صادرات 13 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تا پایان سال

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۳۳
صادرات 13 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تا پایان سال

گروه انرژی|

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به کاهش صادرات محصولات پتروشیمی در هفت ماهه نخست سال جاری، پیش‌بینی کرد تا پایان سال با صادرات حدودا 13 میلیارد دلاری در این حوزه روبرو باشیم. سید حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی کشور در گفت‌وگو با «روزنامه تعادل» به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال جاری گمرک آمار روزانه مربوط به صادرات در این حوزه را منتشر نمی‌کند و آمار ماهانه نیز با تاخیر منتشر می‌شود که همین امر تجزیه و تحلیل در حوزه عملکرد صادراتی و پیش‌بینی‌ها را سخت می‌سازد.

او در خصوص برآوردهای آماری موجود اینگونه توضیح داد: در هفت ماه نخست امسال صادرات محصولات پتروشیمی کشور حدود 11 درصد کاهش یافته است که سه حوزه کالایی عمده در صادرات این بخش به متانول و ال‌پی‌جی، اوره و آمونیاک و مواد پلیمری اختصاص دارد. این فعال صنعت پتروشیمی کشور به تشریح وضعیت صادراتی این سه گروه عمده صادراتی پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر به واسطه تحریم‌ها ما بخشی از بازارهای صادراتی خود به ویژه مقاصد اروپایی خود در زمینه پلیمرها را از دست دادیم اما در عوض وضعیت ما در حوزه صادرات متانول و گاز مایع مثبت و خوب است. در خصوص اوره و آمونیاک نیز باتوجه به نزدیک شدن به فصل کشاورزی، تقاضا برای خرید این محصولات از ایران رو به افزایش خواهد گذاشت. اغلب کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و دیگر کشورهایی همچون هند و ویتنام، از خریداران بزرگ اوره و آمونیاک ما هستند.

او در ادامه می‌افزاید: علاوه بر اینها بخشی از صادرات ما هم به ویژه در خصوص میعانات توسط بورس انرژی صورت می‌گیرد که در این بخش نیز خریداران خوبی به ویژه از عراق و سایر کشورهای همسایه داریم. کمااینکه پیش‌بینی می‌شود در این بخش افزایش صادرات نیز داشته باشیم. اما در عین حال یکی از محصولاتی که به دلیل نیاز بازار داخل جلوی صادرات آن تقریبا گرفته شده، پت است که عمده تولیدات این محصول به مصرف داخل می‌رسد. به عقیده حسینی؛ با همه این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد که صادرات محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال جاری به حدود 12 تا 13 میلیارد دلار برسد. البته پیش‌بینی در شرایط کنونی کمی سخت‌تر از قبل است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه آیا می‌توان سهمی از میزان و ارزش صادرات پتروشیمی‌ها برای سال آینده ارایه داد، گفت: بنده معتقدم در شرایط فعلی حتی نوشتن بودجه نیز کاری بیهوده است زیرا مشخص نیست که چه میزان از برآوردهای بودجه‌ای کشور قابل عملیاتی باشد، چه برسد به برآورد از صادرات در حوزه صنایع پتروشیمی.

او معتقد است: بدون شک ما سال سختی را پیشرو خواهیم داشت که مشخص نیست چه میزان صادرات در حوزه‌های مختلف از جمله نفت بتوانیم داشته باشیم. در سال آینده راه‌های کسب درآمد برای دولت بسیار سخت خواهد بود و به تبع آن منابع ارزی نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. در همین زمینه مشخص نیست که صنایع پتروشیمی هم در سال آینده چه میزان ارزآوری برای کشور داشته باشند.

 

ارسال نظر