پیشنهاد تخصیص سالانه 100 لیتر بنزین سهمیه‌ای به عنوان هدیه

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۹۶
پیشنهاد تخصیص سالانه 100 لیتر بنزین سهمیه‌ای به عنوان هدیه

گروه انرژی|

نمایندگان مجلس بار دیگر دست به کار شدند تا پس از افزایش قیمت بنزینی که در آن دخل و تصرفی نداشت و همچنین انتقاداتی که نسبت به این سیاست و نحوه اجرای آن بود، طرح دو‌فوریتی دیگری را ارایه دادند. طرحی که در صورت تصویب، دولت مکلف خواهد شد که هر 6 ماه یک‌بار بنزین 1500 تومانی را به عنوان هدیه در کارت سوخت کم‌مصرف‌ها شارژ کند.

نمایندگان مجلس در حالی این طرح را به هیات رییسه فرستادند که هفته گذشته نیز سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از تدوین طرحی دو‌فوریتی برای تک‌نرخی شدن قیمت بنزین خبر داده بود؛ طرحی که طبق گفته بهرام پارسایی، به دنبال بنزین تک نرخی 1500 تومانی است. گرچه بعید به نظر می‌رسد با وجود تصویب سهمیه‌بندی بنزین توسط سران قوا، طرحی که پارسایی از آن خبر داده بود، به سرانجام برسد. از سوی دیگر، روز گذشته قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با روزنامه تعادل از پیشنهاد دیگری توسط جمعی از نمایندگان مجلس برای افزایش سهمیه بنزین خبر داده بود. به گفته ساعدی؛ پیشنهادی که در این خصوص مطرح است، افزایش میزان سهمیه بنزین به 100 تا 120 لیتر است.

اما آنطور که خبرگزاری فارس از طرح دو‌فوریتی بنزینی جدید مجلس نوشته، گفته می‌شود که جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی ضمن اینکه خواستار واریز تمامی هزینه‌های مابه‌التفاوت مدیریت مصرف سوخت به حساب خانوارهای مشمول طرح هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند، مشوق‌هایی را نیز برای رانندگانی که در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنند، تعیین کرده‌اند.

این طرح که عنوان آن «ممنوعیت افزایش قیمت کالا و خدمات ناشی از طرح مدیریت مصرف سوخت » است، در هشت ماده به موضوع سوخت و منابع حاصل از آن پرداخته است. ماده یک و دو این طرح به مساله مدیریت قیمت‌ها و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات به واسطه افزایش قیمت بنزین اشاره داشته و تاکید شده که؛ هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات بدون تصویب هیات وزیران مشمول جریمه 3 تا 5 برابر مقدار قیمت افزایش‌ یافته نسبت به قیمت‌های قبل از طرح مدیریت مصرف سوخت خواهد شد. ماده سوم تا ششم این طرح نیز به موضوع مدیریت سوخت و منابع حاصل از اجرای آن اشاره داشته و تاکید شده که صددرصد منابع و درآمدهای حاصل از مدیریت منابع سوخت باید به حساب خانوارهای مشمول قانون هدفندی یارانه‌ها واریز شود. همچنین سازمان برنامه‌وبودجه مکلف خواهد شد تا گزارش‌های ماهانه‌ای از میزان درآمد حاصل از مدیریت سوخت و درآمد ناشی از آن را به مجلس ارایه دهد.

اما در ماده هشت طرح دو‌فوریتی نمایندگان مجلس، از دولت خواسته خواهد شد سهمی بیش از سهمیه‌ ماهانه را به گروهی از کارت‌های سوخت اختصاص دهد. طبق این ماده؛ دولت مکلف است سالانه 100 لیتر بنزین (هر 6 ماه یک بار) به عنوان هدیه کارت سوخت خودروها، ویژه کم‌مصرف‌ها را به‌ قیمت 1500 تومان شارژ کند.آنطور که خبرگزاری فارس نوشته؛ این طرح به امضای بیش از 130 تن از نمایندگان مجلس رسیده و تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. با این حال مشخص نیست که این طرح دو‌فوریتی نیز پس از مطرح شدن مسکوت خواهد ماند یا می‌تواند از پیچ مجلس عبور کند.

 

ارسال نظر