شکل‌گیری زنجیره تولید میان پتروشیمی‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۸۷۵
شکل‌گیری زنجیره تولید میان پتروشیمی‌ها

گروه انرژی|

شرکت‌های پتروشیمی واقع در عسلویه به دنبال آن هستند تا باتوجه به شرایط فعلی کشور، برنامه‌های خود در حوزه تولید و توسعه سرمایه‌گذاری همچون قبل ادامه دهند، این موضوعی بود که مدیران سه مجتمع پتروشیمی در جریان بازدید خبرنگاران از سایت این شرکت‌ها به نحوی بر آن تاکید کردند.  تقی صانعی، مدیرعامل یکی از این مجتمع‌ها در نشستی خبری با اشاره به رشد تولید و تداوم صادرات توسط این مجموعه تاکید و عنوان کرد: ما تا 15 آذر سال جاری 2.9 میلیون تن تولید محصول داشتیم که 60 درصد آن صادر و 40 درصد آن به بورس کالا و سایر مجتمع‌های پتروشیمی ارسال شد. در سال ۹۷ ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود داشتیم که ۹۰۰ میلیاردش سود تولید بوده و مابقی به خاطر تلاطمات ارزی نصیبمان شد. اما در ۶ ماهه اول امسال تمامی سودمان از طریق تولید به دست آمده است. او در خصوص تاثیر نوسانات ارزی سال گذشته بر میزان ارزآوری این شرکت گفت: با افزایش نرخ ارز ما سودمان بیشتر می‌شود اما تمام تلاش‌مان را برای ثبات در نرخ ارز می‌کنیم. در سال ۹۷ حدود ۹۰ درصد از ارز صادراتی را در سامانه نیما عرضه کردیم و مابقی ۱۰ درصد نیز خرج تامین تجهیزات‌مان شد.

صانعی این را هم اضافه کرد که  این مجموعه به دنبال آن است تا با افزایش تولید بنزن و پارازایلن، سودهی‌مان را افزایش ‌دهد.  صانعی با اشاره به شکل‌گیری یک زنجیره تولید میان شرکت‌های مختلف داخلی، عنوان کرد: در صنعت پتروشیمی کشور باید زنجیره ارزش شکل بگیرد و تکمیل شود. در حال حاضر در پتروشیمی نوری یک زنجیره تولید حاکم شده است. بدین صورت که ما بنزن تولیدی‌مان را صادر نمی‌کنیم و آن را به پتروشیمی پارس می‌دهیم. پارازایلن تولیدی‌مان نیز به عنوان خوراک پتروشیمی تندگویان استفاده می‌شود.

  نرخ خوراک نوری براساس 95 درصد فوب خلیج‌فارس است

وی با بیان اینکه در بین ۵۲ شرکت پتروشیمی فعلی، تعداد زیادی از کمبود خوراک رنج می‌برند، اظهار داشت: مقدار خوراک دریافتی پتروشیمی نوری روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است. ما برنامه تولیدی با ۹۰ درصد ظرفیت اسمی داشتیم که تاکنون ۹۱ درصد آن محقق شده است و تا آخر سال رکورد خوبی به ثبت می‌رسانیم.

او همچنین در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی بر اینکه با توجه به تغییرات جدید در متن لایحه بودجه ۹۹، آیا شاهد تغییری در وجه دریافتی دولت از این پتروشیمی بابت تامین خوراک آن خواهیم بود؟ بیان کرد: خوراک این واحد سال‌هاست که به نرخ ۹۵ درصد فوب خلیج فارس فراهم می‌شود و از گذشته، تامین بخشی از منابع یارانه‌ها برای دولت در راستای مسوولیت اجتماعی، بر عهده پتروشیمی نوری بوده و بنابراین اتفاق جدیدی در بخش نرخ خوراک این واحد رخ نداده است.

صانعی اضافه کرد: در این راستا پروژه‌هایی با هدف اتصال مجتمع به تمامی فازهای پارس جنوبی انجام دادیم. در اوایل پتروشیمی نوری فقط به فازهای ۱، ۲ و ۳ پارس جنوبی وصل بود اما بعد از گسترش پارس جنوبی الان به همه فازها متصل شده‌ایم و خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین خوراک نداریم. وی در ادامه با اشاره به طرح شیرین‌سازی برش سنگین برای تولید گازوییل یورو ۶ افزود: این پروژه در دست مناقصه است و تا پایان سال برنده مناقصه مشخص می‌شود و کار اجرایی را اوایل سال‌آینده شروع خواهیم کرد. برش سنگین (هوی اند) با گوگرد ۱۰ تا ۵۰ پی‌پی‌ام تولید خواهد شد و از این تولیدات در تامین سوخت یا تولید محصولات پایین دستی استفاده می‌شود.

به گفته او؛ برش‌های سنگین کم گوگرد، کمک‌شایانی به تسریع و افزایش قیمت محصولات این شرکت خواهد کرد، همچنین با توجه به اینکه از ژانویه ۲۰۲۰ کشتی‌ها نمی‌توانند سوخت با گوگرد بالا مصرف کنند، این طرح می‌تواند کمک‌کننده باشد. سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این طرح، ۱۲۰ میلیون دلار است.

  6/1 میلیون تن به ظرفیت متانول کشور  اضافه می‌شود

در جریان بازدید از شرکت پتروشیمی آپادانا که قرار است تا شهریورماه 1400 به بهره‌برداری برسد، مدیرعامل این شرکت به میان خبرنگاران آمد و در خصوص وضعیت این شرکت و برنامه‌های آتی آن توضیح داد. جلیل قسامی با اشاره به برنامه هلدینگ خلیج‌فارس برای افزایش بهینه ارزش متان گفت: در این راستا هلدینگ خلیج‌فارس اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه احداث شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس کرد که به این ترتیب یک واحد جدید متانول احداث شود. با تبدیل گاز متان به متانول شاهد ارزش افزوده بسیار قابل توجهی خواهیم بود همچنین ارزش افزوده زیرمجموعه متانول ارزشی 20 برابری به این محصول پتروشیمی می‌دهد. به گفته او؛ اکنون ظرفیت این شرکت روزانه تولید پنج هزار تنی واحد متانول است و سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال متانول در این شرکت تولید خواهد شد. مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح ۴۶۲ میلیون یورو است که تا امروز از این رقم به میزان 250 میلیون یورو سفارش‌گذاری شده و بسیاری از این خریدها انجام شده است. قسامی خلوص متانول تولیدی در این پتروشیمی را ۹۹.۹ ذکر کرد و گفت: اکنون ایران هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن متانول تولید می‌کند که ۳۰۰ هزار تن آن در داخل مصرف می‌شود و صدور هشت میلیون تن در دستور کار است. او با بیان اینکه هیچ نگرانی بابت بازار صادراتی متانول کشور نداریم، گفت: چین سالانه 60 میلیون تن تولید متانول دارد و علاوه بر این سالی 10 میلیون تن نیز واردات متانول دارد، در حالی که تولید عمده متانول چین از زغال‌سنگ است و این کشور تحت فشار سازمان‌های ناظر بر محیط‌زیست برای تعطیلی واحدهای تولید متانول از زغال‌سنگ بوده و لاجرم در آینده باید اقدام به جایگزینی 80 درصد از تولیداتش با واردات کند که این نیز بازار بزرگی را پیش روی کشور برای صادرات متانول قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر