کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۸۷

روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت مخالف است

تسنیم| روسیه در نشست صادرکنندگان نفت که ماه میلادی آینده در وین برگزار می‌شود با ادامه سطح فعلی کاهش تولید موافقت خواهد کرد اما موافق کاهش بیشتر تولید نیست. به گزارش رویترز، 3 منبع مطلع گفتند، بعید است روسیه در نشست صادر‌کنندگان نفت که ماه آینده در وین برگزار می‌شود با کاهش بیشتر تولید موافقت کند، اما ممکن است برای حمایت از عربستان با ادامه سطح فعلی کاهش تولید موافقت کند. سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) قرار است روز 5 دسامبر در مقر خود در وین تشکیل جلسه دهد و پس از ان نشستی میان اوپک و متحدانش از جمله روسیه برگزار شود. همچنین قرار است روز 5 دسامبر عربستان قیمت پیشنهادی خود را برای سهام شرکت آرامکو ارایه نماید. قیمت نفت در آن مقطع زمانی احتمالا نقش بسیار مهمی در قیمت‌گذاری سهام شرکت آرامکو خواهد داشت. منابع مطلع گفتند، اوپک و متحدانش نگران تضعیف رشد تقاضا برای نفت در سال 2020 هستند. استدلال روسیه این است که کاهش داوطلبانه تولید نفت در ماه‌های سرد زمستان به ویژه در غرب سیبری که دو سوم تولید نفت روسیه در آن منطق انجام می‌گیرد و بخش عمده سکوهای نفتی این کشور را در خود جای داده اقدامی دشوار است. به گفته کارشناسان، بستن یک چاه نفت در وضعیت سرما و یخبندان می‌تواند موجب انفجار چاه شود. اما در عین حال این ریسک وجود دارد که با برودت شدید هوا و رسیدن دما منفی 50 درجه سانتیگراد، تولید به صورت اجباری کاهش یابد. یک منبع آگاه گفت: «ما انتظار داریم در نشست ماه دسامبر گفت‌وگوهای جدی‌ای در جریان باشد. روسیه با کاهش تولید در فصل زمستان موافق نیست.» وزارت نفت روسیه به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

درآمد 5‚7 میلیون دلاری از محل افزایش قیمت بنزین

ایلنا |یک کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: وقتی ساختار خودرویی پرمصرف است، وقتی سیستم حمل و نقل عمومی کشش ندارد، وقتی جایگزین متنوع مثل ال.پی.جی، خودروی برقی و هیبریدی نداریم، وقتی جاده نامناسب است این فشار افزایش قیمت فقط روی مصرف‌کننده‌ است.

نصرت‌الله سیفی درباره تحقق اهداف سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: بر اساس اطلاعات واصله و گمانه‌زنی‌ها و طبق اتفاقاتی که در سال 89، زمان افزایش قیمت بنزین افتاد و افت مصرف داشتیم، احتمالا این افزایش قیمت منجر به کاهش 10 میلیون لیتر در روز و کاهش قاچاق می‌شود و 5 میلیون لیتر هم کاهش بابت روی آوردن مردم به سمت سی.ان.جی خواهد بود که جمعا از حدود 105 میلیون لیتر مصرف در روز حدود 15 میلیون آزادسازی مصرف برای صادرات بیشتر خواهیم داشت.

وی افزود: اکنون پالایشگاه‌ها ظرفیت لازم برای تولید را دارند و به نظر می‌رسد کشورهای اطراف هم کشش دارند که 15 میلیون لیتر را به ازای هر لیتر 50 سنت بفروشیم که در این صورت 7.5 میلیون دلار در روز درآمد ارزی خواهیم داشت.

ابطال کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده

ایسنا | سخنگوی شرکت ملی نفت فرآورده‌های نفتی گفت: براساس مصوبه هیات دولت خودروهای بالای ۲۵ سال و موتورسیکلت‌های بالای ۱۰ سال کارت سوخت به آنها تعلق نمی‌گیرد.  فاطمه کاهی با بیان اینکه براساس آیین‌نامه هیات دولت خودروهای دارای شرایط فرسودگی نه تنها کارت سوخت‌شان ابطال می‌شود، اظهار کرد: برای این مساله کارگروهی تشکیل شده بود که در نهایت هیات دولت در مورد آن تصمیم‌گیری کرد. براساس آیین‌نامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی با عمر ۱۰ سال، مینی‌بوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون‌شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون‌شهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۱۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتورسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند. براساس این تصمیم که از سال ۱۳۸۸ تاکنون جاری است تمام وسائل نقلیه‌ای که شامل این قانون می‌شوند امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.

نفت ارزان‌ شد

ایرنا|قیمت نفت در پایان معاملات روز سه‌شنبه به‌دنبال عدم پیشرفت مذاکرات تجاری چین و امریکا و افزایش عرضه کاهش یافت و به ۶۰ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.  به گزارش رویترز، نفت برنت دریای شمال با کاهش یک دلار و ۵۳ سنتی، نسبت به روز دوشنبه، هر بشکه ۶۰دلار و ۹۱ سنت معامله شد. نفت وست تگزاس امریکا نیز یک دلار و ۸۴ سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای ۵۵ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت دریای شمال در سال جاری میلادی و در سایه فریز نفتی کشورهای عضو اوپک و تولید‌کنندگان مستقل نفت به رهبری روسیه، حدود ۱۵ درصد رشد کرده بود. اوپک به همراه مسکو در ابتدای سال جاری میلادی توافق کرده بودند که تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به توافق کاهش تولید نفت پایبند باشند. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که بعید به نظر می‌رسد، روسیه در نشست آینده با دیگر صادرکنندگان این ماده سوختی، کاهش تولید نفت خود را تمدید کند.

 

ارسال نظر