6‚25 میلیارد دلار ارزش سهام آرامکو در عرضه اولیه

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۲۰

ریاض بالاخره جزییات عرضه اولیه سهام آرامکو را منتشر کرد؛ قیمتی بالاتر از سطح پیش‌بینی شده قبلی، یعنی 8.53 دلار به ازای هر سهم. این میزان فروش ارزش کل فروش سهام این شرکت در عرضه اولیه آن را به رکورد تاریخی 25.6 میلیارد دلار می‌رساند. با این حال ارزش عرضه اولیه آرامکو همچنان کمتر از ارزش‌گذاری دو تریلیون دلاری موردنظر ولیعهد عربستان است.

قیمت‌گذاری سهام آرامکو با نشست رسمی اوپک برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست تولید نفت همزمان شد؛ نشستی از مدت‌ها با مذاکره و رایزنی اعضای اوپک و اوپک پلاس برای اعمال سیاست‌های مدنظر خود همراه بود. عربستان سعودی در تمام این رایزنی‌ها به دنبال آن بود تا با تلاش برای توافق به منظور کاهش بیشتر سقف تولید نفت اوپک، زمینه را برای افزایش قیمت نفت و به تبع آن ارزش‌گذاری بالاتر آرامکو دست یابد.

حالا آنطور که شبکه سی‌ان‎‌بی‌سی اعلام کرده است؛ عربستان قیمت سهام آرامکو برای عرضه اولیه را بالاتر از سطح محدوده تعیین شده قبلی، یعنی ۳۲ ریال (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قرار داد تا ارزش کل فروش سهام این شرکت با 25.6 میلیارد دلار، از رکورد 25 میلیارد دلاری عرضه اولیه سهام شرکت علی‌بابا در سال 2014 نیز عبور کند.

اما براساس این قیمت‌گذاری، ارزش کل آرامکو معادل 1.7 تریلیون دلار تعیین شده که این از ارزش اولیه مورد نظر عربستان یعنی 2 تریلیون دلار کمتر است. بخشی از این ارزش‌گذاری پایین‌تر از برآورد قبلی مورد نظر سران ریاض، ناشی از استقبال نه چندان بالا از عرضه سهام این شرکت بود. طی یک ماه اخیر مذاکرات متعددی از سوی دولت عربستان با کشورهای مختلف برای خریداری سهام آرامکو صورت گرفته بود که بخشی از این مذاکرات استقبال چندان بالایی را برای این شرکت به همراه نداشت. در همین راستا عربستان به دلیل عدم استقبال موسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی، مجبور شد برنامه عرضه سهام در نیویورک و لندن را حذف و بخشی از برنامه خود برای جذب سرمایه‌گذار را به متحدان خود در منطقه خلیج‌فارس متمرکز کند.

خبرگزاری ایسنا در این خصوص نوشته است: بانک‌های سعودی در مدت اخیر برای شهروندان این کشور وام‌های ارزان قیمت برای خرید سهام آرامکو عرضه کردند. همچنین دولت عربستان سرمایه‌گذاری در آرامکو را به خصوص پس از حملاتی که به تاسیسات نفتی این کشور در سپتامبر صورت گرفت به عنوان یک وظیفه میهن پرستانه تبلیغ کرد. براین اساس شهروندان سعودی 0.5 درصد یا حدود یک سوم سهام عرضه شده آرامکو را می‌توانند خریداری کنند.

براساس گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی و سازمان سرمایه‌گذاری کویت که دو متحد اصلی عربستان در منطقه خلیج‌فارس هستند، قصد سرمایه‌گذاری در عرضه سهام آرامکو را دارند.

گفته می‌شود آرامکو قصد دارد 75 میلیارد دلار سود سهام برای سال 2020 پرداخت کند که این میزان بیش از پنج برابر بیشتر از پرداختی شرکت اپل خواهد بود. اما رویترز در این خصوص نوشته که؛ سرمایه‌گذاری در آرامکو با توجه به قیمت نفت و دورنمای ضعیف رشد تقاضا برای نفت که انتظار می‌رود از سال 2025 به بعد ضعیف‌تر شود، بدون ریسک نخواهد بود.

 

ارسال نظر