کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۱۹

رشد قیمت نفت در سایه توافق تجاری

تسنیم| در حالی که امریکا و چین به حل مناقشه تجاری 18 ماهه که موجب تضعیف چشم‌انداز تقاضا برای نفت شده نزدیک‌تر شده‌اند، قیمت نفت دیروز افزایش داشت و به بالاترین رقم طی 3 ماه گذشته رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت با 77 سنت معادل 1.2 درصد افزایش به ۶۴ دلار و 97 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز دیروز با 53 سنت معادل 0.9 درصد افزایش به 59 دلار و 71 سنت رسید که بالاترین رقم از 16 سپتامبر تاکنون بود. به گزارش رویترز، ادوارد مویا تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا گفت: «پس از آنکه ترامپ این سیگنال را ارسال کرد که با چین توافق کرده و این مساله سبب بهبود چشم‌انداز تقاضا برای نفت شد، اشتها برای ریسک‌پذیری افزایش یافت.» همچنین به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر موسسه سی‌ام سی مارکتس، کاهش ارزش دلار در برابر پوند انگلیس نیز دیگر عاملی بود که موجب تقویت قیمت‌ها شد. مویا افزود: «اگر شاهد پیشرفت بیشتر در مذاکرات تجاری بین امریکا و چین باشیم، ممکن است رشد اقتصاد جهانی در سال 2020 نیم درصد افزایش یابد و این موجب تقویت بیشتر چشم‌انداز تقاضا برای نفت خواهد شد.»

افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات برق

ایسنا | مدیرعامل شرکت توانیر گفت: میزان صادرات برق در کشور نسبت به گذشته افزایش داشته، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش ۱۲۰ درصدی رشد خالص صادرات برق هستیم.

محمدحسن متولی‌زاده با بیان اینکه سیاست صنعت برق، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و از جمله توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه است، اظهار کرد: باتوجه به نیازهای که در منطقه وجود دارد و نیازمندی کشورهای همسایه، زیرساخت‌های لازم را برای توسعه انرژی فراهم می‌کنیم و بر اساس ظرفیت‌های موجود صادرات برق را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به کشورهایی که ایران با آنها تبادلات الکتریکی دارد، گفت: با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم، ارتباط الکتریکی برقرار کرده‌ایم، به‌گونه‌ای که به تعدادی از این کشور‌ها برق صادر می‌کنیم و با تعدادی ترانزیت یا به عبارتی خرید و فروش برق داریم.

او درباره میزان صادرات برق نیز تصریح کرد: باتوجه به اینکه میزان صادرات برق متناسب با زمان تغییر می‌کند، نمی‌توان عدد دقیقی در این باره اعلام کرد اما در مجموع باید گفت که نسبت به گذشته میزان صادرات برق افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر