CNG برنده واقعی تصمیمات بنزینی

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۷۵
CNG برنده واقعی تصمیمات بنزینی

گروه انرژی|

طی روزهای گذشته که طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن اجرایی شد، کشور شاهد رشد روزانه 2 میلیون متر مکعبی مصرف سوخت سی‌ان‌جی بوده است.

روز چهارشنبه خبرگزاری فارس گزارش داده بود که به سبب طرح سهمیه‌بندی بنزین در طول 6 روز، مصرف CNG کشور 2 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود که با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح، مصرف گاز طبیعی فشرده از سوی خودروها به‌طور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سی‌ان‌جی حدود ۲ میلیون مترمکعب دیگر نیز افزایش یابد.

به گفته حسن قلی‌پور، پیش‌بینی می‌شود مصرف سی‌ان‌جی در کشور با ادامه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.

سی‌ان‌جی با وجود آنکه از طرف حاکمیت انگیزه‌های جداگانه‌ای مثل پاک بودن این حامل انرژی به نسبت سایر سوخت‌های فسیلی و همچنین ظرفیت عظیم گازی ایران را پشت سر خود برای توسعه دارد، در سال‌های اخیر که ایران در تولید بنزین به خودکفایی رسید، مورد بی‌توجهی مسوولان وزارت نفت قرار گرفت و به تبع، مصرف آن در کشور کاهشی شد. بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مصرف سی‌ان‌جی که در سال 1396 حدود 20.9 میلیون متر مکعب در روز بود، در سال 1397 به 20.8 میلیون متر مکعب در روز رسید. این رقم در سال 1398 تا زمان اعلام اجرای سهمیه‌بندی بنزین در آبان‌ماه، کاهش محسوسی یافت و بنا به گفته حسن قلی‌پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به چیزی نزدیک به 19 میلیون متر مکعب در روز رسیده بود.

 ظرفیت بیش از 40 میلیون متر مکعبی CNG

هم‌اکنون ۲ هزار و ۴۷۲ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در سطح کشور فعال‌ هستند که از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند. سهم خودروهای سی‌ان‌جی از کل خودروهای کشور معادل 23 درصد و حدود 4 میلیون و 300 هزار خودرو می‌شود.کاهش جاذبه‌های سی‌ان‌جی برای مردم که در خردادماه امسال با افزایش نرخ 10 درصدی نیز همراه بود، سبب شد که جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده روز به روز خلوت‌تر شده و ظرفیت فعال خود را کاهش دهند. بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، بیش از 50 درصد ظرفیت مازاد در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی وجود دارد. این امر بدان معناست که جایگاه‌های موجود می‌توانند پاسخگوی حدود 9 میلیون خودروی گازسوز باشند. در همین راستا، به دنبال سهمیه‌بندی بنزین و افزایش مجدد اقبال عمومی به گاز طبیعی فشرده، حسن قلی‌پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به خبرگزاری فارس گفت که این شرکت در تلاش است که ظرفیت فعال جایگاه‌ها را افزایش داده و جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی که غیرعملیاتی شده بودند را دوباره وارد مرحله عملیاتی کند.

 

ارسال نظر