آیا پیوستن برزیل به اوپک، به سود آن کشور خواهد بود

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۹۵
آیا پیوستن برزیل به اوپک، به سود آن کشور خواهد بود

گروه انرژی|

حدود یک ماه قبل بود که زمزمه‌هایی از موضوع پیوستن برزیل به اوپک مطرح شد، موضوعی که با استقبال محمد بارکیندو دبیرکل نیز همراه بود. اما چند روز پس از بیان رویکرد دبیرکل اوپک به این مساله، وزیر اقتصاد برزیل اعلام کرد که کشورش هیچ تمایلی برای پیوستن به این سازمان برای تعیین قیمت یا کاهش تولید ندارد. این در حالی بودکه رییس‌جمهور برزیل در مجمع ماه اکتبر عربستان گفته بود که دوست دارد کشورش به اوپک بپوندد. ریستاد انرژی با استناد به همین اظهارات رییس‌جمهور برزیل، به بررسی پیوستن برزیل به اوپک پرداخته و آن را به نفع اوپک و به زیان کشور نفت‌خیز امریکای لاتین ارزیابی کرده است.

براین اساس با اشاره به سابقه برزیل در تولید نفت خام، عنوان شده که تولید نفت برزیل در سطح فعلی خود برای ارزان نیست. پتروبراس (شرکت نفت و گاز برزیل) از سال 2010 تا 2018 بیش از 78 درصد از منابع 396 میلیارد دلاری برزیل را برای اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری هزینه کرده که به تبع آن این شرکت در سال 2014 به یکی از بدهکارترین شرکت‌های نفتی تبدیل کرد. با این حال تولید این شرکت رو به رشد بوده است. برهمین اساس آنطور که ریستاد انرژی پیش‌بینی کرده؛ در صورت پیوستن برزیل به اوپک و پذیرش شروط این سازمان برای کاهش میزان تولید، شرکت پتروبراس با چالش‌هایی روبرو خواهد شد که می‌تواند به تهدیدی برای این شرکتص بزرگ نفت و گاز برزیل تبدیل شود زیرا این کشور به‌رغم افزایش تولید خود، ملزم به کاهش بدهی‌هایش و بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های کلانی است که قبلا انجام شده است. این گزارش ضمن تاکید بر عدم نیاز برزیل برای پیوستن به اوپک، عنوان می‌کند که شرکت‌های نفتی برزیل به دنبال تثبیت و حتی افزایش تولید خود هستند. براساس این گزارش، برزیل قبلا هم به عضویت در اوپک دعوت شده بود اما دولت این کشور اعلام کرده بود که طبق قانون، برزیل نمی‌تواند در عملیات تولید شرکت‌ها دخالت کند. ریستاد انرژی عنوان می‌کند که به نظر می‌رسد در برزیل هیچکس علاقه‌ای به پیوستن این کشور به سازمان اوپک ندارد؛ همان موضوعی که حدود یک ماه قبل وزیر اقتصاد برزیل نیز آن را مطرح کرد.

براساس گزارش‌های موجود، پتروبراس به عنوان یک تولیدکننده نفت، پرشتاب‌ترین نرخ رشد را در جهان داشته و کنترل تولید بیش از هشت میلیارد بشکه نفت در میدان بوزیوس را به دست آورده است. در عین حال این شرکت در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان در میان شرکت‌های سهامی عام تا سال 2030 قرار دارد. سایت نفت ما در خصوص این شرکت نوشته است؛ پتروبراس در طول سال 2019 از رتبه پنجم به جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نفت ارتقا یافت و میزان تولیدش در سه ماهه سوم این سال به حدود 2.2 میلیون بشکه در روز رسید. اوایل پرایس نیز در این زمینه عنوان می‌کند؛ تولید نفت برزیل به مدد پتانسیل پتروبراس برای پیک تولید احتمالی 3.8 میلیون بشکه در روز ممکن است از 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2019 به بیش از 5.5 میلیون بشکه در روز تا سال 2030 صعود کند.

 

ارسال نظر