کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۶۵

توافق برای ساخت 20 هزار نیروگاه خورشیدی

ایرنا| تفاهمنامه ساخت ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس بین سازمان برنامه و بودجه، سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا شد.

تفاهمنامه طرح جهاد روشنایی با هدف ساخت نیروگاه‌های خورشیدی توسط خانوارهای نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی امروز (شنبه) با حضور «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه، سردار «غلامرضا سلیمانی» رییس سازمان بسیج مستضعفین و «مرتضی بختیاری» رییس کمیته امداد امام خمینی امضا شد.حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: اجرای این طرح بر اساس اجرای قانون بودجه است که با مشارکت سازمان بسیج انجام می‌شود.وی اضافه کرد: برای احداث هر نیروگاه ۳۵ میلیون تومان وام اعطا می‌شود و برق تولیدی نیز توسط وزارت نیرو خریداری خواهد شد.معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: قرار است در گام نخست ۲۰ هزار نیروگاه برای ۲۰ هزار خانوار روستایی، عشایر و مرزی احداث شود و در گام‌های بعدی به ۱۰۰ هزار نیروگاه افزایش خواهد یافت.

دولت در تصویب آیین‌نامه توسعه پالایشگاه‌ها تعلل کرد

فارس| عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بعد از اینکه قانون توسعه پالایشگاه‌ها را در مجلس تصویب کردیم، وزارت نفت دو ماه فرصت داشت آیین‌نامه اجرایی این طرح را بنویسد. متاسفانه اما هنوز این آیین‌نامه اجرایی به تصویب دولت نرسیده و در این زمینه تعلل صورت گرفته است.

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پالایشی کشور گفت: مجلس به دنبال هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد و جلوگیری از خام‌فروشی، طرح توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و ایجاد پالایشگاه و پتروپالایشگاه تدوین و تصویب کرد.وی افزود:  براین اساس با این مدل طرح‌هایی که خوراک، پروانه، مجوز و مکان مناسب دارد مانند طرح‌های سیراف در عسلویه، پالایشگاه آناهیتا و تعدادی از طرح‌های پتروشیمی استان فارس می‌توانند فعال شده و تبدیل به پتروپالایشگاه شوند.این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بعد از اینکه قانون توسعه پالایشگاه‌ها را در مجلس تصویب کردیم، وزارت نفت دو ماه فرصت داشت تا آیین‌‌نامه اجرایی این طرح را بنویسد. متاسفانه اما هنوز این آیین‌‌نامه اجرایی به تصویب دولت نرسیده و در این زمینه تعلل صورت گرفته است.

تاخیر در راه‌اندازی خط لوله صادرات گاز روسیه

ایسنا| یک مقام روسی اعلام کرد خط لوله گاز «نورد استریم۲» که مستقیما روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک به یکدیگر متصل می‌کند، در اواسط سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی خواهد شد.

دیمیتری کوزاک، معاون نخست‌وزیر روسیه در پاسخ به سوالی درباره زمان عملیاتی شدن خط لوله گاز «نورد استریم۲» گفت: این خط لوله اواسط سال میلادی آینده راه‌اندازی خواهد شد.اظهارات وی در حالی مطرح شد که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه یک روز قبل گفته بود: خط لوله گاز «نورد استریم۲» همانطور که پیش از این توسط شرکت گازپروم برنامه‌ریزی شده بود، همچنان ممکن است در اواخر سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شود. با این حال زمان راه‌اندازی این خط لوله به سرعت ازسرگیری ساخت و پر کردن این خط لوله بستگی دارد.دانمارک مجوز نهایی برای تکمیل ساخت خط لوله گاز «نورد استریم۲» را در ۳۰ اکتبر صادر کرد. زمان کار برای احداث بخشی از این خط لوله در آبهای دانمارک برای زمان آغاز جریان یافتن گاز در این خط لوله کلیدی مانده است.احتمال تاخیر در ساخت خط لوله گاز «نورد استریم۲» هم موضع روسیه در مذاکرات برای توافق ترانزیت جدید با شرکت نفت و گاز اوکراین را ضعیف می‌کند.

سران کشورهای صادرکننده گاز گرد هم می‌آیند

ایلنا| پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی (هشتم آذرماه) در مالابو، پایتخت گینه استوایی برگزار می‌شود، ریاست این نشست با کشور میزبان است.نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، آخرین و چهارمین دوره نشست سران جی‌یی‌سی‌اف آذرماه سال ۹۶ در سانتاکروز بولیوی برگزار شد.اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بیانیه پایانی نشست سران در بولیوی (سانتاکروز) بر اهمیت گاز طبیعی در سبد انرژی جهان تاکید و تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه اعضای این سازمان را محکوم و همچنین عزم خود را بر تلاش مشترک برای تثبیت گاز به عنوان سوخت و خوراک مطلوب جزم کردند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، جمهوری اسلامی ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ‌ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ١٢ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، نروژ، عمان و پرو، به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

 

ارسال نظر