شمشیر از روی امریکا علیه صادرکنندگان گاز

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۴۳
شمشیر از روی امریکا علیه صادرکنندگان گاز

نماینده وزیر نفت در نشست فوق‌العاده وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) با تشریح انتظارها از پنجمین نشست سران این نهاد گفت: امریکا در سال‌های اخیر با نوعی انحصارطلبی و تحریم، به جنگ حق توسعه ملت‌ها رفته است و با تروریسم اقتصادی سعی دارد جلو توسعه ملت‌ها را بگیرد.

محمدحسین عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به برگزاری پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شهر مالابوی گینه استوایی در پایان این هفته (جمعه، هشتم آذرماه) یادآور شد: نشست سران جی‌یی‌سی‌اف پیش از این در کشورهای قطر، روسیه، ایران و بولیوی برگزار شده است که آخرین آن در بولیوی (۲۰۱۷) بوده است.

وی با بیان اینکه پیش از نشست سران، دومین سمینار بین‌المللی گاز با حضور وزیران کشورهای عضو، روسای شرکت‌های بین‌المللی گاز، شرکت‌های ملی نفت و گاز کشورها، استادان و صاحب‌نظران و رسانه‌های دنیا ششم آذرماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: وزیران نفت و گاز کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف نیز در نشستی فوق‌العاده درباره دستور کار و بیانیه سران بحث می‌کنند و آن را برای تصویب سران پیشنهاد خواهند داد.چهارمین سمینار جهانی گاز به ابتکار دبیرکل ایرانی (محمدحسین عادلی) سازمان جی‌یی‌سی‌اف سال ۲۰۱۷ در بولیوی برگزار شد.

عادلی موضوع پنجمین سمینار بین‌المللی گاز را «به چالش کشیدن وضع موجود؛ ایجاد آینده پایدار» عنوان کرد و با بیان اینکه این موضوع، مناظره و بحث‌های چالشی میان سخنرانان و شرکت‌کنندگان به همراه خواهد داشت، افزود: بازار گاز جهان در خلال چند سال اخیر با ظهور تولیدکنندگان جدید نظیر امریکا، استرالیا، کانادا و بعضی کشورهای کوچک‌تر در آفریقا و به‌ویژه تولید گاز شیل که در امریکا بالاترین رکورد را دارد، دگرگون شده است.

دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف درباره قیمت گاز و کاهش آن در سال‌های اخیر یادآور شد: قیمت گاز برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو که در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ در شرق آسیا به حدود ۲۰ دلار رسیده بود، اکنون به‌طور میانگین در بازارهای منطقه‌ای مختلف ۴ تا ۵ دلار و در شرق آسیا ۵ تا ۶ دلار است. از طرف دیگر رقابت سختی میان کشورهای صادرکننده گاز به وجود آمده است. بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم سخنرانان این سمینار به‌ویژه از کشورهای عضو، چه پیشنهادهایی برای چالش‌های موجود ارایه می‌کنند.

 گاز  و  برطرف کردن  فقر  انرژی

همچنین نماینده وزیر نفت در نشست فوق‌العاده وزیران عضو جی‌یی‌سی‌اف در تشریح پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم گفت: با توجه به اینکه این نشست در آفریقا برگزار می‌شود، برای کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف این قاره اهمیت فراوانی دارد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بیشترین تعداد سران از کشورهای آفریقایی در این نشست حضور یابند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود بیانیه سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز چند محور اساسی را در پنجمین نشست خود مورد اشاره قرار دهد، توضیح داد: نخست اینکه امریکا در سال‌های اخیر با نوعی انحصارطلبی و تحریم، به جنگ حق توسعه ملت‌ها رفته است و با تروریسم اقتصادی سعی دارد جلو توسعه ملت‌های دیگر را بگیرد. بعضی از کشورهای عضو این سازمان نظیر ایران، روسیه و ونزوئلا به‌طور مستقیم و کشورهای دیگر به‌ویژه به‌تازگی بولیوی به‌طور غیرمستقیم آماج این نوع هدف‌گیری‌های منفی امریکا بودند. باید دید سران کشورهای جی‌یی‌سی‌اف چگونه این موضوع را مطرح می‌کنند.عادلی دومین موضوع را استفاده از گاز در کاهش آلودگی‌ها و مسائل تغییرات آب و هوا دانست و با بیان اینکه گاز در رقابت با منابع انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد و انتظار می‌رود بیانیه سران بر این محور تاکید کند، تصریح کرد: همکاری بین کشورهای عضو در شرایطی که تحریم‌ها در گستره جهان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب محروم شدن کشورها از حق توسعه منابع خود می‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این اجلاس در آفریقا برگزار می‌شود و تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی در فقر انرژی به‌سر می‌برند بحث استفاده از گاز برای تامین انرژی و برطرف کردن فقر انرژی یکی دیگر از محورها خواهد بود.محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری نماینده حسن روحانی، رییس‌جمهوری در پنجمین نشست سران جی‌یی‌سی‌اف است و محمد حسین عادلی به نمایندگی از بیژن زنگنه، وزیر نفت ریاست هیات ایرانی را در نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف که هفتم آذرماه برگزار می‌شود، به‌عهده خواهد داشت.

 

ارسال نظر