاری می‌کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

کروکس بیان کرد: «ایالات متحده در آغاز پایان رونق شدید نفتی خود است». وود مکنزی امریکا را رصد می‌کند. بسته به قیمت نفت و عوامل دیگر، کاهش سرعت رشد تولید نفت امریکا در سال 2020 و احتمالا رسیدن به پیک تولید در سال 2024 اتفاق می‌افتد. البته این پیش‌بینی‌ها به قیمت نفت و عوامل دیگری بستگی دارد.

نیسوین گفت: «تقویت اکتشاف و تولید نفت ایالات متحده در سال 2020 ادامه خواهد یافت.»

چشم‌انداز گاز طبیعی کمی متفاوت است. نیسوین بیان کرد که ریستاد انرژی انتظار دارد رشد تولید گاز در سال 2020 به اوج خود برسد. او افزود: «پروژه‌های گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به بهره‌برداری می‌رسند و قیمت‌های بین‌المللی گاز که فاقد یک نهاد هماهنگ‌کننده مانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت است، به دلیل عرضه بیش از تقاضا پایین خواهند ماند.اما استقبال محلی از گاز طبیعی احتمالا رو به کاهش می‌گذارد. هارلبات انتظار دارد که در سال 2020 ممنوعیت استفاده از گاز طبیعی در ساختمان‌های جدید در تعداد بیشتری از شهرها اجرا شود. این سیاست امسال در برکلی، سن‌خوزه، کالیفرنیا و اخیرا در بروکلین و ماس دنبال شد.

  لایحه جامع انرژی

همیلتون بیان کرد: «این امکان وجود دارد که در سال 2020 یک بسته انرژی جامع از پیشنهادات هر دو حزب در کنگره و مجلس سنای امریکا فراهم شود. به ویژه ازآنجا که بخش بهره‌وری «خانه انرژی»، کمیته تجارت، بخش «همکاری دو حزب» که رهبری بخش انرژی مجلس سنا و کمیته منابع طبیعی را بر عهده دارد، می‌خواهند این بسته جامع تصویب شود.»

هارلبات گفت: «با این حال، حتی اگر قانونگذاران چنین بسته‌ای را پیشنهاد کنند، معلوم نیست که رهبر اکثریت سنا، میت مک‌کانل، رأی به آوردن آن به صحن بدهد. از نظر هارلبات چنین بسته‌ای در صورت توافق بر سر قبض‌های کوچک‌تر انرژی و آب و هوایی شانس موفقیت دارد. اما کروکس موافق است که معلوم نیست چه نوع لایحه اقلیمی حتی احتمال عبور از مجلس سنا را داشته باشد.

استاکس گفت احتمال دارد که مک‌کانل، رییس رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا لایحه قبوض انرژی را بپذیرد. لایحه‌ای خارج از پانل انرژی اکثریت جمهوری‌خواه سنا «قرار نیست یک سیاست اساسی در مقیاس بزرگ باشد، بلکه قرار است احتمالا متمرکز بر تحقیقات و توسعه‌محور باشد.»

کنگره امریکا در حال حاضر مشغول مذاکره بر سر اعتبارات مالیاتی برای انرژی‌های پاک است که احتمال می‌رود تا پایان سال، برخی از آنها در زمره شمول این اعتبارات قرار نگیرند.

همیلتون بیان کرد: «در حالی که اعتبارات برای بهره‌وری و ذخیره انرژی متداول هستند و ممکن است تا پایان سال 2019 شامل یک نوع وسیله نقلیه هم بشوند، برخی دیگر مانند اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی ممکن است متوقف شود.» اما همه تحلیلگران هم‌نظر هستند که احتمالا برای بخش کربن هیچ مالیاتی در سال 2020 وضع نمی‌شود.

  توسعه خودروهای برقی

نیسوین گفت: «ایالات متحده هنوز هم در توسعه خودروهای برقی کند است» و این پیشنهاد که مصرف‌کنندگان باید هزینه‌های استقرار خودروهای برقی را تقبل کنند، تقریبا «در اکثر ایالت‌ها تابو است.»

کمپانی‌های خودروسازی برای تولید انبوه ده‌ها مدل جدید از خودروهای برقی تا چند سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. جنرال موتورز به تنهایی تولید 20 مدل جدید از این خودروها را تا سال 2023 هدف‌گذاری کرده است.همیلتون گفت که انتظار دارد بازار وسایل نقلیه برقی و مصرف‌کنندگان جهشی بالاتر از استاندارد اقتصاد سوخت فدرال داشته باشد، اما او اضافه کرد که سرانجام استانداردها باید تقویت شوند. هارلبات با اشاره به افزایش خرید خودروهای برقی و رشد ایستگاه‌های شارژ و کاهش هزینه‌ها پیش‌بینی کرد که در سال 2020 حدود 500 هزار خودرو برقی در بازار داخلی امریکا به فروش برسد. بر اساس اعلام موسسه «InsideEV» این میزان بیشتر از 350 هزار فروش داخلی خودروهای برقی در سال 2018 خواهد بود. هارلبات گفت که افزایش و گسترش اعتبار مالی خودروهای برقی می‌تواند به نفع فروش خودرو تمام شود.

 

ارسال نظر