خروج غول‌های نفتی از حوزه‌های فرعی نفت و گاز

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۸۲
خروج غول‌های نفتی از حوزه‌های فرعی نفت و گاز

گروه انرژی|

غول‌های نفت و گاز جهان (سوپرماژورها) به دنبال فروش دارایی‌های خود به ارزش در مجموع 27 میلیارد و 500 میلیون دلار هستند. این شرکت‌ها، فعالانه دارایی‌های رشد یافته خود را در مقیاس گسترده به مزایده می‌گذارند تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در جاهای دیگر که بازده بیشتری دارند را تأمین کنند.

کمپانی اگزون‌موبیل با پیش‌بینی فروش 15 میلیارد دلار از دارایی‌های خود پیشتاز عرضه دارایی‌های فرعی به منظور تمرکز روی فعالیت در میادین و حوزه‌های اصلی خود است، اما شرکت‌های نفتی بزرگ دیگر نیز همین شیوه را برگزیده‌اند و برای متمرکزتر کردن فعالیت‌هایشان تا سال 2021 برنامه‌هایی دارند. این تصمیم غول‌های نفتی به شرکت‌های کوچک فعال در عرصه منطقه‌ای فرصت حضور در میدان‌های پیر اما بزرگی را می‌دهد تا با افزایش عمر تولید چاه‌های آنها منفعت قابل توجهی را نصیب خود کنند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌های «ریستاد انرژی»، غول‌های نفتی جهان برای راضی نگه داشتن سهامدارانی که خواهان انضباط بیشتر در سرمایه‌گذاری‌ها هستند، در حال فروش دارایی‌های خود در مناطق دور از مراکز اصلی عملیاتی خود هستند.

رنجان ساکسنا، تحلیلگر بلندپایه تیم «ریستاد انرژی» بیان کرد: «معاملات عرضه دارایی‌ها که انتظار می‌رود انجام شود بدان معنا است که برخی از غول‌های نفتی آماده خروج از برخی مناطق خاص هستند و این امر به بازیگران منطقه‌ای و شرکت‌های مستقل امکان خریداری کردن میدان‌های نفت و گاز کلیدی را می‌دهد. این امر به آنها کمک می‌کند که از طریق افزایش عمر تولید و پیشرفت‌های جدید، سودآور باقی بمانند.»

ساکسنا افزود: «در حالی که غول‌های نفت و گاز دنیا تمرکز خود بر نواحی نفتی اصلی افزایش می‌دهند و دارایی‌ها و سرمایه‌های رشد یافته در مناطق از نظر ژئوپلیتیکی ناپایدار را واگذار می‌کنند، ناظران نوع واکنش سرمایه‌گذاران را به دقت دنبال می‌کنند و منتظر هستند ببینند که غول‌های نفتی جهان چه اقدامات دیگری انجام می‌دهند تا در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی و همچنین نوسان ژئوپلیتیکی سرمایه‌گذاران ذی‌نفع خود را حفظ کنند.»

     وضعیت فروش دارایی غول‌ها

در میان شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، کمپانی «اگزون موبیل» قصد دارد تا سال 2021 دارایی‌هایی به ارزش 15 میلیارد دلار را واگذار کند. تمرکز این شرکت بر توسعه میدان‌های نفتی در «گویان»، حوزه «پرمین» ایالات متحده و همچنین پروژه‌های گازی در موزامبیک و خلیج مکزیک است.

کمپانی «شورون» نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای پروژه‌هایی نظیر «تنگیز» در قزاقستان، «قرارداد 3» در تایلند و حوزه فعالیتش در بخش نفت شیل امریکا در حوضه «پرمین» است. علاوه بر این، کمپانی شورون در حال بررسی ارزیابی دارایی‌هایش در نیجریه است که ممکن است تا 2 میلیارد دلار ارزش داشته باشند.

به گزارش «تعادل»، کمتر از 15 روز پیش کمپانی امریکایی شورون اعلام کرد که با فروش سهام خود در مجتمع نفتی ACG و خط لوله صادراتی BTC جمهوری آذربایجان به شرکت MOL مجارستان به مبلغ یک میلیارد و 570 میلیون دلار، از این کشور خارج می‌شود.

شورون در دسامبر گذشته نیز اعلام کرده بود درصدد فروش سهم ۹.۵۷ درصدی خود در میدان «آذری چراغ گونشلی» و سهم ۸.۹ درصدی در خط لوله «باکو-تفلیس-سیهان» است که از ساحل خزر به ساحل مدیترانه‌ای ترکیه امتداد پیدا می‌کند.

همچنین اعلام شد که کمپانی «اگزون موبیل» نیز به دنبال فروش سهام مشابه در این دارایی‌های نفتی است که توسط شرکت BP اداره می‌شود، زیرا غول‌های نفتی امریکایی درصدد تمرکز روی اموال اصلی خود هستند.

شرکت MOL در بیانیه‌ای اعلام کرد که این خرید، موقعیت این شرکت در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را تحکیم خواهد کرد و به معنای آن خواهد بود که نیمی از تولید بالادستی این شرکت از خارج از اروپای شرقی و مرکزی خواهد بود.

میدان آذری چراغ گونشلی که حدود سه میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد، سال میلادی گذشته ۵۸۴ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به سال پیش از آن اندکی کاهش داشت و تحت توافقی که در سال ۲۰۱۷ منعقد شده بود، مجوز آن تا سال ۲۰۴۹ تمدید شده است. بر اساس گزارش پلاتس، این میدان دارای هزینه تولید پایین توصیف شده که فعالیت آن را در شرایط قیمت پایین‌تر نفت نیز به صرفه می‌کند و نیازهای سرمایه‌گذاری محدودی دارد.

کمپانی «بریتیش پترولیوم (BP)» در راستای کمک به سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته خود به ارزش 10 میلیارد و 500 میلیون دلار که برای خریدار دارایی‌های فرعی شرکت «بی‌اچ‌پی (BHP)» در امریکای شمالی هزینه شد، قصد دارد برخی از دارایی‌هایش در بخش نفت شیل امریکا که خارج از نواحی اصلی فعالیت این شرکت قرار دارند را واگذار کند. این شرکت بریتانیایی هفت بسته دارایی را برای فروش به بازار عرضه کرده است که مهم‌ترین آن میدان گاز غنی «سن‌خوان» در مرز کلرادو و نیومکزیکو است. فروش همه بسته‌ها در مجموع می‌تواند بین یک میلیارد و 600 میلیون دلار تا 2 میلیارد دلار برای بریتیش پترولیوم عایدی داشته باشد.

کمپانی «توتال» برنامه دارد که تا سال 2021 دارایی‌هایی به ارزش 5 میلیارد دلار را واگذار کند. این شرکت به دنبال فروش یک سوم از سهام 16.8 درصدی خود در میدان عظیم «کاشاگان» در بخش متعلق به قزاقستان دریای خزر است که تصور بر این است که برای این عرضه پیشنهادهایی بین ۳.۲ تا 4 میلیارد دلار را دریافت کند.

کمپانی «شل» قصد دارد که تا سال ۲۰۲۱ دارایی‌هایی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را واگذار کند و بر اساس گزارش‌ها به دنبال خروج از پروژه ال‌ان‌جی «آبادی» در اندونزی است که می‌تواند بین یک تا یک میلیارد و 600 میلیون دلار عاید این غول نفتی کند.

کمپانی «کونوکو فیلیپس» کل زمین 94 هزار و 770 هکتاری خود از دارایی‌هایش در «آستین چاک» در لوییزیانا را برای فروش گذاشته است که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن کمتر از یک میلیارد دلار باشد.

 

ارسال نظر