لبنان به 25 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی دست خواهد یافت؟

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۳۰
لبنان به 25 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی دست خواهد یافت؟

گروه انرژی | برخی پیش‌بینی‌های جدید صورت گرفته حاکی از آن است که شرق مدیترانه ممکن است به یکی از ذخایر گاز طبیعی بزرگ دنیا تبدیل شود؛ منابعی که می‌تواند امکان اقتصادی بزرگ و جدیدی را برای دولت لبنان ایجاد کند.

براساس اطلاعات ژئوفیزیکی به دست آمده، دولت لبنان پیش‌بینی کرده که مناطق مرزی نفت و گاز دریایی در شرق مدیترانه ممکن است حدود 25 تریلیون مترمکعب از ذخایر گاز طبیعی را در خود جای داده باشد؛ این برآوردیست که هنوز به اثبات نرسیده است. این موضوع مدیترانه شرقی را به محل توجه بیشتری تبدیل ساخته منطقه‌ای که پیش از این به عنوان نقطه کور اکتشافی مطرح بود.آنطور که ریستاد انرژی نوشته است؛ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، گفته می‌شود قرار است یک چاه اکتشافی اولیه تا اوایل سال 2020 در بلوک چهار این منطقه حفر شود. براین اساس پیش‌بینی می‌شود که صدور مجوزهای اکتشافی بیشتر در آینده، این منطقه را به محلی برای تامین تقاضای انرژی داخلی لبنان تبدیل کند. در واقع این دومین دوره صدور مجوز در سواحل لبنان خواهد بود که که بلوک‌های 1، 2، 5، 8 و 10 را در منطقه اقتصادی انحصاری خود ارایه می‌دهد.

اما ریستاد انرژی عنوان کرده که انتظار می‌رود با این اکتشاف شاهد افزایش چشمگیری در هزینه‌های اکتشافات دریایی لبنان و اسراییل باشیم که این امر موجب افزایش هزینه‌های مواد بالادستی نیز خواهد شد. پالزور شنگا، تحلیلگر ارشد تیم بالادستی ریستاد انرژی در این زمینه معتقد است: « در حال حاضر عدم کاوش در منطقه ناشی از دو عامل مهم از جمله عدم دانش فنی بالا وکافی از سطح زمین و همچنین افزایش ناآرامی‌های سیاسی در این منطقه به خصوص در لبنان است.»

در عین حال به اعتقاد ریستاد انرژی؛ کشف این ذخایر گاز طبیعی (در صورت تحقق طبق برآورد صورت گرفته)، می‌تواند یک اتفاق بزرگ برای لبنان باشد که منابع مالی قابل توجهی را برای این کشور به همراه دارد؛ کشوری که با مشکلات مختلفی همچون بحران سوریه، بحران اقتصادی شدید و کمبود تولید برق روبرو است. در این زمینه گفته می‌شود در صورت اثبات وجود ذخایر گازی پیش‌بینی شده در این منطقه، احتمالا باید در سال‌های آینده شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و انعقاد قراردادهای حفاری جدید در این منطقه بود. با این حال باید توجه داشت که توسعه دانش فنی لازم و همچنین توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای برداشت، تولید و توزیع این ذخایر از آب‌های شرق مدیترانه توسط لبنان، چندین سال به‌طور خواهد انجامید. در این خصوص ریستاد انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقریبا بیش از یک دهه طول خواهد کشید که پس از شروع این طرح، گروه‌های درگیر پروژه بتوانند از نتیجه کار خود بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر