اخبار کوتاه از انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۵۷

افزایش ۱۰ درصدی مصرف « سی‌ان‌جی» در تهران

ایسنا | مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رشد ۱۰ درصدی مصرف گاز طبیعی خودروهای گازسوز منطقه تهران هم‌زمان با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت خبر داد. حسن قلی‌پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میزان مصرف گاز طبیعی فشرده در خودروها را در ۱۶ روز ابتدایی آذرماه امسال ۳۴۰میلیون مترمکعب اعلام کرد که این میزان از مصرف میانگین روزانه ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور حکایت دارد. قلی‌پور تاکید کرد: بیشترین مقدار مصرف سی‌ان‌جی کشور در آبان‌ماه امسال مربوط به منطقه تهران با ۶۰ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۲۸ مترمکعب و کمترین آن مربوط به منطقه چابهار با ۲۶۸ هزار و ۷۷۹ مترمکعب بوده است. به گفته وی، میانگین روزانه مصرف سی‌ان‌جی در ۱۶روز ابتدایی آذرماه امسال در حالی به‌صورت روزانه ۲۱میلیون مترمکعب ثبت‌ شده است که تا پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، به‌طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب بوده است.

رشد مصرف انرژی در ایران

ایرنا| معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: امروز شدت مصرف انرژی در جهان روند کاهشی دارد، اما ایران خلاف این مسیرحرکتی با افزایش روبروست وضرورت دارد برای کاهش شدت مصرف انرژی، بهینه‌سازی مصرف در دستورکار قرار گیرد. مصطفی رجبی مشهدی عنوان کرد: بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌تواند افزایش مصرف انرژی (به ویژه برق) را به همراه داشته باشد، بنابراین بهینه‌سازی مصرف انرژی باید همواره مورد توجه جدی باشد. سخنگوی صنعت برق توضیح داد: تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی به ویژه در بخش برق که اکنون ۵۰درصد است، نیاز به یک اجماع ملی دارد که همه ارکان کشور با جدیت آن را دنبال کرده تا محقق شود. رجبی مشهدی گفت: اکنون ۴۰ درصد مصرف انرژی، بیشتر برای تولید کالاها و محصولات مشابه مصرف می‌شود که باید در این زمینه چاره‌اندیشی دقیقی داشت. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: اکنون در بخش خانگی یک هزار و ۶۵۰ مگاژول انرژی مصرف می‌شود که مصرف زیادی است و برای کاهش آن باید عایق‌بندی در ساختمان‌ها مورد توجه جدی‌تری قرارگیرد تا شدت مصرف انرژی در این بخش کاهش یابد. رجبی مشهدی پاسخگویی به نیاز مصرف روزانه برق را از دغدغه‌های هر ساله صنعت برق دانست و گفت: اکنون ۱۰درصد از سرمایه‌گذاری‌های این بخش برای حدود ۵۰۰ ساعت مصرف، هزینه می‌شود که روند درستی نیست.

ترانسفورماتورهای کشور پیر می‌شوند

ایلنا | آرش آقایی‌فر، دبیر کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور ایران گفت: نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور ایران دو و نیم برابر جهان است که تداوم آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. وی اظهار کرد: در حالی که نرخ خطا در شبکه ترانسفورماتور جهانی سالانه نیم درصد است، این رقم در کشورمان بالغ بر ۱.۵درصد است که باید تلاش کرد این درصد خطا به نرم جهانی برسد. ششمین کنفرانس بین‌المللی ترانسفورماتور تلاش دارد به بررسی راهکارهای مناسب برای رسیدن به این کاهش بپردازد. او یکی دیگر از چالش‌های صنعت ترانسفورماتور ایران را روند پیر شدن این تجهیزات عنوان کرد و گفت: اکنون ۷۲۵ هزار ترانس توزیع و ۵۰۰۰ ترانس قدرت در شبکه وجود دارد که به سرعت درحال پیر شدن هستند. وی با بیان اینکه قیمت ترانس‌های قدرت از ۲ میلیارد تومان آغاز و تا ۶ میلیون دلار است افزود: پیر شدن این تجهیزات با این قیمت‌ها، هزینه‌های چند ده میلیاردی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

پیش‌بینی نفت ۷۰ دلاری  در سال ۲۰۲۰

تسنیم | بانک امریکایی مریل لینچ در یادداشتی نوشت: تبعیت قوی از قرارداد کاهش تولید اوپک به همراه سایر پیشرفت‌های مثبت اقتصادی مثل قرارداد تجاری چین و امریکا می‌تواند قیمت نفت برنت را به ۷۰ دلار در هر بشکه برساند. به گزارش اویل پرایس، قرارداد کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند قیمت نفت را در سال آینده به 70 دلار در هر بشکه برساند، البته در صورتی که همه‌چیز طبق این قرارداد پیش برود.  افزایش میزان کاهش تولید به 1.7 میلیون بشکه در روز به علاوه کاهش داوطلبانه بیشتر عربستان، 400 هزار بشکه دیگر به کاهش تولید این گروه اضافه می‌کند که باعث شد بازار هفته گذشته شگفت‌زده شود. به علاوه، عربستان سعودی امیدوار است بتواند به تمام کشورهای عضو برای تبعیت از این قرارداد فشار بیاورد. قیمت نفت بلافاصله پس از اعلام این قرارداد افزایش یافت. گلدمن ساچز پیش بینی خود از قیمت نفت برنت را برای 2020 تا 63 دلار در هر بشکه بالا برد. پیش بینی قبلی این بانک سرمایه‌گذاری 60 دلار در هر بشکه بود. به نظر موسسه تحقیقات انرژی ریموند جیمز، میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در 2020، 65 دلار در هر بشکه و میانگین نفت برنت 70 دلار خواهد بود. به نظر این موسسه، قیمت نفت امریکا در 2021 تا 75 دلار در هر بشکه و نفت برنت تا 80 دلار افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر