کوتاه ا ز دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۵۲

کمک بلاعوض برای گازسوز کردن خودروهای عمومی

شانا| بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین، به وانت بارها، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربرهای شخصی برای گازسوز کردن کمک بلاعوض ارایه می‌دهد. شورای اقتصاد در نشست فوق‌العاده روز دوشنبه بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند. این مصوبه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو را در برمی‌گیرد و همه خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور شامل این مصوبه می‌شوند.

سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.

تردید اکوادور در ترک اوپک

ایسنا| اکوادور در اوایل اکتبر تصمیم خود برای خروج از عضویت اوپک را اعلام کرد. در آن زمان این کشور در نتیجه اعتراضات داخلی به تصمیم دولت برای قطع یارانه‌های سوخت وضعیت اضطراری اعلام کرده بود اما اکنون منابع آگاه به «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» اظهار کرده‌اند که اکوادور در تصمیم خود بازنگری کرده است. لغو عضویت به معنای صرفه‌جویی حدود دو میلیون دلاری در قالب هزینه عضویت اوپک خواهد بود. این دو میلیون دلار برای صندوق بین‌المللی پول که به این کشور بیش از چهار میلیارد دلار وام داده و همچنین شهروندانش که به حذف یارانه‌های سوخت معترض بودند، هزینه قابل قبولی نیست. بر اساس گزارش اویل پرایس، وزیر انرژی جدید اکوادور که چند هفته پیش به این سمت منصوب شد، ظاهرا حضور در نشست هفته جاری اوپک در وین را تایید نکرده است. اکوادور مشارکت اندکی در تلاش‌های اوپک برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار نفت داشته است. این کشور تولید ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت را برای ماه اوت گزارش کرده بود که بالاتر از سهمیه تولید ۵۰۸ هزار بشکه در روز تحت پیمان محدودیت عرضه اوپک بود. در حقیقت اکوادور تنها به مدت یک ماه در ژانویه مطابق با سهمیه خود، نفت تولید کرده است. اکوادور در سال ۱۹۷۳ به اوپک پیوست و در سال ۱۹۹۲ از این گروه خارج شد و مجددا در سال ۲۰۰۷ به اوپک بازگشت.

 

ارسال نظر