کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۹۳

صرفه‌جویی 22 میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین

ایرنا| مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از صرفه‌جویی روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در کشور با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در روزهای پایانی آبان‌ماه خبر داد. امیر وکیل‌زاده در این باره افزود: اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور موجب شد تا مصرف روزانه بنزین از میانگین نزدیک به ۹۹ میلیون لیتر به حدود ۷۷ میلیون لیتر در روز رسیده که این رقم از صرفه‌جویی ۲۲ میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین حکایت دارد. وی مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای آبان ماه تا پایان روز پنجشنبه ۲۳ آبان‌ماه امسال (یک روز پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) را به‌طور میانگین ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز اعلام کرد و افزود: مصرف بنزین در مدت مشابه پارسال (یکم تا بیست‌وسوم آبان ماه سال ۹۷) به‌طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین از روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه امسال تا پایان روز جمعه (۱۵ آذرماه) (پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) به ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر رسیده که این رقم معادل روزانه ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر کمتر از ۲۳ روز ابتدایی آبان‌ماه امسال بوده است. وکیل‌زاده تاکید کرد: میزان مصرف بنزین در مدت مشابه پارسال (از ۲۴ آبان تا ۱۵ آذرماه سال ۹۷) روزانه ۸۹میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است.

رقم درآمدهای نفتی در بودجه ۹۹ بلندپروازانه است؟

ایلنا| با صادرات حداقل ۲۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز نیمایی، رقم تعیین شده در بودجه ۹۹ پوشش داده می‌شود. براساس پیش بینی لایحه بودجه سال ۹۹، دولت درآمد ۴۵ هزار میلیارد تومانی از محل صادرات نفت خواهد داشت. محمد چگینی درباره تحقق این رقم از صادرات نفت در بودجه ۹۹ اظهار داشت: اگر دولت از توان و نیروی کارآمد استفاده کند، هدف تعیین‌شده چه در چارچوب صادرات مستقیم یا تسویه با طلبکاران قابل دست یافتن است. وی افزود: علاوه بر تسویه با مطالبات از کانال‌های غیرمرسوم امور بین‌الملل نفت امکان تحقق این رقم وجود دارد، بنابراین رقم تعیین شده بلندپروازانه نیست، به شرطی که از روش‌های کارآمد استفاده شود. این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در حال حاضر برخی حوزه‌های انرژی از جمله نیروگاه‌ها از دولت مطالبه دارند، در مقابل دولت نیز نگران است که اگر نفت را به صورت اعتباری در اختیار کسی قرار دهد به پول آن دسترسی پیدا نکند، بنابراین می‌تواند به این پیمانکاران و تولیدکنندگانی که در حوزه انرژی از دولت طلب دارند، نفت را واگذار کند، آنها می‌توانند دنبال بازاریابی و پیدا کردن مشتری در احجام کوچک‌تر باشند. وی خاطرنشان کرد: با صادرات حداقل ۲۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز نیمایی، رقم تعیین شده در بودجه ۹۹ پوشش داده می‌شود.

خودکفایی زنجیره پالایش تا توزیع گاز تا 5 سال آینده

ایلنا | مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تکمیل فرآیند داخلی‌سازی در صنعت گاز در پنج سال آینده خبر داد و گفت: در این فرآیند موضوع فناوری و داخلی‌سازی در صنعت گاز را تکمیل می‌کنیم تا در زنجیره پالایش تا توزیع نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم. حسن منتظرتربتی گفت: خودکفایی و تولید داخل فرآیندی است که به‌راحتی به دست نمی‌آید، اما در سال‌های اخیر آن را با جدیت دنبال کرده‌ایم. وی از خودکفایی در صنعت گاز خبر داد و گفت: ما در صنعت گاز تا میزان قابل توجهی به خودکفایی نزدیک شده‌ایم و از آنجا که این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است، اکنون بالاترین میزان خودکفایی را دارد. منتظرتربتی با بیان اینکه تحریم‌ها همیشه گریبانگیر صنعت گاز بوده است، اظهار کرد: ما بیشترین حجم تولید داخل را داریم و حداکثر نیاز خود را داخلی‌سازی کرده‌ایم، تا جایی که اکنون دو برند توربوکمپرسور در داخل کشور فعال هستند و بخش اعظم نیاز صنعت گاز در توربوکمپرسورها را رفع می‌کنند؛ در بخش پالایشگاهی نیز این اتفاق افتاده است.

مذاکرات انرژی روسیه و بلاروس بی‌نتیجه ماند

ایسنا | مقامات روسی اعلام کردند روسیه و بلاروس پس از مذاکرات روسای جمهور دو کشور، به حل اختلافاتشان در زمینه تامین نفت و گاز نزدیک شدند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی وی اوایل هفته جاری در شهر سوچی به مذاکره درباره یک نقشه راه یکپارچه پرداختند. با این حال عدم انتشار جزییات مذاکره باعث تقویت نگرانی‌ها نسبت به نیات احتمالی مسکو برای کسب نفوذ جدید در بلاروس به عنوان بخشی از برنامه جذب این کشور شد. وزیر اقتصاد روسیه بدون ارایه جزییات بیشتر گفت: مواضع دو کشور به میزان قابل توجهی نزدیک‌تر شده است. اورشکین اعلام کرده که مقامات دو کشور مجددا در ۲۰ دسامبر در سن پترزبورگ دیدار خواهند کرد. رییس‌جمهور بلاروس که ماه گذشته تهدید کرده بود در صورت عدم حل مسائل نفت و گاز، قرارداد یکپارچگی را با روسیه امضا نخواهد کرد، پس از مذاکرات با پوتین در کنفرانس مطبوعاتی حاضر نشد. روسیه در قالب نفت و گاز ارزان و وام‌های کم هزینه، یارانه‌های انرژی برای بلاروس فراهم کرده تا این کشور را تحت نفوذ سیاسی خود نگه دارد.

 

ارسال نظر