رقابت ایران و عربستان در بخش برق عراق

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۸۳
رقابت ایران و عربستان در بخش برق عراق

کمتر از 45 روز دیگر زمان توافق شده میان ایران و عراق برای صادرات برق به این کشور به پایان می‌رسد و آنچه که از شواهد برمی‌آید به نظر می‌رسد ایران همچنان گزینه اصلی تامین برق عراق است.

در بهمن ماه سال گذشته و در سفر 3 روزه لوی خطیب وزیر برق عراق و هیات همراه به تهران دو تفاهمنامه و یک قرارداد در زمینه برق به امضا رسید. در آن سفر مقرر شد تا صادرات برق ایران علی‌رغم بدهی‌هایی که عراق به ایران از بابت دریافت برق داشته تا پایان سال 2019 از ایران برق وارد کند.

با گذشت حدود 10 ماه از این سفر و امضای قرارداد عراقی‌ها ناگزیر هستند که در سال 2020 نیز اقدام به خرید برق از ایران کنند اما آنچه باید طرف ایرانی به آن توجه داشته باشد این است که مبادا عراقی‌ها در حال خرید زمان برای جایگزین کردن کشور دیگری به جای ایران برای خرید برق باشند.

به گزارش فارس، رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران صادرات برق را تا زمانی که و به میزانی که مورد نیاز عراق است ادامه می‌دهد گفت: ایران درصدد است تا نقش منحصربه فردی را در بازسازی صنعت برق عراق ایفا کند.

اما کارشناسان انرژی نیز بر این باور هستند که عراق نیازمند خرید برق ایران است اما ایران هم باید از این فرصت استفاده کرده و تنها صرف صادرات برق به این کشور را در دستور کار خود قرار ندهد.

علی بخشی رییس سندیکای صنعت برق نیز با اشاره به اینکه قطعا صادرات برق به عراق در سال 2020 نیز تمدید خواهد شد گفت: عراق راه دیگری برای تامین برق خود از ایران ندارد و در جلساتی که با آنها داشتیم تا زمانی که نیاز برقی خود را از ایران تامین کند ایران توانایی تامین برق این کشور را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد عراقی‌ها برای اینکه زمان را از دست ندهند فعلا خرید برق از ایران را ادامه می‌دهند و به یک‌باره کشور دیگری مثل عربستان را جایگزین ایران می‌کنند اظهار داشت: به هر حال عراقی‌ها به دنبال تامین نیاز برق خود از هر مسیری هستند و حتی در این فکر هستند که با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

بخشی تاکید کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که مدام عنوان می‌شود عربستان احتمالا جایگزین ایران برای فروش برق ارزان به عراق خواهد شد اما باید اذعان کرد که عربستان امکان اتصال برق حداق تا 3 سال آینده را ندارد چرا که اتصال برق عربستان 60 هرتز است این در حالی است که برق عراق و ایران هر دو 50 هرتز هستند.

رییس سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: البته نباید از این موضوع غافل شویم که اگر عراق بخواهد از کشور دیگری برق وارد کند می‌تواند در طول سه سال این کار را بکند اما تا آنجایی که ما خبر داریم فعلا درصدد این موضوع نبوده است.

وی افزود: باید تاکید کنم که عربستان فعلا شانس تامین برق عراق را ندارد اما باید اذعان کرد که این فرصت هم برای ایران دایمی نیست و ایران باید به فکر این باشد که در عراق اقدام به احداث نیروگاه و بازسازی و کاهش تلفات برق این کشور باشد.

به گفته وی، ایران در حال حاضر به عراق 1000 تا 1100 مگاوات برق صادر می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت برق صادراتی ایران به عراق در سال 2020 افزایش می‌یابد گفت: بعید است که این اتفاق رخ دهد چرا که قیمت انرژی استاندارد بین‌المللی دارد.

     ایران بهترین گزینه عراق برای خرید برق

پیام باقری نایب‌رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه عراق هم می‌داند که ایران بهترین گزینه برای خرید برق است گفت: همه به خوبی می‌دانیم که اگر عراق قصد دارد به صورت ریشه‌ای و دایمی مشکل کمبود برق خود را از کشورهای دیگری مثل عربستان که رقیب جدی برای ایران در بخش برق محسوب می‌شود حل کند این اقدام زمان‌بر خواهد بود.

باقری افزود: عربستان داعیه «هاب انرژی» در منطقه دارد و ایران به دلیل دارا بودن استانداردها و ظرفیت‌های بالا در داخل برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه باید عجله کند چرا که تردید در سرعت دادن به اقدامات مناسب باعث می‌شود عربستان رقابت برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را از ایران پیروز شود.

وی ادامه داد: ایران در کنار فروش برق به عراق باید به احداث نیروگاه و کاهش تلفات برق در شبکه این کشور اقدام کند و باید هر چه زودتر تفاهم نامه‌های به امضاء رسیده را اجرایی کند.

پیشتر محمد علی وحدتی رییس سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز گفته بود که ایران بهترین گزینه فروش برق به عراق است چرا که در حال حاضر ایران بیشترین میزان صادرات برق به عراق را به خود اختصاص داده و قطعا ایران به دلیل اینکه از چندین نقطه مرزی با این کشور شبکه برق ایجاد کرده به راحتی می‌تواند برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

پس از اعمال تحریم‌ها و کنار گذاشته شدن برجام از سوی امریکا بارها وزارت خزانه داری امریکا به عراق اعلام کرد که باید برق خود را از کشور دیگری جز ایران تامین کند اما حتی خود امریکا نیز بعد از مدتی متوجه شد که تامین برق عراق از ایران بهترین گزینه است به‌طوریکه در طول یک سال معافیت‌های تحریمی امریکا به عراق تمدید شد.حال از شواهد اینگونه پیداست که در سال 2020 نیز عراق ناگزیر به خرید برق از ایران است و ایران نیز باید به این موضوع توجه کند که تفاهمنامه‌های امضاء شده با این کشور را که به ساخت و بازسازی نیروگاه‌ها و شبکه برق آسیب‌دیده و کاهش تلفات برق بود را اجرایی کند تا ایران تنها صادرکننده صرف برق به این کشور نباشد.پس ایران باید از فرصت استفاده کند چرا که قطعا طی سال‌های آینده عراق با ساخت نیروگاه از خرید برق از کشورهای همسایه خودداری خواهد کرد.

 

ارسال نظر